Fyra, AnsaldoBreda, hogesnelheidstrein

‘Fyra-treinen voldoen niet aan aanbestedingseisen’

De Fyra-treinen voldoen met de maximumsnelheid van 250 kilometer per uur niet aan de eisen die waren gesteld voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. In het bestek van de aanbesteding dat in handen is van OVPro.nl, staat dat de treinen in 93 minuten van Amsterdam naar Brussel en in 183 minuten van Amsterdam naar Parijs moesten rijden. Omdat er oponthoud is op stations, kan dat alleen maar met treinen die snelheden van 300 kilometer per uur halen.

Veolia-directeur Manu Lageirse bevestigt dit. “Om dat te kunnen behalen, rekening houdende met 8 min wachttijd in Brussel en snelheidsbeperkingen rond stations Amsterdam, Brussel, Antwerpen en Parijs en op sommige trajectstukken, moest er wel worden ingeschreven met treinen die 300 kilometer per uur kunnen rijden. Anders, haal je die voorgeschreven targets niet”, zegt Lageirse.

Exploitatie

Veolia was een van de partijen die meedong naar de exploitatie. HSA won de aanbesteding door jaarlijks 160 miljoen euro te bieden voor het recht om de hsl te exploiteren. Veolia eindigde met de helft van dit bedrag op de tweede plek.

Om aan de exploitatie-eisen te voldoen, schreef Veolia in met de gevestigde fabrikanten Alstom en Siemens. Lageirse: “Je kon alleen maar inschrijven met bestaande fabrikanten van hogesnelheidstreinen, omdat alleen zij treinen produceren die 300 kilometer per uur rijden en met voldoende zekerheid op tijd rijklaar zijn.”

Specificaties

“De treinen van die producenten kosten rond de 30 miljoen euro per stuk”, stelt Lageirse. De NS moest 20 miljoen euro voor de Fyra-treinen betalen.

De HSA moet volgens Lageirse daarna de specificaties van de trein hebben aangepast. ”En de overige fabrikanten waren voor de bestelling van een twintigtal treinen niet bereid om een totaal nieuwe trein te bouwen.” Volgens de Veolia-directeur is dat gedaan om de hoge kosten van de exploitatie van de hogesnelheidslijn te kunnen dekken.

Exploitatie

NS-topman Bert Meerstadt ontkende maandag in het Beneluxparlement dat er een verband is tussen de keuze voor de goedkope Fyra-treinen en de hoge prijs die voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn moest worden betaald. Volgens hem is er ook naar de kwaliteit en geschatte nazorg gekeken. AnsaldoBreda kwam daarbij als een van de besten uit de bus.

NMBS-topman Marc Descheemaecker stelde dat er eerst zeven treinfabrikanten meedongen naar de levering van treinen voor de hogesnelheidstrein. Omdat de NS en NMBS slechts 19 treinstellen bestelden, haakte zes van de zeven fabrikanten af. Daarna bleef alleen AnsaldoBreda over. Hij ging daarbij niet verder in op het aanpassen van specificaties.

Marieke van Gompel

Lees ook: Geen verband goedkope Fyra en exploitatiekosten

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “‘Fyra-treinen voldoen niet aan aanbestedingseisen’”

Marco van Uden|31.01.13|12:20

De treinen rijden maar zo kort op maximum snelheid (tussen Schiphol en Rotterdam en Rotterdam Zuid en Antwerpen) dat het verschil tussen 250km/h of 300km/h nooit 90 minuten rijtijdwinst op kan leveren. Ook de Thalys, die wel 300 rijdt en minder stops heeft, doet er nu 109 minuten over

Lex Boersma|31.01.13|21:47

Amsterdam Brussel , dat is ongeveer 210 km, 109 minuten , dat is een gemiddelde van: 115 km/u
Daarvoor kopen we treinen van 20 miljoen nee als we willen dat ze werken 30 miljoen euro per stuk.
Dan kunnen ze 300 km/u rijden want dat is nodig om gemiddeld 115 km/u te halen.

Ook goed plan: Beneluxtrein 1 u. 5 min. Antwerpen-Rotterdam ipv 37 min. met de Fyra.

Zullen we maar wat praktischer doen:160 -200 km/u rijdt over de HSL sporen en een beetje slim organiseren met TRAXX treinen 5 miljoen ?

Manu Lageirse|01.02.13|09:08

Lex, Marco, vanwege de aangepaste eisen tov 2000 kom je inderdaad tot totaal andere conclusies vandaag. Vraag was hier eerder is er een verband tussen goedkope Fyra en exploitatiekosten/ hoge bod HSA in 2001.

Peter Juda|05.02.13|09:28

Volgens mij vroeg het uiteindelijke aanbestedingsplan voor de Fyra toch niet om een verbinding met Parijs. Die verbinding was toch al van Thalys?

Redactie|05.02.13|17:28

In het aanbestedingsdocument van 2000 staat dat de treinen van Amsterdam naar Brussel en van Amsterdam naar Parijs moesten gaan rijden. NS HiSpeed won deze concessie en de andere kandidaten vielen af. De Thalys is er later bij gekomen. Daarna zijn er pas aanpassingen gemaakt. Het gaat er om dat om die 183 min van Amsterdam naar Parijs te behalen zoals in 2000 is beschreven alleen ingeschreven kon worden ingeschreven met treinen die snelheden van 300 kilometer per uur behalen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.