Fyra, AnsaldoBreda, hogesnelheidstrein

‘NS krijgt illegale staatssteun bij exploitatie hogesnelheidslijn’

De NS krijgt illegale staatssteun van de Nederlandse overheid bij de exploitatie van de hogesnelheidslijn. Dat zegt Maatschappij Voor Beter OV. De reizigersvereniging is daarom naar de Europese Commissie gestapt. Ook juristen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoeken of er sprake is van staatssteun.

Volgens Maatschappij Voor Beter OV heeft HSA, met als aandeelhouders NS en KLM, illegale staatssteun gekregen voor de exploitatie van de Fyra. Het bedrag dat dit consortium jaarlijks moet betalen is fors verlaagd naar 100 miljoen euro per jaar. Dit kan volgens de reizigersvereniging worden gezien als staatssteun. Ook zou het door de staat worden gedoogd dat de treinen nu niet meer rijden.

Alternatief

Staatssecretaris Wilma Mansveld maakte vrijdag bekend dat de NS tot oktober de tijd krijgt om de met een alternatief voor de hogesnelheidstrein Fyra te komen. Vervoerders Arriva en Veolia vinden het verbazingwekkend dat de NS vier maanden extra tijd heeft gekregen om de problemen op te lossen. Zowel Arriva als Veolia schreven zich destijds op de aanbesteding van de hogesnelheidslijn in.

Directeur Anne Hettinga van Arriva: “Ik verbaas me over de verlenging. Ik had verwacht dat het ministerie nu daadkrachtig op zou treden. In plaats daarvan wordt de reiziger nu nog verder gedupeerd.”

Eisen

Maatschappij Voor Beter OV: “Op geen enkele dag heeft HSA voldaan aan de eisen die golden ten tijde van de veiling van de concessie voor het exploitatierecht van de hogesnelheidslijn. Niettemin werd de door de HSA aan de overheid te betalen gebruikersvergoeding fors verlaagd.”

Hettinga: “In 2001 heeft de NS het contract afgesloten om 19 treinstellen te laten rijden voor 160 miljoen euro (prijspijl 2001, red.). Dit bedrag is in kleine stapjes verlaagd naar 100 miljoen euro.”

Concessie

NS beschikt over de concessie om op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel te rijden, maar is daar doordat de Fyra-treinen onbetrouwbaar en onveilig blijken te zijn sinds 17 januari niet toe in staat.

“Als er sprake is van wanprestatie, dan moet er opnieuw worden aanbesteed. Het is nu een kwestie van uithuilen en opnieuw beginnen”, aldus Hettinga. De Arriva-topman sluit niet uit zelf een juridische procedure te starten om de gang van zaken rond de aanbesteding van de hogesnelheidslijn aan te vechten.

Oplossingen

Directeur Manu Lageirse van Veolia: “Wij hebben begrip voor wat Maatschappij Voor Beter OV doet. Wij gaan zelf nog geen formele klacht indienen. We wachten op de reactie op de brief die we aan minister Dijsselbloem en staatssecretaris Mansveld hebben gestuurd. Daarin hebben we aangeboden mee te willen denken over oplossingen nu de Fyra-treinen niet meer rijden.”

Ook Arriva bood het ministerie om samen te bekijken hoe de schade door het uitvallen van de Fyra-treinen zoveel mogelijk beperkt kan worden. Zowel Arriva en Veolia stellen bij een nieuwe aanbesteding opnieuw geïnteresseerd te zijn in de exploitatie van de hogesnelheidslijn.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.