Qbuzz in concessie DMG

Onrust bij Qbuzz in concessie DMG duurt voort

Ruim zes maanden nadat Qbuzz de concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem (DMG) overnam van vervoerder Arriva, lijken de chauffeurs en de directie nog steeds niet op één lijn te zitten. Chauffeurs klaagden afgelopen weekend opnieuw over hoge rituitval en elektrische bussen die onverwacht zouden stilvallen. De directie ontkent dit stellig. “De chauffeurs hebben het over 7 procent dienst- en rituitval, maar volgens onze cijfers is dat ongeveer 1 procent”, aldus de vervoerder.

Een anonieme groep chauffeurs uitte dit weekend het ongenoegen tegen het Algemeen Dagblad. In een reactie bevestigt vakbond CNV Vakmensen dat het nog zeker niet allemaal op orde is bij Qbuzz in die regio. “Het werkplezier is hier dus ver te zoeken”, stelt  vakbondsman Evert Jan van de Mheen. Wel plaatst hij hierbij de kanttekening dat er op een aantal punten verbetering op te merken lijkt sinds februari. Op dat moment nam Qbuzz flinke maatregelen om de situatie te verbeteren.

Ook zijn er door de SP en PvdA al vragen gesteld over deze berichtgeving aan de provincie Zuid-Holland, de concessieverlener hier. De lokale politieke partijen vinden met name de reactie van de Qbuzz-directie opvallend. “Qbuzz lijkt niet gealarmeerd te zijn door deze berichten en lijkt ook niet met veel actie te reageren”, aldus de twee partijen. Ze hebben de provincie ook gevraagd om zelf meer ‘hands on’ te controleren bij Qbuzz om erachter te komen hoe het nu werkelijk zit.

Elektrische bussen

De onvrede van de chauffeurs lijkt zich met name te concentreren op twee problemen. Ten eerste komt er veel kritiek op de elektrische bussen. Volgens chauffeurs kunnen de voertuigen zomaar stilvallen en is het remgedrag onstabiel. Bovendien klagen ze over veel lawaai en deuren die hard dichtklappen. En ook de Rosero’s in het centrum moeten het ontgelden – die zouden juist onverwacht gaan rijden.

Van de Mheen begrijpt de kritiek van het groepje chauffeurs wel. “Naar mijn mening zijn deze bussen onvoldoende uitgetest en zijn de chauffeurs daar te weinig bij betrokken. Er is te makkelijk gedacht: een bus is een bus. Maar ik heb begrepen dat een elektrische bus toch echt op een andere manier reageert dan een dieselbus. Ik denk dat de training die chauffeurs daarvoor hebben gekregen echt te kort is geweest.”

Incidenten

Qbuzz geeft onmiddellijk toe dat het rijden op elektrisch voor veel chauffeurs erg wennen is geweest. Maar de huidige kritiek gaat volgens de vervoerder vooral over incidenten of toch een fout door menselijk handelen – er is absoluut geen sprake van bussen die continu uit zouden vallen of uit zichzelf gaan rijden.

Woordvoerster Gea de Rie benadrukt bovendien dat er constant gewerkt wordt aan het verder opleiden en trainen van de chauffeurs om dit soort situaties te voorkomen. Ook busbouwer Ebusco ontkent dat de bussen onverwacht kunnen stilvallen. De voertuigen kunnen echter wel langzamer gaan rijden wanneer de accu te heet wordt.

Ziekteverzuim

Ten tweede is er veel rituitval en een zeer hoog ziekteverzuim. Chauffeurs hebben aangekaart dat ritten uitvallen omdat er niet voldoende personeel beschikbaar is en ze zouden vaak ‘nee’ te horen als ze om verlof vragen. Het resultaat daarvan is dat de medewerkers zich maar ziek melden. Iets wat Van de Mheen een ‘logische gedachte’ noemt. “Het ziekteverzuim bij Qbuzz is hoog – er is echt personeelstekort. Dat krijgt de vervoerder onvoldoende gedekt en het helpt dan niet mee dat Qbuzz in die regio een slechte naam krijgt. Het één versterkt het ander.”

Qbuzz ontkent de cijfers die de chauffeurs noemen, maar zegt dat het uitvalpercentage van 1 procent nog steeds te hoog is. Daarom doet de vervoerder er alles aan te doen om dit op te lossen. “Het moet beter en we moeten dus vooral meer chauffeurs hebben. Maar het personeelstekort speelt op landelijk niveau”, aldus De Rie. Er lopen al verschillende campagnes om meer mensen te werven en er stromen in september nieuwe mensen in.  Hoeveel medewerkers Qbuzz precies nodig heeft, kan De Rie niet zeggen.

Gesprek

Qbuzz laat aanvullend weten te hopen dat de chauffeurs alsnog bereid zijn om het gesprek aan te gaan met de directie over hun zorgen. Daarbij kunnen ze ook aankaarten dat ze bang zijn over een mogelijk faillissement van Qbuzz. “Het is in de eerste periode echt niet goed gegaan, maar dat was ingecalculeerd”, legt De Rie uit. “In het begin kun je altijd tegen problemen aanlopen en daar was een potje voor. Het is absoluut niet het geval dat Qbuzz op omvallen staat.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.