Een NS-intercity op station Den Bosch naar Zwolle

Cao-onderhandelingen vakbonden en NS hervat; FNV ‘vrij pessimistisch’

De onderhandelingen tussen de vakbonden en NS over de krimpplannen en een nieuwe cao zijn deze week hervat. Of die zullen leiden tot een akkoord, is de vraag. De spoorvervoerder lijkt weinig te zijn afgeweken van het vorige maand verworpen werkgelegenheidspact, stellen FNV Spoor en VVMC. De leden van beide vakbonden, en die van CNV Vakmensen, verwierpen de plannen destijds massaal.

De coronacrisis dwingt NS naar eigen zeggen tot maatregelen om het treinkaartje betaalbaar te houden. De spoorvervoerder wil tot en met 2024 in totaal 1,4 miljard euro aan besparingen doorvoeren. Daarvoor moeten de komende vijf jaar onder meer 2.300 arbeidsplaatsen verdwijnen. Verder wil NS een nullijn hanteren voor salarissen en de huidige cao en het sociaal plan met twee jaar verlengen.

Pessimistisch

FNV Spoor zegt na de eerste gesprekken vrij pessimistisch te zijn over het verloop van de onderhandelingen en herhaalt niet mee te willen werken aan de krimpplannen. “Wij hadden het gevoel dat NS bezig was om nogmaals het pact uit te leggen”, zo blikt FNV terug op de eerste dag van de onderhandelingen, waarin werd gesproken over de pensioenen en het sociaal plan. Dat wordt ondersteund door VVMC. “Ondanks dat NS aangaf dat het pact van tafel is, zien we toch bepaalde elementen terugkeren.”

NS benadrukt in een brief aan de vakbonden voor welke financiële uitdaging de vervoerder de komende jaren staat door de coronacrisis. “We willen ook in 2025 weer een gezonde werkgever zijn waar mensen nog steeds met plezier werken en zich kunnen ontwikkelen. De realiteit hierbij is dat dit wel met minder collega’s gaat zijn.” De spoorvervoerder schrijft verder onder meer te willen bespreken hoe het de ‘schaarse beschikbare middelen’ kan gaan inzetten en of de prioriteit van de vakbonden daarvoor bij loon of pensioen ligt.

De vakbonden stelden eerder dat de krimpplannen van NS om nog meer flexibiliteit en wendbaarheid van personeel zou vragen. Ook waarschuwden ze voor de gevolgen voor service en sociale veiligheid op stations en in treinen. De overgrote meerderheid van de FNV-leden gaf aan bereid te zijn tot actievoeren als NS niet ingaat op het eisenpakket van de vakbond.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.