D66 stelt vragen over drugsgebruik buschauffeur

Politie
Bron: ProMedia / Thom Mandos

D66’er Jan-Bert Vroege heeft schriftelijke vragen gesteld aan het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam over het drugsgebruik van een buschauffeur die vorig jaar een ongeluk veroorzaakte. De man reed met zijn bus tegen een stilstaande tram, waardoor veertien mensen gewond raakten. Twee daarvan waren zelfs zwaargewond.

Het ongeval vond plaats op 4 mei vorig jaar nabij het Olympisch stadion in Amsterdam. De buschauffeur raakte zelf door het ongeluk beklemd in zijn voertuig en moest door de brandweer worden bevrijd. Deze week maakte het Openbaar Ministerie tijdens de zaak bekend dat de chauffeur tijdens het ongeval onder de invloed van de verdovende middelen MDMA en GHB was. Daarom had hij nooit achter het stuur mogen kruipen en met zijn acties was hij erg onvoorzichtig bezig, meent het OM.

Gevaar

De veroordeling van de man volgt nog, maar Vroege heeft het wel al aangekaart bij de Vervoerregio. “De buschauffeur in kwestie heeft met het rijden onder invloed van drugs niet alleen zichzelf, maar ook het leven van andere Amsterdammers in gevaar gebracht. De fractie van D66 vindt het van groot belang dat bestuurders van openbaar vervoerorganisaties ten alle tijden nuchter hun werk doen.”

Hij wil daarom weten of de Vervoerregio geïnformeerd is over de oorzaak van het incident door de vervoerder en of er meer incidenten bekend zijn waarin chauffeurs gebruikmaken van verdovende middelen. Ook wil hij weten hoe vervoerders zich inspannen om het gebruik van alcohol of drugs in het verkeer te voorkomen.

Drank- of drugsgebruik is verboden in het verkeer en er zijn weinig incidenten bekend van misbruik in het OV. Enkele jaren terug reed een buschauffeur in Rotterdam frontaal tegen een boom na alcoholgebruik en een jaar eerder besloot een chauffeur in Enschede met een glas te veel op ’s nachts met een bus rond te rijden. Vorig jaar werd een chauffeur van Arriva ook beschuldigd van het roken van een joint, maar onderzoek wees uit dat daar geen sprake van was.

De vragen

1. Heeft de Vervoersregio Amsterdam kennisgenomen van het busincident op 4 mei 2018 en van de omstandigheden waaronder dit incident plaatsvond?
2. Is de Vervoersregio Amsterdam geïnformeerd door Connexxion over de oorzaak en achtergrond van het incident?
3. Zijn er meer incidenten bekend bij de Vervoersregio Amsterdam waarbij drank- en/of drugsgebruik door de chauffeur een rol speelde?
4. Welke inspanningen verrichten vervoerders om te voorkomen dat personeel onder invloed voertuigen bestuurt?
5. Voeren vervoerders steekproefsgewijs controles uit op alcohol- en/of drugsmisbruik door bestuurders?

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.