Servicebalie in stationshal Utrecht CS

Minder banen verloren door aangepaste plannen service bij NS

De herinrichting van service op NS-stations heeft impact op 84 minder banen dan oorspronkelijk het geval was. Op vijf stations is alsnog gekozen voor een servicemodel waarbij een vaste servicebalie behouden blijft of toch personeel blijft rondlopen.

Dat blijkt uit aangepaste plannen van de spoorvervoerder op basis van gesprekken en adviezen van onder meer vakbonden, de consumentenorganisaties in het Locov en gemeenten. Maandagmiddag werd met vakbonden FNV Spoor en VVMC een onderhandelingsresultaat bereikt over de personele gevolgen. Daarmee is “een belangrijke stap gezet”, aldus NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

De twee vakbonden zullen het onderhandelingsresultaat nu voorleggen aan hun leden. Ook CNV Vakmensen legt de afspraken met betrekking tot de sociale gevolgen voor. Daarna moet NS nog in gesprek met de Ondernemingsraad en het besluit communiceren richting het Locov. “Er zijn nog wel een aantal formele stappen die we moeten doorlopen voor we bij de definitieve nieuwe situatie zijn”, aldus Van Elferen.

100 medewerkers

In de aangepaste plannen blijven dus 84 fte behouden ten opzichte van de oorspronkelijke plannen (300 fte). Dit staat volgens de vakbonden gelijk aan zo’n honderd medewerkers. Omdat de service op verschillende stations niet of minder wordt afgebouwd, zijn bovendien extra mensen nodig. De beoogde personeelsreductie was namelijk al bereikt als gevolg van pre-mobiliteit en natuurlijk verloop. Verder is overeengekomen dat NS de krimpplannen voor de perronleiders en coördinatoren van de servicemedewerkers terugtrekt.

Volgens vakbondsbestuurder Roos Rahimi van FNV Spoor zijn de gewijzigde plannen niet alleen belangrijk voor de werkgelegenheid, maar ook voor een betrouwbare dienstregeling en service. “En daarmee ook de veiligheid op stations”, zegt VVMC-bestuurder Rob de Groot, die uitlegt meer medewerkers nu hun baan op hun eigen standplaats kunnen behouden.

Traject loopt al een jaar

Ten opzichte van de oorspronkelijke plannen wordt de service op vijf stations minder uitgekleed. In Haarlem en Zwolle wordt toch geen afscheid genomen van de vaste balies. In Breda (waar de servicebalie al zou blijven), Deventer en Bijlmer Arena zullen alsnog servicemedewerkers op de stations blijven rondlopen. Dat betekent dat het aantal stations met een vaste servicebalie krimpt van 34 naar 17.

Met de herinrichting van service op stations wil NS personeel en middelen efficiënter inzetten. Er wordt namelijk steeds minder vaak gebruik gemaakt van de ticketservicebalies. De plannen, die in december 2020 werden aangekondigd, leidden tot veel ophef. In maart werden 21.000 handtekeningen overhandigd tegen de krimpplannen en in december legden honderden servicemedewerkers hun werk voor een dag neer.

NS durft geen verwachting uit te spreken wanneer de plannen definitief zijn. De eerstvolgende stap is dus aan de vakbonden. Zij praten hun leden volgende week bij over het onderhandelingsresultaat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minder banen verloren door aangepaste plannen service bij NS | OVPro.nl
Servicebalie in stationshal Utrecht CS

Minder banen verloren door aangepaste plannen service bij NS

De herinrichting van service op NS-stations heeft impact op 84 minder banen dan oorspronkelijk het geval was. Op vijf stations is alsnog gekozen voor een servicemodel waarbij een vaste servicebalie behouden blijft of toch personeel blijft rondlopen.

Dat blijkt uit aangepaste plannen van de spoorvervoerder op basis van gesprekken en adviezen van onder meer vakbonden, de consumentenorganisaties in het Locov en gemeenten. Maandagmiddag werd met vakbonden FNV Spoor en VVMC een onderhandelingsresultaat bereikt over de personele gevolgen. Daarmee is “een belangrijke stap gezet”, aldus NS-woordvoerder Oscar van Elferen.

De twee vakbonden zullen het onderhandelingsresultaat nu voorleggen aan hun leden. Ook CNV Vakmensen legt de afspraken met betrekking tot de sociale gevolgen voor. Daarna moet NS nog in gesprek met de Ondernemingsraad en het besluit communiceren richting het Locov. “Er zijn nog wel een aantal formele stappen die we moeten doorlopen voor we bij de definitieve nieuwe situatie zijn”, aldus Van Elferen.

100 medewerkers

In de aangepaste plannen blijven dus 84 fte behouden ten opzichte van de oorspronkelijke plannen (300 fte). Dit staat volgens de vakbonden gelijk aan zo’n honderd medewerkers. Omdat de service op verschillende stations niet of minder wordt afgebouwd, zijn bovendien extra mensen nodig. De beoogde personeelsreductie was namelijk al bereikt als gevolg van pre-mobiliteit en natuurlijk verloop. Verder is overeengekomen dat NS de krimpplannen voor de perronleiders en coördinatoren van de servicemedewerkers terugtrekt.

Volgens vakbondsbestuurder Roos Rahimi van FNV Spoor zijn de gewijzigde plannen niet alleen belangrijk voor de werkgelegenheid, maar ook voor een betrouwbare dienstregeling en service. “En daarmee ook de veiligheid op stations”, zegt VVMC-bestuurder Rob de Groot, die uitlegt meer medewerkers nu hun baan op hun eigen standplaats kunnen behouden.

Traject loopt al een jaar

Ten opzichte van de oorspronkelijke plannen wordt de service op vijf stations minder uitgekleed. In Haarlem en Zwolle wordt toch geen afscheid genomen van de vaste balies. In Breda (waar de servicebalie al zou blijven), Deventer en Bijlmer Arena zullen alsnog servicemedewerkers op de stations blijven rondlopen. Dat betekent dat het aantal stations met een vaste servicebalie krimpt van 34 naar 17.

Met de herinrichting van service op stations wil NS personeel en middelen efficiënter inzetten. Er wordt namelijk steeds minder vaak gebruik gemaakt van de ticketservicebalies. De plannen, die in december 2020 werden aangekondigd, leidden tot veel ophef. In maart werden 21.000 handtekeningen overhandigd tegen de krimpplannen en in september legden honderden servicemedewerkers hun werk voor een dag neer.

NS durft geen verwachting uit te spreken wanneer de plannen definitief zijn. De eerstvolgende stap is dus aan de vakbonden. Zij praten hun leden volgende week bij over het onderhandelingsresultaat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.