Regionale treinen van Arriva en Syntus

Vakbondsleden stemmen in met nieuwe cao Multimodaal

Er is eindelijk een akkoord bereikt voor de nieuwe cao Multimodaal, al loopt deze over drie weken alweer af. De leden van vakbonden FNV Streekvervoer, CNV Vakmensen en VVMC stemden vorige week in met de cao. De onderhandelingen leidden tot een loonsverhoging van 1 procent en een regeling om een jaar eerder te kunnen stoppen met werken.

De nieuwe cao Multimodaal geldt voor heel 2020 en is daarmee alweer bijna verlopen. Dat betekent dat werkgevers en vakbonden binnen afzienbare tijd weer om de tafel moeten. “Eind 2019 had er al een nieuwe cao moeten zijn en was het resultaat veel beter geweest”, zo verwijst FNV naar de coronacrisis. Dat wordt onderstreept door VVMC-bestuurder Wim Eilert. “Het traject is uitermate onbevredigend verlopen.”

Onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen zegt achteraf wel ‘een klein beetje verrast’ te zijn dat er in deze tijden een loonsverhoging in zit voor de circa 1.200 medewerkers die onder de cao vallen. Het gaat om medewerkers van Arriva, Keolis en Qbuzz die zowel als buschauffeur, regionale treinmachinist en steward worden ingezet.

Vroegpensioen

Behalve de loonsverhoging is in de nieuwe cao afgesproken dat de werknemers een jaar voor het bereiken van de AOW-leeftijd al kunnen stoppen met werken. Hiervoor wordt jaarlijks maximaal 250.000 euro beschikbaar gemaakt. Het gaat om een uitwerking van het pensioenakkoord, waarin is bepaald dat in cao’s afspraken gemaakt kunnen worden om tot drie jaar eerder te stoppen met werken.

“Het voordeel is dat ouderen eerder kunnen stoppen en dat de baanzekerheid daardoor voor jongeren steviger wordt”, aldus FNV-onderhandelaar Marijn van der Gaag. De uitwerking van deze regeling was twee maanden geleden nog een struikelblok. Er lag destijds al een formeel eindbod, maar de vakbonden legden deze nog niet voor aan hun leden omdat de regeling onvoldoende zou zijn uitgewerkt.

Laat van start

De onderhandelingen gingen pas laat van start omdat de vakbonden niet alleen met een delegatie van Keolis en Arriva om de tafel wilden zitten. Qbuzz was nog niet toegetreden tot de werkgeversorganisatie VWMO en maakte zodoende geen deel uit van de onderhandelingsdelegatie. Daarvoor moesten eerst nog zaken zoals de statuten worden aangepast. De vakbonden verweten VWMO dat de toegang van Qbuzz tot de onderhandelingstafel systematisch werd vertraagd.

Daar kwam vervolgens de coronacrisis bij. De onderhandelingen gingen uiteindelijk pas in september van start, al gebeurde dat nog altijd zonder Qbuzz. “Dat er eind november pas een eindbod van de werkgevers lag, is echt onacceptabel”, aldus Eilert van VVMC. Volgens de bestuurder stemden de leden van VVMC ‘met veel gemor’ in met de nieuwe cao. “Dat hebben we echt aan de houding van de vervoerders te danken. Zij hebben zich in het begin van hun slechte kant laten zien. Als bonden hebben we echt getracht om iedereen om de tafel te krijgen.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.