V&S-medewerkers NS (foto: NS)

Veel minder reizigers, maar meer NS-medewerkers gewond door agressie

Het aantal NS-medewerkers dat gewond is geraakt door agressie is vorig jaar licht gestegen. 171 medewerkers liepen in 2020 letsel op, drie meer dan een jaar eerder. Het totaal aantal gemelde incidenten met agressie daalde van 678 naar 661. NS spreekt van een teleurstellende daling, omdat het aantal reizigers fors lager lag door de coronacrisis.

Dat blijkt uit de sociale veiligheidscijfers van NS over 2020. Ondanks de lichte daling van het aantal incidenten, steeg het aantal medewerkers dat betrokken was bij zo’n incident van 942 naar 1.051. De spoorvervoerder wijst er tegenover ANP op dat overlastgevers eerder opvielen omdat er minder reizigers waren. Ook kregen NS’ers extra handhavingstaken vanwege de coronamaatregelen en werden zij meer gestimuleerd melding te maken van agressie.

Bedreiging

De 661 gemelde incidenten vallen onder de zogenaamde A-categorie: incidenten die onder het strafrecht vallen. De meestvoorkomende waren bedreiging (231 meldingen), verzet bij aanhouding (158) en lichamelijk geweld (158). Verder werd melding gedaan van bespugen (102), dreigen met een wapen (9) en aanranding (3). Bij 90 procent van de 171 medewerkers die gewond raakten, betrof het licht letsel. Sinds 1 juni wordt vastgelegd of er sprake was van een corona-gerelateerde aanleiding, wat 83 keer het geval was.

NS noemt het opvallend dat incidenten verschuiven van de trein naar het station. In de trein is het aantal meldingen van agressie in de A-categorie gedaald van 242 naar 197. Op het station was er juist sprake van een toename van 430 naar 461. Agressie op het station kan volgens NS sneller worden aangepakt omdat NS’ers en politie hier sneller ter plaatse kunnen zijn.

Samenwerking

NS werkt samen met de politie aan betere informatie-uitwisseling om mogelijke incidenten vroegtijdig te signaleren. Om de sociale veiligheid te verbeteren worden er verder in samenwerking met gemeentes, politie en andere vervoerders gerichte controles gehouden. Daarnaast is in alle treinen en op stations het WhatsApp-alert actief, zodat reizigers direct in verbinding staan met de meldkamer van NS.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.