Bus en metro RET bij Zuidplein (bron: Rick Keus)

Vakbonden stellen ultimatum aan RET voor nieuwe cao

Werknemers van RET gaan mogelijk actievoeren voor een nieuwe cao. De vakbonden hebben een ultimatum naar de Rotterdamse stadsvervoerder gestuurd omdat de cao-onderhandelingen op niets zijn uitlopen. De bonden geven RET tot vrijdag 26 maart om 12.00 uur de tijd om akkoord te gaan met de gestelde eisen. Als dat niet gebeurt, volgen acties. Het is nog onduidelijk welke acties worden voorbereid.

De cao van RET-personeel verliep al op 1 augustus 2020, maar de onderhandelingen verlopen moeizaam. De vakbonden trokken begin deze maand de conclusie dat verder praten niet tot resultaat zou leiden. Ruim 99 procent van de leden gaf vervolgens aan achter het stellen van een ultimatum te staan. De bonden willen dat de voorstellen die leiden tot verslechtering van arbeidsvoorwaarden worden ingetrokken. In plaats daarvan willen ze een inflatiecompensatie en verlenging van het sociaal statuut met minstens één jaar.

RET laat in een reactie weten het ultimatum te gaan bestuderen en de bonden een reactie te geven. “Onze inzet is om met elkaar in gesprek te blijven”, aldus de vervoerder.

Honderden euro’s

De RET-directie wil volgens de vakbonden een nullijn voor salarissen hanteren die “een achteruitgang van honderden euro’s in inkomen” veroorzaakt. Patrick Fey, voorzitter van CNV Overheid, zegt tegen ANP dat er begrip is voor de lastige financiële situatie van de vervoerders door de coronacrisis. “Maar dit gaat te ver. Onze eisen zijn gedurende het traject al gematigd. Daarbij komt dat we al negen maanden onderhandelen over een cao die op 1 augustus van het vorig jaar had moeten ingaan. Het wordt tijd dat we eruit komen.”

De vakbonden stelden eerder ook verrast te zijn door het voorstel van het transitieplan van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Daarin staat onder meer dat RET 25 procent zal moeten snijden in het aantal conducteurs en toezichthouders. Ook vanuit de Rotterdamse gemeenteraad klinkt kritiek op de voorgenomen bezuinigingen, waar de MRDH op woensdag 24 maart een definitief besluit over neemt.

Eerder stoppen met werken

In de gesprekken werden de vakbonden en RET het er wel over eens om de mogelijkheden te bekijken voor een zware beroepen-regeling. Deze regeling moet ervoor zorgen dat werknemers eerder kunnen stoppen met werken en staat los van de cao-onderhandelingen. Ook in de nieuwe cao Streekvervoer is afgesproken dat de mogelijkheden hiervoor worden onderzocht; personeel van de Amsterdamse stadsvervoerder GVB kan al gebruikmaken van een dergelijke regeling.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vakbonden stellen ultimatum aan RET voor nieuwe cao | OVPro.nl
Bus en metro RET bij Zuidplein (bron: Rick Keus)

Vakbonden stellen ultimatum aan RET voor nieuwe cao

Werknemers van RET gaan mogelijk actievoeren voor een nieuwe cao. De vakbonden hebben een ultimatum naar de Rotterdamse stadsvervoerder gestuurd omdat de cao-onderhandelingen op niets zijn uitlopen. De bonden geven RET tot vrijdag 26 maart om 12.00 uur de tijd om akkoord te gaan met de gestelde eisen. Als dat niet gebeurt, volgen acties. Het is nog onduidelijk welke acties worden voorbereid.

De cao van RET-personeel verliep al op 1 augustus 2020, maar de onderhandelingen verlopen moeizaam. De vakbonden trokken begin deze maand de conclusie dat verder praten niet tot resultaat zou leiden. Ruim 99 procent van de leden gaf vervolgens aan achter het stellen van een ultimatum te staan. De bonden willen dat de voorstellen die leiden tot verslechtering van arbeidsvoorwaarden worden ingetrokken. In plaats daarvan willen ze een inflatiecompensatie en verlenging van het sociaal statuut met minstens één jaar.

RET laat in een reactie weten het ultimatum te gaan bestuderen en de bonden een reactie te geven. “Onze inzet is om met elkaar in gesprek te blijven”, aldus de vervoerder.

Honderden euro’s

De RET-directie wil volgens de vakbonden een nullijn voor salarissen hanteren die “een achteruitgang van honderden euro’s in inkomen” veroorzaakt. Patrick Fey, voorzitter van CNV Overheid, zegt tegen ANP dat er begrip is voor de lastige financiële situatie van de vervoerders door de coronacrisis. “Maar dit gaat te ver. Onze eisen zijn gedurende het traject al gematigd. Daarbij komt dat we al negen maanden onderhandelen over een cao die op 1 augustus van het vorig jaar had moeten ingaan. Het wordt tijd dat we eruit komen.”

De vakbonden stelden eerder ook verrast te zijn door het voorstel van het transitieplan van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Daarin staat onder meer dat RET 25 procent zal moeten snijden in het aantal conducteurs en toezichthouders. Ook vanuit de Rotterdamse gemeenteraad klinkt kritiek op de voorgenomen bezuinigingen, waar de MRDH op woensdag 24 maart een definitief besluit over neemt.

Eerder stoppen met werken

In de gesprekken werden de vakbonden en RET het er wel over eens om de mogelijkheden te bekijken voor een zware beroepen-regeling. Deze regeling moet ervoor zorgen dat werknemers eerder kunnen stoppen met werken en staat los van de cao-onderhandelingen. Ook in de nieuwe cao Streekvervoer is afgesproken dat de mogelijkheden hiervoor worden onderzocht; personeel van de Amsterdamse stadsvervoerder GVB kan al gebruikmaken van een dergelijke regeling.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.