Reisinformatie, NS

Veolia: reisinfo twee keer zo duur voor regionale vervoerders

De regionale vervoerders moeten vanaf 2014 bijna twee keer zoveel voor reisinformatie gaan betalen nu dit onder de verantwoordelijkheid van de NS valt. Dit heeft te maken met de verdeelsleutel die op basis van het aantal stops nadelig uitvalt voor de regionale vervoerders. Dat zegt Veolia-directeur Manu Lageirse. De NMa stelt signalen te hebben gekregen dat de NS de voorwaarden die zijn gesteld voor overname van de reisinformatie niet correct naleeft. De reisinformatie op stations is op 1 november 2012 overgegaan van ProRail naar NS.

De NS heeft onlangs de gebruikerskosten met de verschillende treinvervoerders gedeeld. Lageirse: “Veolia betaalt nu jaarlijks ruim 200.000 euro voor de reisinformatie. Op basis van de nieuwe tarieven, wordt dit bedrag ruim verdubbeld. Ook andere regionale vervoerders moeten ruim het dubbele gaan betalen.”

Omdat de regionale vervoerders in beroep zijn gegaan bij de Nma over de nieuwe tarieven, heeft de NS voor 2013 een overbruggingsperiode ingesteld. Woordvoerder Eric Trinthamer van de NS: “Voor 2013 zal de NS dezelfde tarieven voor de reisinformatie rekenen zoals ProRail in 2012 hanteerde. Dit houdt concreet in dat NS de tarieven per vervoerder constant houdt, behoudens inflatie en wijziging van concessiegebieden of uitbreiding van de dienstregeling.” Over de tarieven van 2014 zegt de NS nu met de andere vervoerders in gesprek te gaan.

Akkoord

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ging op 4 oktober van dit jaar akkoord met het overgaan van de reisinformatie van ProRail naar NS. De organisatie stemde daar mee in op voorwaarde dat de andere vervoerders de reisinformatie tegen dezelfde prijs en kwaliteit zouden krijgen als de NS zelf. Lageirse: “Ik denk niet dat het de bedoeling is geweest van de NMa dat de prijzen zo enorm zouden stijgen.”

Woordvoerder Barbara van de Rest-Roest van de Nma: “Uitgangspunt voor de NMa is dat de tarieven voor 2013 gelijk zijn aan de tarieven 2012, waarbij wel rekening moet worden gehouden met concessiewijzigingen. Voor 2014 en daarna is er discussie ontstaan over de hoogte en de berekeningen van de tarieven. De NMa heeft signalen gekregen dat NS de voorwaarden mogelijk niet correct naleeft. De NMa ziet erop toe dat de voorwaarden van het besluit strikt wordt nageleefd.”

Concessiegebieden

De regionale vervoerders zijn in beroep gegaan tegen de eerdere uitspraak van de NMa over het overgaan van de reisinformatie naar de NS. 

Zij zijn het daarbij oneens met de verhoging en de verdeelsleutel van de nieuwe tarieven. Die verdeelsleutel heeft er volgens Lageirse voor gezorgd dat de regionale vervoerders meer moeten gaan betalen.

De bijdrage per vervoerder wordt in de nieuwe tarieven onder andere berekend door het aantal stops dat een trein maakt om reizigers in en uit te laten stappen. Volgens Lageirse werd dit in 2012 nog berekend op basis van het aantal knooppunten. ProRail wil dit niet bevestigen. Omdat de regionale vervoerders bij veel meer stations stoppen dan de NS, die veel met intercity’s (dus minder stops) rijdt, zouden de kosten daardoor enorm oplopen.

Vrees

De NMa sprak in oktober van dit jaar al de vrees uit dat NS reizigers na de overname hoge tarieven voor reisinformatie in rekening zou gaan brengen. Als voorbeeld werd daarbij de introductie van een extra managementlaag bij NS Reizigers genoemd, terwijl de huidige managers van de afdeling reisinformatie in dienst blijven bij ProRail.

Daarnaast gaf de NMa aan dat NS Reizigers geen duidelijk inzicht heeft kunnen geven in de methodiek die zij voor de vaststelling van de tarieven voor reisinformatie gaat hanteren. 

Toen de NS en ProRail de contracten op aanwijzing van de NMa hadden bijgesteld, gaf de mededingingsautoriteit alsnog haar goedkeuring van de reisinformatiediensten door de NS.

Gesprek

De NS moet opnieuw bij de NMa op gesprek komen om de tarieven voor de reisinformatie toe te lichten. Daarna zal de NMa uitspraak doen in deze beroepszaak.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Veolia: reisinfo twee keer zo duur voor regionale vervoerders”

Arjen Jaarsma|23.11.12|21:42

Het is mij niet helemaal duidelijk om wat voor reisinformatie het hier precies gaat. Manu Lageirse zal vast een goede reden hebben om te klagen maar de vraag blijft hangen waarom Veolia welke reisinformatie moet kopen terwijl consumenten de reisinformatie van NS gratis op internet kunnen vinden.

Wietse Nieuwland|29.11.12|08:13

Het zal wel gaan over info op de stations: vertrekstaten omroepberichten e.d

Manu Lageirse|06.02.13|23:37

Klopt Wietse, gaat om info op borden stations en omproep, wat vroeger Prorail deed voor alle reizigersvervoerders spoor. En nu door NS overgenomen werd per december 2012, vanwege beslissing vorige kabinet tengevolge van de winterproblemen in 2012.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Veolia: reisinfo twee keer zo duur voor regionale vervoerders | OVPro.nl
Reisinformatie, NS

Veolia: reisinfo twee keer zo duur voor regionale vervoerders

De regionale vervoerders moeten vanaf 2014 bijna twee keer zoveel voor reisinformatie gaan betalen nu dit onder de verantwoordelijkheid van de NS valt. Dit heeft te maken met de verdeelsleutel die op basis van het aantal stops nadelig uitvalt voor de regionale vervoerders. Dat zegt Veolia-directeur Manu Lageirse. De NMa stelt signalen te hebben gekregen dat de NS de voorwaarden die zijn gesteld voor overname van de reisinformatie niet correct naleeft. De reisinformatie op stations is op 1 november 2012 overgegaan van ProRail naar NS.

De NS heeft onlangs de gebruikerskosten met de verschillende treinvervoerders gedeeld. Lageirse: “Veolia betaalt nu jaarlijks ruim 200.000 euro voor de reisinformatie. Op basis van de nieuwe tarieven, wordt dit bedrag ruim verdubbeld. Ook andere regionale vervoerders moeten ruim het dubbele gaan betalen.”

Omdat de regionale vervoerders in beroep zijn gegaan bij de Nma over de nieuwe tarieven, heeft de NS voor 2013 een overbruggingsperiode ingesteld. Woordvoerder Eric Trinthamer van de NS: “Voor 2013 zal de NS dezelfde tarieven voor de reisinformatie rekenen zoals ProRail in 2012 hanteerde. Dit houdt concreet in dat NS de tarieven per vervoerder constant houdt, behoudens inflatie en wijziging van concessiegebieden of uitbreiding van de dienstregeling.” Over de tarieven van 2014 zegt de NS nu met de andere vervoerders in gesprek te gaan.

Akkoord

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ging op 4 oktober van dit jaar akkoord met het overgaan van de reisinformatie van ProRail naar NS. De organisatie stemde daar mee in op voorwaarde dat de andere vervoerders de reisinformatie tegen dezelfde prijs en kwaliteit zouden krijgen als de NS zelf. Lageirse: “Ik denk niet dat het de bedoeling is geweest van de NMa dat de prijzen zo enorm zouden stijgen.”

Woordvoerder Barbara van de Rest-Roest van de Nma: “Uitgangspunt voor de NMa is dat de tarieven voor 2013 gelijk zijn aan de tarieven 2012, waarbij wel rekening moet worden gehouden met concessiewijzigingen. Voor 2014 en daarna is er discussie ontstaan over de hoogte en de berekeningen van de tarieven. De NMa heeft signalen gekregen dat NS de voorwaarden mogelijk niet correct naleeft. De NMa ziet erop toe dat de voorwaarden van het besluit strikt wordt nageleefd.”

Concessiegebieden

De regionale vervoerders zijn in beroep gegaan tegen de eerdere uitspraak van de NMa over het overgaan van de reisinformatie naar de NS. 

Zij zijn het daarbij oneens met de verhoging en de verdeelsleutel van de nieuwe tarieven. Die verdeelsleutel heeft er volgens Lageirse voor gezorgd dat de regionale vervoerders meer moeten gaan betalen.

De bijdrage per vervoerder wordt in de nieuwe tarieven onder andere berekend door het aantal stops dat een trein maakt om reizigers in en uit te laten stappen. Volgens Lageirse werd dit in 2012 nog berekend op basis van het aantal knooppunten. ProRail wil dit niet bevestigen. Omdat de regionale vervoerders bij veel meer stations stoppen dan de NS, die veel met intercity’s (dus minder stops) rijdt, zouden de kosten daardoor enorm oplopen.

Vrees

De NMa sprak in oktober van dit jaar al de vrees uit dat NS reizigers na de overname hoge tarieven voor reisinformatie in rekening zou gaan brengen. Als voorbeeld werd daarbij de introductie van een extra managementlaag bij NS Reizigers genoemd, terwijl de huidige managers van de afdeling reisinformatie in dienst blijven bij ProRail.

Daarnaast gaf de NMa aan dat NS Reizigers geen duidelijk inzicht heeft kunnen geven in de methodiek die zij voor de vaststelling van de tarieven voor reisinformatie gaat hanteren. 

Toen de NS en ProRail de contracten op aanwijzing van de NMa hadden bijgesteld, gaf de mededingingsautoriteit alsnog haar goedkeuring van de reisinformatiediensten door de NS.

Gesprek

De NS moet opnieuw bij de NMa op gesprek komen om de tarieven voor de reisinformatie toe te lichten. Daarna zal de NMa uitspraak doen in deze beroepszaak.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Veolia: reisinfo twee keer zo duur voor regionale vervoerders”

Arjen Jaarsma|23.11.12|21:42

Het is mij niet helemaal duidelijk om wat voor reisinformatie het hier precies gaat. Manu Lageirse zal vast een goede reden hebben om te klagen maar de vraag blijft hangen waarom Veolia welke reisinformatie moet kopen terwijl consumenten de reisinformatie van NS gratis op internet kunnen vinden.

Wietse Nieuwland|29.11.12|08:13

Het zal wel gaan over info op de stations: vertrekstaten omroepberichten e.d

Manu Lageirse|06.02.13|23:37

Klopt Wietse, gaat om info op borden stations en omproep, wat vroeger Prorail deed voor alle reizigersvervoerders spoor. En nu door NS overgenomen werd per december 2012, vanwege beslissing vorige kabinet tengevolge van de winterproblemen in 2012.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.