Anne Hettinga, directeur Arriva Nederland

Arriva kan eind 2016 met flitstreinen over hsl rijden

Vervoerder Arriva kan eind 2016 al flitstreinen met 300 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn laten rijden. Dat zei directeur Anne Hettinga van Arriva donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Ook kan Arriva in samenwerking met moedermaatschappij Deutsche Bahn al in 2015 met 200 kilometer per uur over het internationale spoor rijden. Dat is zes jaar eerder dan de NS dat denkt te realiseren.

Arriva diende samen met Deutsche Bahn een alternatief voor de weggevallen Fyra-treinen in bij staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Onderwerp van de hoorzitting waren de voorstellen van de NS om de Fyra te vervangen. Het kabinet steunt deze alternatieve plannen.

Besparingen

Volgens Hettinga heeft het alternatief van Arriva zowel voordelen voor de reiziger als de schatkist. “Onderzoeken van de Rebelgroep en de Erasmus Universiteit tonen aan dat jaarlijks forse bedragen te besparen zijn zonder de kwaliteit van de dienstverlening aan de reiziger aan te tasten. De jaarlijkse besparingen zullen tussen de 140 en de 300 miljoen bedragen, afhankelijk van de mate van aanbesteding van delen van het hoofdrailnet.”

Als tegenprestatie voor de uitvoering van de voorgestelde plannen eist Arriva dat een deel van het hoofdrailnet wordt aanbesteed om de risico’s van de exploitatie van de hsl te kunnen dragen. De concessie van de hogesnelheidslijn is eerder gekoppeld aan die van het hoofdrailnet. Het ministerie heeft onlangs bekendgemaakt deze concessie tot 2024 aan NS te gunnen. Arriva wil dat het ministerie dit weer deels vrij maakt. Coalitiepartijen VVD en PvdA plaatsen hier vraagtekens bij.

Alternatieven

In het plan van Arriva staat dat vanaf eind 2014 de Lage LandenLijn van Den Haag CS naar Brussel gaat rijden. Daardoor ontstaat een snelle, rechtstreekse verbinding van Amsterdam CS naar Brussel in 2 uur en 5 minuten met treinen die 200 kilometer per uur rijden. De vervoerder kan vanaf eind 2016 hogesnelheidstreinen laten rijden die 300 kilometer per uur gaan, waardoor de reiziger 16 keer per dag een rechtstreekse verbinding van Amsterdam CS naar Brussel heeft in 1 uur en 47 minuten.

Hettinga is verbaasd dat Mansveld niet heeft gereageerd op het aanbod van vervoerders om samen met het ministerie alternatieven uit te werken. “Zonder enige vorm van vergelijking zijn de plannen van de NS aangenomen door de staatssecretaris als het beste alternatief voor de reiziger.” Volgens Hettinga is het voorstel van Arriva/Deutsche Bahn een aantoonbaar beter alternatief voor de reiziger.

Illegale staatssteun

De Europese Commissie is ondertussen een onderzoek gestart naar illegale staatssteun van de overheid aan de NS. Het onderzoek richt zich op het gunnen van de concessie voor de hogesnelheidslijn aan de treinvervoerder. In de nieuwe plannen van NS is weinig meer over van de oorspronkelijke concessie, waarbij de vergoeding voor het exploiteren van de hsl omlaag is gegaan.

Lees ook:

EU start onderzoek naar illegale staatssteun van overheid aan NS

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Arriva kan eind 2016 met flitstreinen over hsl rijden”

andries schilperoord|21.10.13|01:05

Wat zou het prettig zijn wij een verbinding zouden krijgen tussen Amsterdam en Brussel in 2 uur.
Ik moet professioneel &privé vaak naar Brussel-is het idee om een gebruikers- hoorzitting te houden met OV-bedrijven? Eigenlijk zouden ook reizigers de mogelijkheid moeten krijgen om vervoerders te spreken. Ik zou graag horen hoe snel -en tegen welk tarief- verschillende bedrijven mij van A’dam naar Brussel zouden kunnen brengen..
Hoorzitting in De Balie/Rode Hoed november 2013?

Frank Menger|22.10.13|11:38

Hoe met andere delen van het land die NSHighspeed niet wenst in te bouwen in de internationale dienstverlening?
Groningen past prima op de lijn Hamburg – Groningen – Amsterdam/Rotterdam? Waar de Deusch Bahn beweert er is geen vraag tussen het deel Bremen – Oldenburg – Groningen? Al navraag gedaan in 2007 en 2008. Volgens mij een grote drogreden zonder werkelijk marktonderzoek door zowel de NS als DB Ag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.