Green Deal, Manu Lageirse, Jeroen Fukken, Michiel van Roozendaal

Extra remenergie voor hergebruik maakt treinen schoner

De extra energie die vrijkomt door harder te remmen moet worden hergebruikt om het treinvervoer nog schoner te maken. Railforum, NS, Veolia en het ministerie van Infrastructuur en Milieu voeren hiervoor een pilot uit op de Heuvellandlijn tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade. Directievoorzitter Michiel van Roozendaal van NedTrain, Veolia-directeur Manu Lageirse en Jeroen Fukken van het ministerie ondertekenden daarvoor op donderdag 8 november een Green Deal.

Dat gebeurde tijdens het jubileumcongres van Railforum in Den Haag. Ook werd een Green Deal getekend voor het kennisplatform Duurzaam Spoor.

Besparing

Treinen van NS en Veolia die remmen, leveren nu al de daarbij vrijkomende energie terug aan de bovenleiding. Deze stroom wordt hergebruikt door andere treinen. Bij de NS alleen levert dit al een besparing van zes procent aan energie op.

Uit wetenschappelijke analyses is gebleken dat de hoeveelheid teruggeleverde remenergie waarschijnlijk fors kan worden verhoogd en beter kan worden hergebruikt.

Heuvellandlijn

Onder regie van Railforum hebben NS en personenvervoerder Veolia afspraken gemaakt met de overheid om dit te vorm te geven. NS en Veolia onderzoeken of het materieel met andere instellingen op de Heuvellandlijn tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade kan rijden. De Heuvellandlijn wordt sinds 2006 geëxploiteerd door Veolia.

Veolia-directeur Manu Lageirse: “De nieuwe treinen hebben sterkere remmen en kunnen daardoor langer doorrijden en later remmen. Door sterker te remmen wordt er meer energie gegenereerd die kan worden hergebruikt. Ook is er minder energie nodig bij het optrekken en zijn de reistijden sneller.”

Regelgeving aanpassen

“De treinen kunnen het aan, maar de huidige regelgeving houdt dit nog tegen. In deze pilot wordt gekeken of de regels kunnen worden aangepast. Als dit een succes blijkt te zijn, kan dit landelijk worden uitgerold.”

Ook wordt onderzocht of stroom kan worden teruggeleverd aan het openbare elektriciteitsnetwerk. Dit kan nu nog niet en remenergie wordt nu alleen hergebruikt door in de buurt rijdende treinen.

Landelijke uitrol

De verwachting is dat de proef bij een landelijke uitrol naar schatting jaarlijkseen jaarlijks 70 GWh energie bespaart en de CO2-uitstoot met 30 kiloton verlaagt.

Naast de afspraken over het beter hergebruiken van remenergie werd donderdag ook het Kennisplatform Duurzaam Spoor opgericht. Daarvoor tekenden voorzitter Cees Tommel van Railforum en Jeroen Fukken, directeur OV en Spoor bij het ministerie, ook een Green Deal. Hierbij zijn naast NS en Veolia 85 andere bedrijven en overheden aangesloten.

Duurzame innovaties

Doel van het kennisplatform is om zorgen dat duurzame innovaties zoveel mogelijk sectorbreed worden toegepast. De overheid kijkt daarbij hoe de regeldruk verminderd kan worden zodat er ruimte komt voor innovatie.

Fukken: “De oprichting van het Kennisplatform over Duurzaam Spoor is een goede stap. Door alle kennis en ambitie te bundelen, openen we een wereld aan mogelijkheden. Deze Green Deals zijn nog maar een eerste stap in het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra remenergie voor hergebruik maakt treinen schoner | OVPro.nl
Green Deal, Manu Lageirse, Jeroen Fukken, Michiel van Roozendaal

Extra remenergie voor hergebruik maakt treinen schoner

De extra energie die vrijkomt door harder te remmen moet worden hergebruikt om het treinvervoer nog schoner te maken. Railforum, NS, Veolia en het ministerie van Infrastructuur en Milieu voeren hiervoor een pilot uit op de Heuvellandlijn tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade. Directievoorzitter Michiel van Roozendaal van NedTrain, Veolia-directeur Manu Lageirse en Jeroen Fukken van het ministerie ondertekenden daarvoor op donderdag 8 november een Green Deal.

Dat gebeurde tijdens het jubileumcongres van Railforum in Den Haag. Ook werd een Green Deal getekend voor het kennisplatform Duurzaam Spoor.

Besparing

Treinen van NS en Veolia die remmen, leveren nu al de daarbij vrijkomende energie terug aan de bovenleiding. Deze stroom wordt hergebruikt door andere treinen. Bij de NS alleen levert dit al een besparing van zes procent aan energie op.

Uit wetenschappelijke analyses is gebleken dat de hoeveelheid teruggeleverde remenergie waarschijnlijk fors kan worden verhoogd en beter kan worden hergebruikt.

Heuvellandlijn

Onder regie van Railforum hebben NS en personenvervoerder Veolia afspraken gemaakt met de overheid om dit te vorm te geven. NS en Veolia onderzoeken of het materieel met andere instellingen op de Heuvellandlijn tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade kan rijden. De Heuvellandlijn wordt sinds 2006 geëxploiteerd door Veolia.

Veolia-directeur Manu Lageirse: “De nieuwe treinen hebben sterkere remmen en kunnen daardoor langer doorrijden en later remmen. Door sterker te remmen wordt er meer energie gegenereerd die kan worden hergebruikt. Ook is er minder energie nodig bij het optrekken en zijn de reistijden sneller.”

Regelgeving aanpassen

“De treinen kunnen het aan, maar de huidige regelgeving houdt dit nog tegen. In deze pilot wordt gekeken of de regels kunnen worden aangepast. Als dit een succes blijkt te zijn, kan dit landelijk worden uitgerold.”

Ook wordt onderzocht of stroom kan worden teruggeleverd aan het openbare elektriciteitsnetwerk. Dit kan nu nog niet en remenergie wordt nu alleen hergebruikt door in de buurt rijdende treinen.

Landelijke uitrol

De verwachting is dat de proef bij een landelijke uitrol naar schatting jaarlijkseen jaarlijks 70 GWh energie bespaart en de CO2-uitstoot met 30 kiloton verlaagt.

Naast de afspraken over het beter hergebruiken van remenergie werd donderdag ook het Kennisplatform Duurzaam Spoor opgericht. Daarvoor tekenden voorzitter Cees Tommel van Railforum en Jeroen Fukken, directeur OV en Spoor bij het ministerie, ook een Green Deal. Hierbij zijn naast NS en Veolia 85 andere bedrijven en overheden aangesloten.

Duurzame innovaties

Doel van het kennisplatform is om zorgen dat duurzame innovaties zoveel mogelijk sectorbreed worden toegepast. De overheid kijkt daarbij hoe de regeldruk verminderd kan worden zodat er ruimte komt voor innovatie.

Fukken: “De oprichting van het Kennisplatform over Duurzaam Spoor is een goede stap. Door alle kennis en ambitie te bundelen, openen we een wereld aan mogelijkheden. Deze Green Deals zijn nog maar een eerste stap in het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.