Arriva wil exploitatie van Fyra-diensten overnemen

V250, Fyra, AnsaldoBreda

Arriva wil dat de exploitatie van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel opnieuw wordt aanbesteed wegens de slechte prestaties van NS Hispeed. Als de overheid daartoe besluit, dingt de vervoerder zeker mee. Dat zegt Arriva-directeur Anne Hettinga. Vanwege matige prestaties van NS Hispeed pleitte Maatschappij Voor Beter OV er voor om Arriva op dit traject te laten rijden.

Hettinga: “Het is al vaker voorgekomen dat wanneer er slecht wordt gepresteerd dat vervoerders als Arriva spoorlijnen overnemen.” Arriva nam in december 2012 de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen over van de NS. Ook nam de vervoerder vanaf die datum de treinverbindingen Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk, Tiel-Arnhem en Zutphen-Apeldoorn over. Die werden daarvoor verzorgd door NS en Syntus.

Exploitatie

Arriva was ten tijde van de aanbesteding een van de partijen die meedong naar de exploitatie van de HSL-Zuid. De vervoerder verloor de aanbesteding omdat HSA een hogere prijs had geboden. Hettinga: “Wij verloren toen omdat wij een realistische prijs hadden geboden. Daarom gingen later die drie ondernemingen ook failliet.” Naast Arriva hadden vervoersbedrijven Veolia, SJ International, CGEA-Connex en het Engelse Stagecoach zich ook ingeschreven op de aanbesteding.

Hoe Arriva die exploitatie bij een nieuwe aanbesteding zou gaan invullen, wil de vervoerder niet zeggen. “Het is eerst aan de opdrachtgever om te beslissen of de exploitatie van hogesnelheidslijn opnieuw wordt aanbesteed”, stelt Hettinga.

Verliezen

HSA tekende het contract waarbij werd vastgelegd dat het bedrijf jaarlijks 150 miljoen euro ging betalen voor de exploitatie van de HSL-Zuid. HSA bleek de verwachte omzet niet kunnen te behalen en leed daardoor flinke verliezen. In november 2011 besloot de overheid bij te springen en HSA te redden van een faillissement.

HSA is een samenwerkingsverband van NS (90 procent) en KLM (10 procent). De HSA is binnen de NS onderdeel van NS HiSpeed. NS HiSpeed verzorgt de Fyra-diensten tussen Amsterdam en Brussel samen met de Belgische vervoerder NMBS. HSL-Zuid is het Nederlandse deel van de internationale spoorlijn dat van Amsterdam naar Parijs gaat. De Fyra deelt de hogesnelheidslijn met de Thalys die van Amsterdam naar Parijs rijdt.

Punctualiteit

De Fyra kampt sinds de start van de treindiensten tussen Amsterdam en Brussel vaak met technische problemen.

NS Hispeed en NMBS zeggen alles in het werk te stellen om de komende periode een verdere verbetering te laten zien. Ze noemen de stijging van de punctualiteit in de afgelopen weken hoopgevend. Maatschappij Voor Beter OV vindt echter dat het hoog tijd is dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu met Arriva om de tafel gaat zitten.

Regionale vervoerders scoren al enkele jaren achtereen hoger op het gebied van punctualiteit dan de NS. Arriva had volgens cijfers van ProRail in 2011 zelfs een bovengemiddelde punctualiteit.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.