Trein bij spoorwegovergang in Schiedam

Vakbondsleden wijzen krimpplannen NS massaal af

De krimpplannen van NS zijn massaal verworpen door leden van de vakbonden FNV Spoor en VVMC en de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de spoorvervoerder. Bij FNV stemde 93 procent van de vakbondsleden tegen het door NS voorgestelde werkgelegenheidspact, bij VVMC lag dit aantal op 90 procent.

NS verwacht de komende vijf jaar 1,4 miljard euro te moeten besparen door de gevolgen van de coronacrisis. De vervoerder verwacht dat daarom zo’n 2.300 arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. In dezelfde periode gaan circa 2.500 medewerkers met pensioen, maar deze functies zijn niet één op één inwisselbaar. Daarom wil NS afspraken maken over een totaalpakket dat onder meer gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. Ook wil de vervoerder een nullijn hanteren voor salarissen en de huidige cao en het sociaal plan met twee jaar verlengen.

Eisenpakket

De overgrote meerderheid van de FNV-leden is volgens de vakbond bereid tot actievoeren als NS niet ingaat op een eisenpakket dat op korte termijn wordt voorgelegd. “Het personeelsbestand mee laten bewegen met de dienstregeling is logisch. Maar de leden wensen niet de Ryanair van het Nederlandse spoor te worden”, aldus FNV-bestuurder Henri Janssen. De krimpplannen hebben volgens hem gevolgen voor service en sociale veiligheid op stations in treinen.

Janssen verwijt NS dat de vervoerder wil dat medewerkers zich nog flexibeler en wendbaarder gaan opstellen dan volgens hem nu al het geval is. “NS wil veel loketten sluiten, van dertig naar tien servicestations en op alle treinen slechts één conducteur. Het is een maatschappelijke organisatie, met als belangrijke taak Nederland op een veilige manier mobiel te houden.” Daarnaast stelt hij dat krimp van de spoorvervoerder een rem zet op duurzaamheidsdoelen.

Buiten spel gezet

Leden van VVMC willen eveneens meer aandacht voor de flexibele inzet van medewerkers. Ook vinden zij het, net als FNV Spoor, onbespreekbaar dat vakbonden buiten de deur worden gehouden bij de reorganisatie. “Bij instemming van het pact tekenen bonden voor vier jaar voor de sociale consequenties en daar kunnen wij als vakbond niets meer aan doen. Dan worden we vier jaar buiten spel gezet en geven we een blanco cheque af”, zegt bestuurder Wim Eilert.

NS laat in een eerste reactie weten teleurgesteld te zijn door de afwijzing. “Ik snap de emotie over de enorme impact die het coronavirus in Nederland en ook op NS heeft. Onze inzet was het bieden van perspectief en duidelijkheid en daarmee zekerheid in ingewikkelde tijden”, aldus Marjan Rintel, president-directeur per 1 oktober. De spoorvervoerder vindt het nog te vroeg om vooruit te lopen op het vervolg, maar stelt wel dat het nemen van maatregelen niet kan wachten.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.