Onderzoeksraad start onderzoek naar ontsporing bij Hilversum

Trein ontspoord, Hilversum

De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de ontsporing van een trein vorige week woensdag bij Hilversum. Woordvoerder Wim van der Weegen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid: “Het verkennende onderzoek wat onze deskundigen ter plaatse hebben uitgevoerd, heeft niet al onze vragen beantwoord. De raad heeft daarom besloten verder onderzoek te doen.”

De intercity ontspoorde vlak na het vertrek van het station Hilversum richting Naarden Bussum. Het tweede rijtuig liep daarbij naast de rails. De intercity reed ten tijde van de onstporing zo’n 40 tot 50 kilometer per uur. Er zaten ongeveer 150 reizigers in de trein, van wie niemand gewond raakte. Naast de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid is ook de Inspectie Leefomgeving en Transport een onderzoek gestart.

Onderzoeksraad

Van der Weegen: “De Onderzoeksraad voor Veiligheid is in 2005 opgericht om lering te trekken uit voorvallen. Wij richten ons niet op de vraag bij wie de verantwoordelijkheid of schuld ligt. Wij hebben als doel om na te gaan wat er is gebeurd en om hier lessen uit te trekken om dit in de toekomst te voorkomen. De Inspectie Leefomgeving en Transport kijkt vanuit de handhaving naar het voorval. De Inspectie kan van daaruit bijvoorbeeld ook de verantwoordelijke aanwijzen van een incident en een boete opleggen.”

“Wij kunnen andere vragen stellen dan de inspectie en een diepgravend onderzoek uitvoeren. Als betrokkenen informatie aan ons melden is dit beschermd. Wij hoeven onze bronnen niet te delen. Daardoor kunnen wij in onze onderzoeken weer andere dingen aan het licht brengen dan de Inspectie”, aldus Van der Weegen.

Onderzoek

De Onderzoeksraad voor Veiligheid deed ook onderzoek naar de treinbotsing in april 2012 bij Amsterdam Westerpark. De raad concludeerde daarbij onder meer dat de verkeersleiding en de beveiligingstechniek niet merkten dat de sprinter door een rood sein was gereden. Doordat de machinist van de sprinter een rood sein mistte botste het voertuig frontaal op een intercitytrein.

ProRail en NS namen naar aanleiding van het rapport van de Onderzoeksraad extra maatregelen. Zo voerde ProRail een automatisch alarmeringssysteem in dat waarschuwt als een trein door rood rijdt. Daarmee kan de treindienstleider vanuit de verkeersleidingspost machinisten tijdig waarschuwen. Aanvullend kwam de spoorbeheerder met een extra waarschuwingssysteem voor machinisten bij nadering van een rood sein. Ook is er extra geld geïnvesteerd in het beveiligingssysteem ATB Vv.

Wissel defect

ProRail maakte maandag bekend dat de intercity bij Hilversum uit de rails is gelopen, doordat het wissel defect was. De spoorbeheerder heeft de afgelopen dagen uit voorzorg vijfhonderd wissels aan een extra inspectie onderworpen naar aanleiding van het incident. Tijdens deze inspectie zou geen wissel zijn aangetroffen met een vergelijkbaar defect of een onveilige situatie. Wel worden uit voorzorg wissels opnieuw afgesteld en waar nodig onderdelen preventief vervangen. Voor een deel is dat inmiddels gebeurd, zo meldt ProRail.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.