Veolia wil naar Europese Commissie stappen over hsl



Veolia wil naar de Europese Commissie stappen over de concessie van de hogesnelheidslijn. Juristen zijn op dit moment de mogelijkheid aan het onderzoeken om deze zaak bij de Europese Commissie aan te kaarten. Het kabinet maakte vrijdag bekend in te stemmen met de alternatieve plannen van de NS en NMBS voor de weggevallen Fyra-treinen. Daarmee behoudt de NS de concessie voor de hogesnelheidslijn. Volgens directeur Manu Lageirse is er daarmee sprake van ongeoorloofde staatssteun.

Lageirse wil dat de Europese Commissie onderzoekt of de gang van zaken rond de hsl-concessie correct is verlopen.

Veolia eindigde bij de aanbesteding van de hogesnelheidslijn in 2001 op de tweede plek. 

De NS en NMBS maakten bekend dat reizigers kunnen kiezen uit hogesnelheidstreinen, intercity’s en stoptreinen tussen Nederland en België. Pas in 2021 gaat de NS met treinen rijden die een snelheid van 200 kilometer per uur halen.

Oorspronkelijke doel

Lageirse: “Het oorspronkelijke doel was om per 2007 een hogesnelheidslijn met een hele hoge frequentie te realiseren. Voor de zomer werd er gesproken over een gelijkwaardig alternatief, nu is die term ook weggevallen. Dat is nu een acceptabel alternatief geworden. Acceptabel is afhankelijk van hoe hoog je de lat wil leggen.”

Veolia heeft de afgelopen meerder malen contact opgenomen met het ministerie om mee te denken over oplossingen, maar daar is volgens hem geen gehoor aan gegeven. “Het is eigenaardig dat de staatssecretaris zegt dat elk alternatief duur is en lang gaat duren zonder met een of andere partij ook gesproken te hebben.”

Aanbod

Zo heeft treinfabrikant Alstom onder anderen aangeboden op korte termijn hogesnelheidstreinen te kunnen leveren. Het ministerie zou daar niet op zijn ingegaan.

De frequentie van de Thalys gaat omhoog van negen naar veertien keer keer dag en mogelijk zestien keer. De hogesnelheidstrein gaat negen keer doorrijden naar Parijs en twee keer naar Lille. Verder gaat Eurostar twee keer per dag over de hsl op het traject Amsterdam – Brussel rijden en via de kanaaltunnel naar Brussel rijden. Voor zowel Thalys als Eurostar gelden hogere tarieven en een reserveringsplicht.

Beneluxtrein

Goed nieuws is dat de Beneluxtrein weer frequenter gaat rijden. Vanaf 7 oktober rijdt deze stoptrein tien keer per dag vanaf Den Haag naar Brussel. Pas eind 2014 wordt er weer zestien keer vanaf Amsterdam naar de Belgische stad gereden.

De spoorbedrijven maakten verder bekend er meer snelle treinen komen tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam en ook tussen Den Haag, Rotterdam en Eindhoven. Hier wordt vooralsnog met 160 kilometer op gereden.

Knooppunt

Breda krijgt goede verbindingen met België en snelle verbindingen met de Randstad. Breda wordt daarmee een belangrijk knooppunt in het nationaal en internationaal OV.

Rover en haar Belgische tegenhanger TreinTramBus zeggen in een gezamenlijke reactie “overwegend positief” te zijn over de treinplannen. Wel vinden ze het voorstel voor een stoptrein een keer per uur tussen Antwerpen en Roosendaal “beneden de maat”. De reizigersorganisaties willen dat één van de intercitytreinen op de as Brussel-Antwerpen wordt doorgetrokken naar Roosendaal.

Langere reistijden

Rover en TreinTramBus vinden het jammer dat de reizigers tot 2014 moeten wachten op het volledig herstel van de Beneluxtrein Brussel-Amsterdam. Daarnaast betreuren ze het dat reizigers met langere reistijden te maken krijgen.

Maatschappij Voor Beter OV wil net als Veolia dat de Europese Commissie ingrijpt, omdat NS met deze plannen niet aan de concessieafspraken voldoet. “Thalys en Eurostar zijn geen serieus te nemen alternatieven voor de door de NS terzijde geschoven hogesnelheidsafspraken.”

Concurrentie

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven vindt ook dat andere vervoerders een kans moeten krijgen op het spoor. “Misschien is het pakket van staatssecretaris Mansveld het beste, maar dat toets ik graag aan de concurrentie.”

FNV Spoor is tevreden over de alternatieve plannen van de NS en NMBS. Bestuurder Roel Berghuis: “Een andere keuze van het kabinet zou zeer schadelijk geweest zijn voor de Nederlandse Spoorwegen en zijn 30.000 werknemers. Deze plannen geven, na het Fyra-debacle, weer continuïteit van de NS en levert bovendien honderd extra banen op.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.