Conducteur bij Sprinter op station Tilburg

Nog geen akkoord over nieuwe NS-cao

De vakbonden hebben nog geen resultaat weten te bereiken met spoorvervoerder NS over de nieuwe cao. Een struikelpunt voor de vakbonden is dat NS nog niet concreet is geworden over de mogelijkheid om eerder te stoppen met werken. De onderhandelingen worden nu tot 7 december uitgesteld.

Vakbond FNV Spoor is verbaasd dat de spoorvervoerder nog geen duidelijkheid kan geven over het mogelijke eerder stoppen. “Het is voor NS zelf financieel geen ongunstige regeling, door subsidie en doordat er voor de vertrekkers medewerkers terugkomen in een lagere salarisschaal. Het is dan ook erg jammer dat NS hier geen duidelijkheid over geeft.”

Voorstellen NS

De vakbonden hebben van NS twee opties voorgesteld gekregen. In het eerste voorstel zou de nieuwe cao van 1 april 2020 tot 1 juli 2021 kunnen lopen, met een loonsverhoging van 1 procent per 1 april en verlenging sociaal plan gedurende de looptijd en pensioenpremies 24 procent voor 2021. Er is dan geen ouderenvertrekregeling, geen levensfaseverlofregeling voor jongeren om een sabbatical te nemen of eerder te stoppen met werken. En dus geen compensatie voor de inflatie.

In de tweede optie zou de nieuwe cao gelden van 1 april 2020 tot 1 juli 2022. In die variant vragen de bonden om een loonsverhoging van 1 procent op 1 april 2020, 1 april 2021 en nog eens per 1 januari 2022. Verder moet het sociaal plan verlengd worden gedurende de looptijd. In dit geval is NS bereid naar de andere voorstellen van de bonden te kijken of daar nog iets tussen zit wat voor NS acceptabel is.

De bonden vinden beide opties niet acceptabel. FNV Spoor stelt bovendien dat NS weinig wil bewegen, waardoor de onderhandelingen stroef lopen. Door de onderhandelingen pas begin december weer op te pakken, willen de bonden NS de tijd geven om de voorstellen te laten bezinken.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.