Servicebalie in stationshal Utrecht CS

Minder banen verloren dan verwacht bij service NS

Aangepaste plannen van spoorvervoerder NS over herinrichting van de service op stations hebben impact op ruim vijftig minder banen dan eerder het geval was. De beoogde personeelsreductie van 240 fte is al bereikt als gevolg van pre-mobiliteit en natuurlijk verloop.

In de geactualiseerde adviesaanvraag – die onlangs is ingediend bij de ondernemingsraad – krimpt het aantal stations met een vaste servicebalie van 34 naar 17. In de plannen uit december zouden er vijftien stations met balie overblijven. Er is nu voor gekozen om toch geen afscheid te nemen van de balies op de stations in Haarlem en Zwolle.

In Breda en Deventer wil NS bovendien alsnog servicemedewerkers op het station laten rondlopen. In Breda zou al een vaste servicebalie blijven. Omdat er meer personeel aan het werk blijft, hoeven verder veertien minder fte binnen coördinerende functies als teammanager en dienstindeler te verdwijnen.

Vakbonden teleurgesteld

Dat de beoogde reductie van personeel al is bereikt, betekent dat iedereen die bij NS als servicemedewerker wil blijven werken daartoe de mogelijkheid heeft. Een deel van hen zal mogelijk wel een andere standplaats krijgen. De spoorvervoerder wil in een latere fase met de vakbonden in gesprek over personele consequenties als deze. Het gesprek over organisatorische gevolgen wordt alleen gevoerd met de ondernemingsraad. NS verwacht niet voor september een definitief besluit te nemen over het voorstel.

CNV Spoor stelt dat de vakbonden na een gesprek met de vervoerder vorige maand desondanks de indruk kregen dat er gesproken kon worden over aanpassingen van de plannen en zegt te betreuren dat dit niet het geval is gebleken. FNV Spoor en VVMC zijn eveneens teleurgesteld. Ze vrezen onder meer voor toenemende werkdruk en een verslechtering van de sociale veiligheid van medewerkers en reizigers.

Toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) en minister Wopke Hoekstra (Financiën) weerspraken vorige maand dat het veiligheidsgevoel in het geding kan komen door de voorgenomen wijzigingen. Zij zagen geen aanleiding om NS aan te spreken op de plannen, omdat deze onder de operationele verantwoordelijkheid van vervoerder vallen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.