Red het OV

Grote opkomst bij landelijke staking streekvervoer

Grote opkomst bij landelijke staking streekvervoer. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Honderden chauffeurs verzamelen zich naast Den Haag Centraal tijdens de landelijke stakingsdag van FNV Streekvervoer. De stakers vragen om een inflatiecorrectie, verlaagde werkdruk en een eerlijke reiskostenvergoeding. “Wij zijn tevreden over de opkomst”, zegt FNV bestuurder Albert Kuiper.

Momenteel is het bus- en streekvervoer in Nederland ontregeld en leggen duizenden chauffeurs het werk neer. “Hier in Den Haag organiseren wij een manifestatie en in de rest van het land staken chauffeurs ook op hun standplaats”, zegt Kuiper. “Vooral in Noord-Nederland is de bezetting hoog aangezien de medewerkers geen zin hebben om zo lang in de trein te zitten.”

Bij de manifestatie zijn naast stakende chauffeurs ook politici aanwezig om de menigte toe te spreken. De linkse partijen SP, PvdA en GroenLinks zijn vertegenwoordigd en luiden een eenduidige boodschap: er moet meer geld naar het OV. Haptamu de Hoop van PvdA: “De lijnen in bijvoorbeeld Noord-Nederland verdwijnen en dat terwijl heel veel mensen afhankelijk zijn van het OV. Jullie houden het land draaiende, maar krijgen niet wat jullie verdienen. Wij steunen jullie en zullen dit ook laten horen in de Kamer.”

“Ik zie mijn collega’s nog niet”, zegt een buschauffeur uit Nieuwegein die in zijn eentje in de mensenmassa staat. “Ik sta hier vooral voor een verlaging van de werkdruk. Ik heb in de hele dag maar twee pauzes van 15 minuten. In die tijd moet ik koffie drinken, een broodje eten en naar de WC. Dat lukt niet altijd. Als ik daardoor vertraging krijg met de bus, dan krijg ik zeurende reizigers of een boze werkgever. Terwijl ik daar niks aan kan doen.”

Paraplu’s en vlaggen worden uitgedeeld aan de stakende chauffeurs.

Onregelmatige diensten

Een buschauffeur woonachtig in Rotterdam valt hem bij: “Mijn standplaats is in Krimpen aan de Waard en daar moet ik elke werkdag met mijn auto heen. De kilometervergoeding is maar 10 cent per kilometer. Ik betaal gewoon geld om naar mijn werk te moeten.” Ook de onregelmatige diensten baren haar zorgen. “Laatst werkte ik tot 2 uur ’s nachts en moest ik de volgende dag beginnen om 8 uur ’s ochtends. Ik ben een uitzendkracht, daarom word ik vooral ingezet om de gaten op te vullen.”

“Het OV ligt helemaal op zijn gat”, vult Kuiper aan. “We willen maatregelen tegen ziekteverzuim, werkdruk en een goede ouderenregeling. We willen betere afspraken maken in de huidige cao.” Een andere vakbond, CNV, heeft al wel de cao ondertekend, maar laat weten dat ze met de kennis van nu dat niet hadden moeten doen.

De cao is al wel ingegaan en geeft de buschauffeurs een inflatiecorrectie van 2,6 procent. Veel te laag volgens Kuiper. Het doel van FNV is om de huidige cao aan te passen. De vakbond blijft staken tot de werkgever het gesprek weer aan wil gaan.

FNV bestuurder Marijn van der Gaag sluit toekomstige acties niet uit. “Wij nodigen de werkgevers uit voor een gesprek. We willen een serieus gesprek voeren waarbij zij serieuze voorstellen doen. Voor die uitnodiging geven wij de werkgevers vier weken. Na deze vier weken volgt een driedaagse landelijke staking.” De nieuwe stakingen in het streekvervoer zouden op 19, 20 en 21 oktober moeten plaatsvinden. Of de stakingen doorgaan en hoe deze eruit komen te zien, hangt af van gesprekken met de werkgevers.

Cao-resultaat NS

Het cao-resultaat van de NS-medewerkers biedt hoop voor de stakende FNV-leden. “Het akkoord bij de NS cao laat zien dat het wel kan. Dat de werkgever een goede inflatiecorrectie kan toezeggen”, zegt Kuiper. Op de vraag of de stakingen bij NS een voorbeeld zijn reageert Kuiper lachend. “Wij begonnen eerder met staken. De NS-medewerkers kijken het juist van ons af, maar het resultaat is wel iets waar wij ons aan vasthouden. Het kan dus wel.”

Personeelstekort speelt in de OV-sector een grote rol. Kom naar de OV Expo in Houten op 6 oktober en ga in gesprek met de sector of sluit aan bij workshops over de problematiek in het openbaar vervoer. Registreer je hier gratis.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.