Reiziger wacht op leeg station Middelburg.
NS teleurgesteld

NS-staking woensdag definitief: wat kan de reiziger verwachten?

Reiziger wacht op leeg station Middelburg.Foto: NS/ Arno Leblanc

NS-medewerkers gaan komende en volgende week staken. De staking van aanstaande woensdag 24 augustus is inmiddels definitief. Mocht NS aan de cao-eisen voldoen, dan kunnen de andere stakingen nog afgeblazen worden. FNV geeft meer informatie over de regio’s en de stakingstijden. 

Woensdag 24 augustus begint de staking in regio Noord. FNV roept de medewerkers met de standplaatsen Groningen, Leeuwarden, Lelystad en Zwolle op hun werkzaamheden 24-uur lang neer te leggen. De staking begint woensdagochtend vroeg om 4:00 uur en eindigt de volgende dag op 4:00.

“Er zullen nog wel treinen rijden in regio Noord”, meldt FNV. Als de standplaats van een werknemer bijvoorbeeld Utrecht is en de die werknemer naar Groningen heen en weer moet rijden, dan rijdt de trein naar Groningen wel. Daarnaast rijden alle regionale vervoerders ook gewoon aangezien zij een andere cao hebben dan het NS-personeel.

Gevolgen staking onbekend

NS is teleurgesteld dat estafettestakingen plaats gaan vinden. Een woordvoerder zegt tegenover De Telegraaf het vervelend te vinden voor de reizigers. “We hebben als bedrijf te maken met een krappe arbeidsmarkt, stijgende prijzen en achterblijvende reizigersaantallen.” Toch wil NS ook het beste voor haar medewerkers. “We begrijpen de zorgen van onze collega’s in deze onzekere tijd.”

De impact van de staking is voor NS nog onbekend. “De impact van de staking is nog niet volledig bekend. De dienstregeling gaat normaliter over de regiogrenzen heen. We proberen natuurlijk zo snel mogelijk reizigers hierover zo goed mogelijk te informeren.” NS roept op om de reisplanner regelmatig te checken.

‘Zoek alternatieven’

Reizigersvereniging Rover vreest dat de impact van de stakingen de regiogrenzen overschrijdt. Directeur Freek Bos: “Als er bijvoorbeeld treinen op een rangeerterrein in Lelystad staan die eigenlijk naar Brabant moeten rijden, dan komen die daar ook niet.”

Rover roept dat reizigers dan ook op om naar alternatieven te zoeken. “Neem het zekere voor het onzekere, om te voorkomen dat je straks ergens op een perron komt te staan en geen kan meer uit kunt.” Eerder uitte Rover ontevredenheid over de estafettestaking. “Een 24-uursstaking betekent veel overlast voor reizigers. Het openbaar vervoer heeft wel iets anders nodig dan ruzies en conflicten tussen bonden en vervoerders”, zei Bos.

Andere stakingsdagen

FNV meldt ook de plannen voor de andere regionale stakingen. Op vrijdag 26 augustus vinden stakingen plaats in regio West. De stakingen moeten minimaal twee dagen van tevoren worden aangekondigd en dus kan NS twee dagen van tevoren nog over de brug komen, mochten ze toch aan de cao-eisen willen voldoen.

Op 26 augustus liggen er stakingsplannen voor de steden Den Haag, Dordrecht, Leiden en Rotterdam. Drie dagen later, 29 augustus, gaan NS-medewerkers waarschijnlijk staken in regio Noordwest. Onder meer zijn de steden Almere, Alkmaar, Amsterdam en Haarlem aan de beurt. Ook het internationale treinverkeer zal plat liggen.

Dinsdag 30 augustus zijn de stakingen in regio Midden. In onder andere Amersfoort, Gouda, Hoofddorp, Utrecht en Alphen aan de Rhijn rijden geen NS-treinen. Daaropvolgend, op woensdag 31 augustus, zijn regio’s Oost en Zuid de dupe. In onder andere Arnhem, Breda, Den Bosch, Deventer, Eindhoven, Nijmegen, Maastricht en Sittard rijden geen NS-treinen.

Landelijke stakingen

“Als na afloop NS nog altijd niet akkoord gaat met onze cao-eisen, dan volgen in de week na de regionale stakingen ook landelijke stakingen”, meldt FNV.

NS heeft meerdere malen laten weten het gesprek met de vakbonden graag voort te zetten. Ze zien genoeg aanknopingspunten voor verbeterde voorstellen voor een goede cao.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.