Arriva-trein, Vechtdallijn

Mansveld beschermt NS met bezwaar tegen EU-besluit

Nederland stapt naar het Europese Hof om te protesteren tegen een besluit van de Europese Commissie over internationaal treinverkeer. Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de regels te streng uitgevoerd waardoor de toetreding voor internationale vervoerders op het spoor wordt bemoeilijkt. De Commissie vindt dit niet goed voor de concurrentie. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu is het daar niet mee eens en vindt dat er wel ruimte is voor nationale invulling. Nederland stapt naar het Europese Hof om het besluit van de Commissie aan te vechten.

De uitspraak van het Europese Hof heeft invloed op de plannen van de gemeente Den Haag en treinvervoerder Arriva voor een permanente en frequente treinverbinding naar Brussel. Het besluit van de Europese Commissie vergroot juist de kansen voor de Lage LandenLijn, maar Nederland wil dit besluit nu aanvechten om te voorkomen dat een internationale vervoerder te veel reizigers bij NS wegsnoept.

Besluit Liberaliseringsrichtlijn

Nederland heeft in het Besluit Liberaliseringsrichtlijn vastgelegd dat internationaal treinverkeer niet tot meer dan 0,4 procent inkomstenderving en verlies aan reizigers van het totale hoofdrailnet mag leiden. Het gaat daarbij om verlies aan reizigers van NS, de enige vervoerder op het hoofdrailnet.

Deze regel is tot stand gekomen op basis van een Europese richtlijn waarin staat dat ‘de lidstaten de mogelijkheid moeten hebben om dit recht op toegang tot de markt te beperken wanneer het economische evenwicht van deze openbaredienstcontracten door dit recht in het gedrang komt’. De Europese Commissie heeft echter besloten dat deze bepaling uit de richtlijn sinds 22 juli niet mag worden toegepast.

Passagiers

Ook staat in het Besluit Liberaliseringsrichtlijn dat minimaal 75 procent van de passagiers van een internationale treinverbinding ook daadwerkelijk de grens dient te passeren. Deze regel komt voort uit de Europese richtlijn dat het hoofddoel van dergelijke treinen internationaal personenvervoer dient te zijn. Ook deze richtlijn is door de Europese Commissie geschrapt.

Volgens de Europese Commissie bieden de Europese regels geen ruimte voor nationale invulling. Nederland vindt dat dit wel moet kunnen. Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken gaat het besluit over het schrappen van de richtlijnen daarom nu aanvechten bij het Europese Hof.

Lage LandenLijn

De uitspraak van het Europese Hof heeft invloed op de plannen voor de Lage LandenLijn van Den Haag naar Brussel. De gemeente Den Haag wil samen met vervoerder Arriva een permanente en frequente treinverbinding tussen deze twee steden realiseren, die onder meer het gat moet opvangen van de uitgevallen Fyra. Omdat die treinverbinding ook de stations Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal zal aandoen, is de NS bang daarmee daarmee reizigers te verliezen. Daarom is de vervoerder naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) die zich op dit moment buigt over de zaak.

Marieke van Gompel

Lees meer:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mansveld beschermt NS met bezwaar tegen EU-besluit | OVPro.nl
Arriva-trein, Vechtdallijn

Mansveld beschermt NS met bezwaar tegen EU-besluit

Nederland stapt naar het Europese Hof om te protesteren tegen een besluit van de Europese Commissie over internationaal treinverkeer. Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de regels te streng uitgevoerd waardoor de toetreding voor internationale vervoerders op het spoor wordt bemoeilijkt. De Commissie vindt dit niet goed voor de concurrentie. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu is het daar niet mee eens en vindt dat er wel ruimte is voor nationale invulling. Nederland stapt naar het Europese Hof om het besluit van de Commissie aan te vechten.

De uitspraak van het Europese Hof heeft invloed op de plannen van de gemeente Den Haag en treinvervoerder Arriva voor een permanente en frequente treinverbinding naar Brussel. Het besluit van de Europese Commissie vergroot juist de kansen voor de Lage LandenLijn, maar Nederland wil dit besluit nu aanvechten om te voorkomen dat een internationale vervoerder te veel reizigers bij NS wegsnoept.

Besluit Liberaliseringsrichtlijn

Nederland heeft in het Besluit Liberaliseringsrichtlijn vastgelegd dat internationaal treinverkeer niet tot meer dan 0,4 procent inkomstenderving en verlies aan reizigers van het totale hoofdrailnet mag leiden. Het gaat daarbij om verlies aan reizigers van NS, de enige vervoerder op het hoofdrailnet.

Deze regel is tot stand gekomen op basis van een Europese richtlijn waarin staat dat ‘de lidstaten de mogelijkheid moeten hebben om dit recht op toegang tot de markt te beperken wanneer het economische evenwicht van deze openbaredienstcontracten door dit recht in het gedrang komt’. De Europese Commissie heeft echter besloten dat deze bepaling uit de richtlijn sinds 22 juli niet mag worden toegepast.

Passagiers

Ook staat in het Besluit Liberaliseringsrichtlijn dat minimaal 75 procent van de passagiers van een internationale treinverbinding ook daadwerkelijk de grens dient te passeren. Deze regel komt voort uit de Europese richtlijn dat het hoofddoel van dergelijke treinen internationaal personenvervoer dient te zijn. Ook deze richtlijn is door de Europese Commissie geschrapt.

Volgens de Europese Commissie bieden de Europese regels geen ruimte voor nationale invulling. Nederland vindt dat dit wel moet kunnen. Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken gaat het besluit over het schrappen van de richtlijnen daarom nu aanvechten bij het Europese Hof.

Lage LandenLijn

De uitspraak van het Europese Hof heeft invloed op de plannen voor de Lage LandenLijn van Den Haag naar Brussel. De gemeente Den Haag wil samen met vervoerder Arriva een permanente en frequente treinverbinding tussen deze twee steden realiseren, die onder meer het gat moet opvangen van de uitgevallen Fyra. Omdat die treinverbinding ook de stations Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal zal aandoen, is de NS bang daarmee daarmee reizigers te verliezen. Daarom is de vervoerder naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) die zich op dit moment buigt over de zaak.

Marieke van Gompel

Lees meer:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.