Regionale treinen van Arriva en Syntus

VVMC: vervoerders moeten medewerkers vooropstellen

Vakbond VVMC doet een dringend beroep op vervoerders Qbuzz, Keolis en Arriva om woensdag allemaal aanwezig te zijn bij de onderhandelingen voor een nieuwe cao Multimodaal. De vervoerders moeten de belangen van hun werknemers vooropstellen en onderlinge onenigheid zou niet mogen dwarsliggen, meent de vakbond. Het is voor de VVMC momenteel onduidelijk welke vervoerders daadwerkelijk bij het overleg zullen zijn.

Er worden namelijk geluiden gehoord over onenigheid tussen de vervoerders. De cao Multimodaal geldt voor medewerkers in het openbaar vervoer die als treinmachinist, steward en buschauffeurs worden ingezet en is eind vorig jaar verlopen. Er waren al eerder afspraken gemaakt voor onderhandelingen eind november en halverwege december, maar daar is niets uitgekomen. Woensdag is een nieuwe afspraak gepland voor de start en VVMC zal in ieder geval komen opdagen, maar moet afwachten welke vervoerders aan tafel zullen zitten.

Onderhandelingen

De eerste onderhandelingspoging strandde omdat de vervoerders geen voorstellenbrief hadden. “Dat is schandalig”, stelt vakbondsbestuurder Wim Eilert van de VVMC. “Dan neem je de zaken niet serieus, ook niet naar je eigen mensen toe.” Het tweede gesprek werd uitgesteld, omdat de werkgevers wilden dat Qbuzz aan tafel zat en deze vervoerder tijd moest krijgen om de brief moest lezen. De VVMC was het hiermee eens, aangezien er bij deze vervoerder inmiddels een groot aantal medewerkers zijn die onder deze cao vallen.

Nu krijgt de vakbond verschillende signalen dat de regionale vervoerders onderling in de clinch liggen en dat daardoor de overleggen voor een nieuwe cao gehinderd worden. Inmiddels heeft de VVMC een voorstellenbrief ontvangen van de werkgeversvereniging, maar op deze brief ontbreken de namen van de vervoerders in deze vereniging. “We zien wel wie er morgen is”, aldus Eilert. “Als niet iedereen er is, zullen we op dat moment bepalen hoe we gaan reageren.”

Eisen

Voor de VVMC zijn de speerpunten voor de nieuwe cao in ieder geval een goede loonsverhoging en maatregelen om op een goede wijze het pensioen te halen. “Wij willen graag goede arbeidsvoorwaarden afspreken voor de mensen die dag voor dag voor vervoerders het visitekaartje zijn en voor vervoerders het geld verdienen”, aldus Eilert.

Vakbond FNV formuleerde eerder ook al eisen voor een nieuwe cao Multimodaal. Daarbij viel vooral op dat de vakbond de cao graag uit elkaar wil trekken, waarbij buschauffeurs onder de cao Streekvervoer vallen en machinisten onder die cao. Bovendien vraagt FNV een loonsverhoging van 5 procent.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.