OV-debat Den Haag, GroenLinks,SP,PvdA,CU,CDA,VVD

SP wil regionale vervoerders van het spoor af hebben (video)

Als het aan de Socialistische Partij ligt krijgt de NS weer een monopoliepositie op het spoor en moeten de regionale vervoerders als Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia van het spoor verdwijnen. Dat zei SP-kamerlid Farshad Bashir op 4 september tijdens het verkiezingsdebat Openbaar Vervoer in Den Haag.

De huidige vervoerconcessie geeft NS het alleenrecht om mensen te vervoeren over het hoofdrailnet. NS is ook betrokken bij de ontwikkeling en het beheer van stations en de stationsomgeving. In de provincie vervoeren de regionale bedrijven de reizigers. Zij halen vaak betere cijfers als het gaat om stiptheid en kwaliteit van vervoer.

Versnipperd

Van de 4 miljoen reizigers die dagelijks worden vervoerd, neemt de NS 1 miljoen passagiers voor haar rekening. De stadsvervoerders in de grote steden vervoeren 2 miljoen mensen en de regionale vervoerders hebben 1 miljoen klanten.

Volgens SP-er Bashir is dat allemaal veel te versnipperd zei hij dinsdag tijdens het OV-debat: “Volgens ons is de reiziger juist gebaat bij 1 vervoerder op het spoor en een sterke minister die de regie houdt. In dat geval zijn er kortere lijnen en kunnen beslissingen sneller worden doorgevoerd. Ook de prijs van een kaartje kan dan naar beneden.”

Platform

Bashir ziet een reizigersplatform als een soort vraagbaak voor de NS bij een volledig monopolie. “In dit platform zijn allerlei reizigersorganisaties vertegenwoordigd die de NS kritiek kunnen leveren maar ook met ideeën kunnen komen. En ook zullen de winsten niet naar het buitenland vloeien omdat alle regionale vervoerders in handen zijn van buitenlandse aandeelhouders.”

“Wat ons betreft zou het einde van concessie van de regionale vervoerders ook het einde van het regionale vervoer moeten betekenen op deze wijze.”

Geen enkele steun

Het voorstel van Bashir kreeg dinsdag geen enkele steun van de andere politici van CU, CDA, GroenLinks, PvdA en VVD. Vrijwel alle andere partijen zien het voorstel van de SP als een flinke stap terug in de tijd. ” Ik geloof dat de SP zich hier verschrikkelijk vergist “, reageerde VVD-er Pieter Duisenberg.

Frank Visser van de CU en PvdA-er Jacques Monasch gaven wel aan dat het hoofdrailnet in handen moet blijven van de NS en dat de regionale vervoerders het best in de periferie van Nederland kunnen blijven opereren.

Fred Kramer

Lees ook: Uiteenlopende standpunten OV in verkiezingsprogramma’s

Kandidaat-kamerleden debatteren tijdens het Verkiezingsdebat OV:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “SP wil regionale vervoerders van het spoor af hebben (video)”

Michaël Vervoort|06.09.12|17:38

Die SP’er vergeet even dat de NS belasting ontduikt via Ierland en dat (bijna) alle winstbelasting verdwijnt in Ierland. Dus dat lulverhaal dat al het geld naar het buitenland verdwijnt bij regionale vervoerders en niet bij NS kan die beter de volgende keer weglaten. De regionale vervoerders bieden in veel gevallen zelfs betere kwaliteit dan NS. Die zetten tenminste nog nieuw materieel in en niet oude meuk van 20 jaar al dan niet ouder. Ook qua dienstregeling is het in veel gevallen gestegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.