KNV wil wetgeving voor openbaar vervoer in regeerakkoord

Ad Toet, KNV

De nieuwe regering moet de komende kabinetsperiode direct aan de slag gaan met de aanpassing van wetgeving voor openbaar vervoer en zorgvervoer (AWBZ) en de concessie van ProRail die in 2015 afloopt. Dat zegt directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer. De belangenvereniging biedt de informateurs van het nieuwe kabinet de Koninklijke Vervoersagenda 2013-2016 aan waarin deze onderwerpen zijn opgenomen.

Het openbaar vervoer is tussen 2007 en 2012 gedecentraliseerd. Alle concessies werden aanbesteed en er werd gewerkt aan een structuur die de samenhang tussen OV-concessies moet gaan beschermen. Die structuur moet volgens KNV duidelijk worden vastgelegd in de Wet Personenvervoer 2000.

Wet Personenvervoer 2000

Toet: “Op de grensvlakken van concessies ervaart de reiziger nog ongemak zoals bij het gebruik van de OV-chipkaart.” Er speelden met de OV-chipkaarten allerlei problemen zoals het dubbele instaptarief en het verlangen naar een systeem waarbij reizigers maar een keer in en uit hoeven te checken wanneer zij reizen met meerdere vervoerders.

“In de Wet Personenvervoer 2000 staat vaag opgenomen dat een organisatie verantwoordelijk is voor de OV-chipkaart. Dit moet veel concreter worden vastgelegd in de Wet Personenvervoer 2000. Daarbij gaat het met name om processen zoals die zijn uitgevoerd door Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart”, stelt de directeur.

Klantvriendelijkheid

KNV vindt dat de concessievoorwaarden voor ProRail aangescherpt moeten worden. Deze concessie loopt in 2015 af en volgens de vereniging moet dit nu al in het regeerakkoord worden opgenomen.”

 KNV stelt dat de nadruk bij het spoorbeheer moet liggen op klantvriendelijkheid.

Toet: “Spoorbeheerder Keyrail moet goederenvervoerders bijvoorbeeld meer inspraak geven over investeringen in het spoor en over de dienstregeling.” De werkgeversvereniging pleit daarom bij de informateurs voor een verstevigde positie van klanten in de nieuwe concessies voor het landelijke spoornetwerk en de Betuweroute.

Bezuinigingen terugdraaien

De bezuinigingen binnen de AWBZ-zorg op het vervoer moeten volgens KNV teruggedraaid worden. In het Lenteakkoord is opgenomen dat daarop voor meer van de helft wordt bezuinigd. Met dit geld worden patiënten vervoerd tussen hun huis en zorglocatie of van dikwijls kleine zorg-woonlocaties naar een behandellocatie. KNV roept het komende kabinet op om de pijn voor de zwaksten in de samenleving te verlichten.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.