ChristenUnie en VVD willen roaming invoeren bij OV-chip

Touch and Travel, Deutsche Bahn
Touch&Travel – Handy und Kontaktpunkt

De ChristenUnie en de VVD willen dat er voor 2016 een systeem van roaming komt in het betaalsysteem voor het openbaar vervoer. Zij willen dat de markt voor elektronisch betalen in het OV wordt geopend, zodat meerdere partijen deur tot deur-vervoer kunnen aanbieden in Nederland. Die verschillende partijen kunnen dan capaciteit inkopen en dit aan de reiziger aanbieden. Deze aanbieders verrekenen vervolgens de kosten met de verschillende vervoerders. Daarvoor hebben Tweede Kamerleden Betty de Boer (VVD) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie) een motie ingediend. Een meerderheid van de Tweede Kamer geeft aan het te zullen steunen.

De huidige in- en uitcheckpaaltjes en de controle-apparatuur van conducteurs dienen volgens de Kamerleden door Trans Link Systems (TLS) toegankelijk te worden gemaakt voor aanbieders van andere systemen zoals Touch and Travel. Daardoor blijft het in- en uitchecken en de controle eenduidig voor reizigers. Vervoerder Arriva is in Friesland een proef gestart met dit systeem waarbij reizigers met hun smartphone inchecken en achteraf kunnen afrekenen.

Nieuwe technieken

Mansveld zei dinsdag in de Tweede Kamer dat ze nieuwe technieken toejuicht in aanloop naar de ontwikkeling van OV-chip 2.0, maar dat ze niet naar het gebruik van ‘verschillende technieken’ naast elkaar toe wil. “We willen met de OV-chipkaart eenduidigheid hebben. De continuïteit en betrouwbaarheid van de betaalmethode moet geborgd blijven.”

Ook is ze terughoudend in het vaststellen van een einddatum waarin deze innovaties gerealiseerd dienen te worden. “Ik lees in de tekst dat dit uiterlijk op januari 2016 gerealiseerd moet worden. Dat soort data werken niet mee aan een proces van innovatie.”

Telecommarkt

De ChristenUnie en de VVD willen dat de OV-markt meer gaat lijken op de telecommarkt. Dik-Faber: “Wij willen dat de OV-chipkaart een echte gemakskaart wordt. Je ziet nu dat mensen reizen met verschillende kaartjes op zak, ze hebben te maken met verschillende loketten, de vervoerders hanteren verschillende tariefsystemen. Het is niet de gemakskaart zoals die beloofd is.”

Dik-Faber: “We willen dat de markt voor de OV-chipkaart helemaal wordt opengegooid. Dat degene die vervoert niet automatisch degene is die de OV-chipkaart verkoopt.” Volgens het Kamerlid moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld bij de ANWB of Bol.com kilometers in te kopen en daarmee te reizen met de verschillende bus-, tram, metro- en treinmaatschappijen.

Achteraf betalen

De Boer: “Als je in het buitenland belt, dan bel je ook naar Nederland. En dan wordt er ook keurig verrekend tussen die maatschappijen. Daar merk je als klant helemaal niks van en dat is ook mogelijk in het openbaar vervoer. 

Op die manier kun je het reizen van deur tot deur mogelijk maken, dus niet meer in- en uitchecken bij verschillende vervoerders.”

“Ook betalen van de rekening achteraf moet dan mogelijk zijn. Dan krijg je net als bij een telefoonabonnement de rekening achteraf”, vindt het Kamerlid. Eventuele klachten kunnen volgens de VVD’er worden ingediend bij het bedrijf waar de kilometers zijn ingekocht of bij wie een abonnement is afgenomen. Binnenkort wordt er in de Tweede Kamer gestemd over de motie.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “ChristenUnie en VVD willen roaming invoeren bij OV-chip”

Sèbastiaan de Groot|18.12.13|00:42

Je kant toch beter een OV chipkaart Europees doen?

Zodat je met die zelfde ov-chipkaart vanuit Nederland ook naar België,Frankrijk,Duitsland,UK en veder kan reizen.

Nu is het zo dat als je naar België,Frankrijk,Duitsland gaat met de trein dat je een aparte treinkaartje moet kopen.

Net als toen in 1 januari 2002 de €uro werd ingevoerd.
1 munt voor de Europese landen.

Dan lijkt het me ook wat om 1 OV kaart voor alle Europese landen moet invoeren?