NS-Medewerkers op Rotterdam Centraal. Foto: ANP ROBIN UTRECHT
hoge werkdruk

FNV wil dat NS de dienstregeling structureel afschaalt

NS-Medewerkers op Rotterdam Centraal. Foto: ANP ROBIN UTRECHT

FNV Spoor heeft tijdens het vakbondsoverleg met de directe van NS opgeroepen tot het afschalen van de landelijke dienstregeling naar een behapbaar niveau. De huidige dienstregeling is met de beschikbare capaciteit niet haalbaar en legt een te zware wissel op de medewerkers, aldus FNV Spoor.

“NS schaalt nu steeds vaker ad hoc af en communiceert dat dan de avond van te voren naar medewerkers en reizigers”, schrijft FNV op haar website. “Daardoor worden op die momenten ad hoc de diensten na de donderdagse weekindeling (DW) gewijzigd en wordt men per dag vaak bijgestuurd. Dat vraagt te veel van de medewerkers. Diensten worden langer, steeds voller en medewerkers moeten doordat men continu wordt bijgestuurd, letterlijk van trein naar trein hollen. De normtijden worden achteloos opzij geschoven. Verder is er onder andere bij hoofdconducteurs (HC’s) geen dag verlof meer te krijgen, wat ook zijn weerslag op het verzuim heeft.”

FNV stelt een aangepaste afgeschaalde dienstregeling voor. Een dienstregeling waar voldoende personeel is om ziekteverzuim op te vangen en rekening te houden met vakantie of verlof. NS gaf in het overleg aan dat zij de dienstregeling voor de zomer al sinds 13 juni hebben aangepast, maar dat die effecten nog niet meetbaar zijn.

FNV ziet dat deze ingreep te klein is. “Wat ons betreft is het beter om achteraf weer op te schalen, dan steeds maar weer achter de feiten aan te lopen.”

Belang van de reiziger

Een betrouwbare dienstregeling is in het belang van de reiziger, stelt FNV. “Nu stelt NS dikwijls de reizigers teleur en deze gaan daarover vaak het (vervelende) gesprek met de NS medewerkers aan. Dat verhoogd de kans op agressie en geweld tegen de NS’ers. Ook zorgt een realistische dienstregeling voor betrouwbare dienstkaarten en voorkomt dit het telkens ad hoc bijsturen. Het verlaagt ook de werkdruk bij de bijstuurders en andere indirecte NS medewerkers die samen met de eerstelijns dag in dag uit hun best doen de reizigers punctueel en veilig op de plaats van bestemming te brengen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.