Informatieborden bij vertraging op het station

Rover vraagt alles-uit-de-kast-plan van ProRail

Spoorbeheerder ProRail moet met een alles-uit-de-kast-plan de hinder voor reizigers door het personeelsgebrek zo veel mogelijk beperken. Bovendien is een ruimhartige compensatie op zijn plaats voor reizigers die hierdoor naar alternatief vervoer moeten uitwijken. Dat vindt reizigersorganisatie Rover. 

In de afgelopen tijd reden af en toe minder treinen omdat er niet voldoende personeel beschikbaar was op de verkeersleidingspost. Rover heeft nu van de infrabeheerder te horen gekregen dat het risico daarop nog tot zeker 1 oktober zal blijven bestaan. Daarna is de verwachting dat er meer ruimte komt, omdat er minder mensen met verlof zijn.

Hinder opvangen

De komende maanden moet ProRail in ieder geval alles doen om te voorkomen dat reizigers veel hinder ervaren van de personeelsproblemen. Als in de treindienst moet worden gesneden, ziet Rover liever dat er minder treinen gaan rijden dan dat het verkeer helemaal wordt stilgelegd. De beheerder moet verder ruimhartig omgaan met de compensatie van eventuele extra kosten die reizigers maken als ze alternatief vervoer moeten regelen.

Bovendien moet de reisinformatie beter. Nadat recentelijk door personeelsgebrek treinen uitvielen, werd nog gecommuniceerd dat er minder intercity’s reden tussen Amersfoort en Amsterdam. In de praktijk lag het verkeer helemaal stil. “Een reiziger wordt nu dubbel gedupeerd, eerst met de uitval van de treindiensten daarna met onjuiste informatie”, aldus Rover-directeur Freek Bos. Hij dringt er bij ProRail op aan om de informatievoorzieningen in de toekomst te verbeteren.

Andere inrichting van systemen

Voor de lange termijn verwacht de reizigersorganisatie dat de beheerder eraan werkt om de verkeersposten en werksystemen minder kwetsbaar in te richten. “Het is aan de reiziger niet uit te leggen dat als een iemand uitvalt, het treinverkeer stil ligt. Dat vraagt om een fundamenteel andere inrichting van de systemen, waarin het vervoeren van reizigers voorop moet staan”, vindt Bos.

Hij spreekt wel zijn waardering uit richting de medewerkers die nu flexibel bijspringen op posten waar nu veel krapte is, zoals in Roosendaal, Utrecht en Kijfhoek. Om het tekort aan te pakken, verhoogt ProRail bovendien het budget voor werving en opleiding. Op lange termijn wil de beheerder het werk toegankelijker maken door het middels andere systemen te vereenvoudigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.