Veolia, trein, Limburg

Veolia stapt naar rechter over NS-kaartautomaten



Veolia is naar de rechter gestapt om een vergoeding van de provincie Limburg voor NS-kaartautomaten af te dwingen. De vervoerder zou in de periode tussen 1 januari 2009 en 7 juli 2011 1,5 miljoen euro zijn misgelopen. 

Het gaat om NS-kaartautomaten zonder een OV-chipkaartsysteem op de treinstations in Limburg waar alleen Veolia met haar treinen stopt. De vervoerder heeft ook een conflict met de NS over de opzegging van het contract voor deze kaartautomaten.

In het contract van de provincie en Veolia staat dat Veolia een vergoeding krijgt voor de kosten die het betaalt voor de huur van de NS-kaartautomaten zonder een OV-chipsysteem. De provincie zou de vergoeding tussen 1 januari 2009 en 7 juli 2011 niet hebben betaald.

Vergoeding

De provincie geeft als verweer aan dat zij sinds 1 januari 2009 geen vergoeding meer heeft verkregen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Veolia stapt naar de rechter om de vergoeding alsnog af te dwingen.

Een tweede conflict dat speelt is dat de NS Veolia na 1 juli 2011 nog facturen is blijven sturen voor de huur van de kaartautomaten zonder een OV-chipsysteem. Vanwege de komst van nieuwe OV-chipkaart kaartautomaten op 1 juli 2011, waarbij ook papieren kaartjes kunnen worden gekocht, zijn deze kaartautomaten overbodig geworden. Veolia heeft het contract met NS op die datum opgezegd. De NS weigert echter de opzegging te aanvaarden.

Conflict

Veolia-directeur Manu Lageirse: “De provincie Limburg heeft gezegd dat wij vanaf juli 2011 mogen stoppen met de NS-kaartautomaten. Maar de NS zegt dat wij alleen het contract kunnen beëindigen als we failliet zijn of als zij het eens zijn met de opzegging. Er is hier sprake van machtsmisbruik van de NS.” Volgens Lageirse gebruikt de NS zijn dominante marktpositie om enerzijds 
buitensporige, niet marktconforme, bedragen in rekening te brengen bij de overige spoorvervoerders en daarnaast het stoppen van dit contract niet te respecteren en blijven doorfactureren.”

Veolia heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu gevraagd om te bemiddelen in het conflict tussen Veolia en NS, maar zij zou de partijen naar de rechtbank hebben verwezen. Veolia lijkt zo van het kastje naar de muur te worden gestuurd. 

“Het gevolg van dit standpunt van het ministerie is dat Veolia vooralsnog moet blijven betalen voor de NS-kaartautomaten, terwijl het ministerie zelf hiervoor geen subsidie meer wil verlenen aan de provincie Limburg”, aldus Lageirse.

Hoorzitting

Donderdag is er een hoorzitting in de Tweede Kamer waarbij Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), Autoriteit Consument en Markt (voorheen NMa) spreken over de NS-diensten.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.