opruimen, treinongeluk, Amsterdam, april 2012

Meer aandacht voor botsveiligheid bij aanschaf treinen

opruimen, treinongeluk, Amsterdam, april 2012

Bij aanschaf en revisie van treinen gaat de NS lessen trekken uit de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark en ongelukken in het buitenland. Ook gaat onderzoeksbureau Lloyd’s alle NS-treinen doorlichten. Dat stelt het spoorbedrijf in een reactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV).

Volgens OVV heeft de NS bij de aanschaf van de treinen geen rekening gehouden met de botsveiligheid van het interieur. De NS is daarmee de wettelijke zorgplicht voor veiligheid hiermee niet nagekomen, stelt de raad.

Interieur

Bij een treinbotsing bij Amsterdam Westerpark in april van dit jaar raakten 190 mensen gewond. Een persoon overleed een dag later aan haar verwondingen.

De verwondingen van de inzittenden van de trein zijn vooral veroorzaakt door contact met het interieur van de treinen zoals stoeltjes, tafeltjes en glazen tussenwanden en deuren. Volgens OVV heeft de NS zich bij de aanschaf van de treinen beperkt tot de concrete, technische minimumeisen die de wet voorschrijft voor botsveiligheid. Met het interieur is daarbij geen rekening gehouden.

Extra maatregelen

ProRail en NS hebben direct na het ongeluk extra maatregelen genomen. Zo komt er een extra waarschuwingssysteem in om machinisten te waarschuwen dat er een rood sein aankomt. Verder wordt er een automatisch alarmeringssysteem geïnstalleerd in dat waarschuwt als een trein door rood is gereden en op een andere trein dreigt te botsen, zodat de treindienstleiding machinisten tijdig kan waarschuwen.

De sprinter en de intercitytrein botsten frontaal op elkaar doordat de machinist van de sprinter een rood sein mistte. OVV concludeerde dat ook de verkeersleiding en de beveiligingstechniek niet merkten dat de sprinter door een rood sein was gereden.

Herhaling uitbannen

Directeur Marion Gout van ProRail: “Ons is er alles aan gelegen om de kans op herhaling van zo’n ongeval uit te bannen.” Directeur Bert Meerstadt van NS stelt dat het ongeluk diep heeft ingegrepen in beide organisaties. “Het OVV-onderzoek vormt samen met het onderzoek van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport de basis om de spoorwegveiligheid naar een nog hoger niveau te brengen.”

Tot de invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS in 2016 wordt er extra geïnvesteerd in het beveiligingssysteem ATBvv, dat ook bij lagere snelheden (minder dan 40 kilometer per uur) treinen stilzet bij een te snelle nadering van een rood sein.

Vaker bussen inzetten

Bij het aanpassen van de dienstregeling voor bijvoorbeeld werkzaamheden wordt meer tijd gereseverveerd voor het laten kruisen en passeren van treinen. Dat betekent volgens ProRail onder meer dat er vaker bussen worden ingezet en dat niet meer ‘per definitie alle treinen rijden’.

Verder is besloten om rode seinen bij werkzaamheden of verstoringen alleen nog maar te plannen op voor de machinist logische plekken zoals stations en wachtsporen.

Nieuw plansysteem

De spoorbranche gaat werken met het nieuwe plansysteem Donna dat risico’s op gevaarlijke situaties in het spoorboekje dagelijks herkent en dit actief meldt aan de planners. Voorheen gebeurde dit nog handmatig. Dit systeem wordt de komende jaren verder uitgebreid.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport heeft ProRail en de NS onder verscherpt toezicht gesteld. De inspectie vindt dat de NS en ProRail de veiligheidsrisico’s van de dienstregeling bij de treinbotsing onvoldoende heeft meegewogen. Die was aangepast vanwege werkzaamheden op het traject.

Lees ook: Verscherpt toezicht ProRail en NS na treinongeluk

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.