stations rustig

FNV: NS moet ‘hele stevige stappen zetten’ om staking volgende week te voorkomen

Rotterdam Centraal verlaten op vrijdag door NS-staking. Foto: Lotte Pestman

De vakbonden FNV, VVMC en CNV Vakmensen verkennen aankomend weekend het cao-voorstel van de NS. De vakbonden laten weten dat NS nog hele stevige stappen moet zetten willen ze de stakingen van dinsdag en donderdag voorkomen. 

“NS hoopt dat ze de stakingen van volgende week dinsdag en donderdag kunnen voorkomen”, zegt Henri Janssen, onderhandelaar van FNV. “De verschillen zijn alleen nog heel erg groot. We willen bijvoorbeeld dat NS een automatische prijscompensatie invoert en zo zijn er nog talloze andere voorstellen.”

Het voorstel waar de NS mee kwam is om met terugwerkende kracht per 1 juli dit jaar de lonen met 5 procent te verhogen. Ook krijgen medewerkers een eenmalige uitkering van 650 euro. Op 1 januari 2023 zou daar nog eens 2,5 procent bijkomen.

De stakingen volgende week zijn nog niet zeker. NS moet volgens de vakbonden het cao-voorstel verbeteren wil het de staking voorkomen. Voorlopig staan op dinsdag 13 en donderdag 15 september acties gepland voor respectievelijk Zuid-, Oost- en Noord-Nederland en Midden-Nederland.

Oproep Harbers

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) roept vakbonden en NS op om weer om de tafel te gaan zitten en hun conflict op te lossen. Vrijdag rijden er opnieuw geen treinen in het hele land door een staking.

“Zowel naar de NS als naar de vakbonden zeg ik: alsjeblieft ga nou eens een keer om de tafel zitten”, zei Harbers voor de ministerraad. Hij roept de vakbonden op tijdens onderhandelingen “het stakingsmiddel in de kast te laten” en vraagt de NS “er alles aan te doen om er uit te komen”. Reizigers worden volgens de minister door de stakingen “in de steek gelaten”. De acties moeten niet lang meer duren. “Ik houd mijn hart vast als dit nog lang doorgaat.”

De NS valt niet onder Harbers, maar onder zijn staatssecretaris Vivianne Heijnen. Die is met koningin Máxima op bezoek in de Verenigde Staten, maar heeft volgens Harbers veelvuldig contact met de NS over deze kwestie.

Landelijke staking

Reizigers in heel Nederland hebben vrijdag te maken met een staking van het personeel van de Nederlandse Spoorwegen. Vakbonden FNV, CNV en VVMC houden regionale acties in het westen en noordwesten van het land om hun eisen voor een nieuwe cao kracht bij te zetten. De NS besloot daarop in heel het land geen treinen te laten rijden, om chaos op perrons te voorkomen.

Het lijkt erop dat mensen goed hebben meegekregen dat er gestaakt wordt, zegt een woordvoerder van de NS vrijdagochtend vroeg. “Er zijn maar enkele reizigers te vinden.”

Op Utrecht Centraal en Schiphol zijn er wel wat reizigers, zegt de NS-woordvoerder. Tussen Schiphol en Utrecht Centraal rijden, via Amsterdam-Zuid, in beide richtingen wel treinen, om de luchthaven bereikbaar te houden. “Als toeristen aankomen en niets weten van de stakingen, kunnen ze in ieder geval naar Amsterdam-Zuid of Utrecht Centraal”, aldus de woordvoerder.

De internationale treinen van Thalys en Eurostar rijden in Nederland ook niet als gevolg van de staking. De treinen Antwerpen-Essen-Roosendaal en Luik-Maastricht rijden wel tussen België en Nederland. Die verbindingen worden door de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS uitgebaat, met NMBS-personeel.

Drukte op de weg

Dat het treinverkeer voor het overgrote deel plat ligt als gevolg van stakingen, zorgt vrijdagochtend niet voor extra drukte op de weg. Dat zegt een woordvoerder van de ANWB.

Vrijdagochtend is het normaal al heel rustig op de weg, vertelt hij. “Dat is nu niet anders.” Als er extra drukte ontstaat, dan verwacht de ANWB die pas rond het middaguur. Dat komt deels door woon-werkverkeer, maar ook door recreatieverkeer, aldus de zegsman.

Uit de data van Flitsmeister blijkt dat het zeker iets drukker is dan een gemiddelde vrijdagochtend. Echter ziet Flitsmeister geen opvallende cijfers zoals tijdens de treinstaking op 31 augustus. Toen had de piek in het aantal minuten vertraging de 1.350 aangetikt. De piek is vandaag 224 minuten. Conclusie kan zijn dat automobilisten het advies van thuiswerken serieus hebben genomen en niet met de auto op pad zijn gegaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.