Veiligheid en service medewerkers NS

CNV: conducteurs bezorgd over drukkere treinen en agressief gedrag

Conducteurs en machinisten zijn bezorgd over agressief gedrag van reizigers en de slechte naleving van de coronamaatregelen in de trein. Dat is de uitkomst van een peiling onder 112 conducteurs, machinisten en servicemedewerkers van NS door vakbond CNV Vakmensen.

Vooral het niet naleven van de mondkapjesplicht zorgt voor spanningen, zegt onderhandelaar Ike Wiersinga van CNV Vakmensen. “NS-medewerkers voelen zich soms net een kleuterjuf. Ze maken geregeld zeer vervelende situaties mee, waarin reizigers verbaal behoorlijk agressief kunnen worden.”

Kort lontje

De NS-medewerkers merken dat de lontjes korter worden, ook tussen reizigers onderling. In de peiling zegt 37 procent regelmatig te merken dat er tussen reizigers discussies of spanningen zijn over de coronaregels. Het gaat dan niet alleen om het wel of niet dragen van een mondkapje, maar ook om discussies over afstand houden.

Ruim 70 procent van de NS-medewerkers zegt dat reizigers er lang niet altijd begrip voor hebben dat het in de trein in de praktijk onmogelijk is om anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Wiersinga: “Het komt regelmatig voor dat mensen niet naast elkaar willen zitten en dan vinden dat ze recht hebben om eerste klas te reizen, waar meer lege plaatsen zijn.”

Reacties

‘Als ik reizigers aanspreek reageren reizigers nogal eens dat ze zelf wel uitmaken of ze afstand houden of een mondkapje dragen’ en ‘Ik weigerde in de spits om een reiziger mee te nemen, omdat hij geen mondkapje droeg. Meneer werd erg boos en vond dat ik ervoor moest zorgen dat hij een mondkapje kreeg. Niet dus!’, zijn enkele van de reacties die conducteurs krijgen. ‘Voornamelijk mensen die de discussie aan willen gaan over het nut van de regels. Dit leidt soms tot woede en onbegrip.’

Conducteurs melden ook pittige discussies te moeten voeren met mensen die wel gebruikmaken van een medische verklaring, maar dan geen gelaatscherm dragen. ‘Bij een volle spitstrein heb ik liever dat deze reiziger de trein verlaat en enkele keer inzet veiligheid & service tot gevolg.’ Reacties als: ‘Waar ik me mee bemoei… Mensen die door me heen willen lopen en net doen of ze me niet horen’. Schelden en intimiderend gedrag worden ook gemeld in de peiling van CNV.

Toenemende drukte

De toenemende drukte in treinen baart de NS-medewerkers zorgen. Ruim 54 procent maakt zich (grote) zorgen over risico’s op besmetting als ze door volle treinen moeten lopen, dichtbij reizigers moeten komen voor de kaartcontrole of op overvolle balkons de deuren moeten openen en sluiten.

Uit de peiling komt ook naar voren dat NS-medewerkers vervelende of agressieve situaties vaak niet (meer) melden. Slechts 27 procent zegt bij NS melding te hebben gemaakt van agressief gedrag. “Dat is opvallend, want uit de peiling blijkt dat er veel meer incidenten zijn. Die worden dus niet gemeld en blijven onder de radar. Dat is niet goed. We roepen iedereen op om incidenten te blijven melden”, zegt Wiersinga.

“Het is zorgelijk dat 60 procent aangeeft dat de sociale veiligheid van de medewerkers in deze coronatijd onvoldoende is gewaarborgd. NS doet weliswaar al heel veel, maar het is kennelijk nog niet genoeg. De medewerkers verwachten meer. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van veilige plekken voor treinpersoneel, betere handhaving, voldoende materieel, grondige schoonmaak en goede ventilatie.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.