Dienstregeling 2014: minder nachttreinen door onderhoud

nachttrein, NS

Het aantal nachttreinen wordt vanaf 15 december teruggebracht vanwege werkzaamheden. Op die dag gaat de nieuwe dienstregeling van 2014 in. Dat blijkt uit de capaciteitsverdeling die spoorbeheerder ProRail voor de treinvervoerders heeft gemaakt. De NS gaat met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 16 keer tussen Den Haag en Brussel rijden. Arriva ziet af van de capaciteitsaanvraag voor 2014 omdat de treinvervoerder nog geen toestemming heeft om over het Belgische spoor te rijden.

ProRail heeft de treinpaden van ruim twintig spoorvervoerders verwerkt. Volgend jaar gaan die zo’n 3,3 miljoen treinritten uitvoeren. Volgens de spoorbeheerder is de dienstregeling van 2014 grotendeels vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Het aantal aangevraagde en toegewezen treinritten blijft volgend jaar op hetzelfde niveau.

Treinverbinding Den Haag-Brussel

De NS gaat vanaf 15 december 16 keer tussen Den Haag en Brussel rijden. Vorige week werd bekend dat Arriva de Lage LandenLijn tussen Den Haag en Brussel nog niet mag gaan exploiteren. De vervoerder kreeg niet het benodigde veiligheidscertificaat van de verantwoordelijke Belgische vervoersautoriteit. Arriva gaat volgend jaar opnieuw een aanvraag doen om de internationale treinverbinding vanaf 2015 te kunnen rijden.

Ook op andere plekken neemt het aantal treinen toe zoals tussen Meppel en Leeuwarden waar meer sprinters worden ingezet. Verder komt het nieuwe station Maastricht Noord in 2014 in de dienstregeling. Veolia zal het treinvervoer van en naar dit station gaan verzorgen.

Spooronderhoud

Met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan nieuwe regels voor spooronderhoud in. Dat betekent onder meer dat bij nachtelijke spoorwerkzaamheden beide parallelsporen worden gesloten en treinen dus ook niet langer over een enkel spoor mogen rijden. Om de overlast voor reizigers te beperken is de tijd waarin spoorwerkzaamheden worden uitgevoerd teruggebracht van 5,5 naar 4 uur.

Om de nieuwe werkwijze mogelijk te maken worden een aantal nachttreinen  geschrapt. Zo rijden treinen in het nachtnet twee keer per week niet via Delft. NS zet daar bussen in. Op het traject Amsterdam – Schiphol kunnen tijdens drie doordeweekse nachten geen treinen rijden. Op dat traject gaat het in totaal gaat om 24 nachttreinen per week die niet rijden.

Treindiensten opheffen

Wekelijks doen circa zesduizend treinen Schiphol aan. NS zet bussen in om reizigers ’s nachts op hun bestemming te krijgen. Deze nieuwe dienstregeling heeft gevolgen heeft voor reizigers en mensen die op Schiphol werken. Volgens ProRail zijn de veiligheid op het spoor en de noodzakelijke vernieuwing van het traject Schiphol – Amsterdam bij deze afweging doorslaggevend geweest. De spoorbeheerder gaat onderzoeken of tijdens hele drukke nachten het onderhoudswerk kan worden opgeschort. Daarnaast gaat ProRail zich inspannen om in 2015 de overlast voor reizigers in de nacht te verminderen.

Maatschappij Voor Beter OV zegt dat het niet nodig is om de treindiensten op te heffen bij werkzaamheden. Volgens de reizigersorganisatie kan de veiligheid op het spoor ook worden bevorderd door het vaker toepassen van het beveiligingssysteem ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie), dat het risico van frontale botsing bij enkelsporige dienst in twee richtingen kan minimaliseren. ATB Vv kan volgens Maatschappij Voor Beter OV ook mobiel worden toegepast.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Dienstregeling 2014: minder nachttreinen door onderhoud”

Paul Lamote|26.08.13|14:34

Hoe zit het met de extra treinen van Goor naar Oldenzaal die volgens contract eind dit jaar zouden gaan rijden? Die zijn niet in het overzicht terug te vinden.