Beveiliger, NS, OV, sociale veiligheid

Spoorvakbonden eisen maatregelen voor veiligheid NS-medewerkers

De spoorvakbonden merken sinds de intelligente lockdown in Nederland een toename op van het aantal incidenten met agressie en overlast. Daarom hebben zij dinsdag een dringend beroep gedaan op NS om aanvullende maatregelen te nemen om de veiligheid van medewerkers te garanderen. NS heeft beloofd hier donderdag meer over te laten weten.

De vakbonden hebben ook opnieuw gepleit om de trein alleen toegankelijk te maken voor mensen met een cruciaal beroep. Zij krijgen dan hiervoor een speciaal vervoersbewijs. Enkele weken geleden vroeg FNV ook al om het OV alleen nog in te zetten om mensen met een vitaal beroep van en naar het werk te vervoeren.

Drukte

Op dit moment zijn sommige treinen nog steeds te druk en volgens de vakbonden zijn dat lang niet altijd reizigers die naar hun werk reizen. “Agressie en geweld zorgen voor heel veel frustratie en zorgen bij de hardwerkende medewerkers van NS.” De vakbonden vragen medewerkers echter om elkaar te blijven steunen en om samen NS draaiende te houden. Daarbij is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat een medewerker zijn werkzaamheden op een veilige manier kan uitvoeren.

Verder willen de vakbonden dat er meer duidelijkheid komt over de handhaving, omdat hier nog steeds veel onduidelijkheid over bestaat. Dit is tijdens een telefonisch overleg al erkend door de spoorvervoerder en daarom wordt hierover gesproken met de andere OV-bedrijven en de twee betrokken ministeries. Naar verwachting komt donderdag meer duidelijkheid over handhavingsvraagstukken. NS zal alvast meer beveiligers inzetten ter ondersteuning voor de V&S medewerkers om zo vooral de zichtbaarheid te vergroten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.