Arriva wint aanbesteding treinverbinding Den Haag-Brussel

Arriva-trein, Vechtdallijn

Arriva heeft de aanbesteding van de treinverbinding Den Haag-Brussel gewonnen. De treinvervoerder, de gemeente Den Haag en Brussel Airport tekenden daarvoor donderdag een samenwerkingsovereenkomst. Het is de bedoeling dat Arriva vanaf december 2015 op de Lage Landenlijn gaat rijden. Brussels Airport wordt met deze nieuwe treinverbinding zonder overstappen bereikbaar vanuit Nederland.

Vanwege de introductie van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven. Wethouder Peter Smit van Verkeer: “Het Haagse stadsbestuur heeft jarenlang de noodklok geluid over het verdwijnen van de verbinding tussen de regeringscentra Den Haag en Brussel. Toen Den Haag ondanks diverse toezeggingen alsnog werd afgekoppeld van het internationale treinnetwerk, hebben wij zelf het initiatief genomen om de verbinding met Brussel te herstellen.”

Internationaal treinnetwerk

Directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland: “Wij geloven in de haalbaarheid van een snelle internationale treinverbinding Den Haag – Brussel. Betrouwbaarheid en service staan daarbij voorop. Op dit gebied hebben we de afgelopen jaren in Nederland een track record opgebouwd.”

“Arriva heeft ook in het buitenland veel ervaring met het uitvoeren van lange afstandslijnen. Uiteindelijk verwacht ik dat er in de komende maanden duidelijkheid komt over een volwaardig internationaal treinennetwerk waarbij ook Arriva/Deutsche Bahn een belangrijke rol zal gaan spelen”, aldus Hettinga.

Aanbesteding

Den Haag richtte in februari van dit jaar The Hague Trains Holding om de treinverbinding te realiseren. Deze holding heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de Lage Landenlijn. De aanbestedingstermijn liep op 24 mei 2013 af. Den Haag is nu met Arriva overeengekomen om de Lage Landenlijn te gaan realiseren, met steun van Brussels Airport.

De Lage Landenlijn verbindt Den Haag Centraal ieder uur met Brussel-Zuid en stopt onderweg in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussels Airport en Brussel Centraal. De trein kent geen reserveringsplicht en het prijsniveau van de treinkaartjes ligt rond die van een reguliere intercity.

Brussel Airport

Omdat de Lage Landenlijn ook stopt op Brussels Airport, kunnen reizigers vanuit Nederland Zaventem gemakkelijk en zonder overstappen bereiken.

Alain Vandenplas, Mobility & Intermodality Manager bij Brussels Airport: “Vandaag de dag komen er 300.000 Nederlandse reizigers naar Brussels Airport, het overgrote deel met de auto. Wij zien graag dat tenminste 40 procent van deze reizigers de trein pakt.”

Zakelijke markt

“Met de komst van de Lage Landenlijn worden wij rechtstreeks verbonden met Nederland en kunnen reizigers gemakkelijk de luchthaven bereiken per trein. Tevens zal de Lage Landenlijn een belangrijke zakelijke markt kunnen bedienen. Brussels Airport ligt in de tweede belangrijkste economische pool van Vlaanderen en er zijn dan ook veel internationale bedrijven op en rond de luchthaven gevestigd,” aldus Vandenplas.

Auteur: Marieke van Gompel

5 reacties op “Arriva wint aanbesteding treinverbinding Den Haag-Brussel”

Lex Boersma|02.07.13|20:37

eh lage landen lijn

Lex Boersma|02.07.13|20:36

-trein excuus

Lex Boersma|02.07.13|20:35

Dat wordt spannend (?): Den Haag -Brussel: met de NS een half uur sneller Fyra (TRAXX) met overstap,of zonder overstap met Arriva met de Beneluxlijn.

Heimen Stoffels|25.06.13|15:38

Nah, Schiphol zal niet gaan klagen. NS daarentegen…

baxspace|25.06.13|11:28

Mooi geregeld. Dan zal er binnenkort wel een ontdane reactie van de Nederlandse luchthavens (RTHA (16hoven) en Schiphol) volgen met de opmerking dat het oneerlijke concurrentie is. Even wachten nog, ze zijn nog niet wakker.
Het wordt toch ook eens tijd dat er aandacht besteed wordt aan andere raillijnen, zoals van Utrecht naar Antwerpen, via Breda. Als je de autoverkeersstroom ziet dan rechtvaardigt dit wel een spoorverbinding. Kan Arriva daar niet iets aan doen, of desnoods de gemeente Breda?