reizigers, schiphol, trein

Providers en ProRail kunnen telefoonbereik in spoortunnel verbeteren

Het is een bekende frustratie van iedere treinreiziger. Ontvang je net dat ene belangrijke telefoontje, gaat de trein de spoortunnel in. En weg is je verbinding. Volgens Rens de Leeuw van KPN zijn de problemen met het telefoonbereik in spoortunnels technisch gezien met eenvoudige maatregelen op te lossen. Om de verbeteringen door te voeren dienen de providers en de exploitant van de spoortunnels echter met elkaar om tafel te gaan. In Nederland is ProRail de beheerder van spoortunnels.

De Leeuw: ”Providers zijn verantwoordelijk voor hun eigen netwerk. Zodra je in een kunstwerk komt, zoals een spoortunnel, dan moet de realisatie van dekking in overleg worden gerealiseerd.”

ProRail zegt in een reactie dat de verantwoordelijkheid voor dekking van het mobiele netwerk een zaak is van de providers, niet van de spoorbeheerder. Woordvoerder Babet Verstappen van ProRail: “Als providers iets op, langs, onder, of boven het spoor en dus ook in tunnels willen realiseren, dan kan dat, maar dan moeten ze uiteraard wel toestemming vragen en krijgen van ProRail als beheerder van de tunnel. Dit heeft te maken met het inplannen van eventuele werkzaamheden in de tunnel. Dit is al op vele plekken gebeurd langs het spoor en ook in tunnels zoals de Schiphol-tunnel.”

Bereikbaarheid

De Leeuw: ”Steeds meer mensen maken gebruik van diverse media in de trein. Zij willen ook tijdens hun reis optimaal bereikbaar zijn en stellen hiervoor steeds hogere eisen. Tijdens een treinreis komt het echter soms nog regelmatig voor dat een telefoongesprek wordt afgebroken als een trein door een tunnel gaat.”

”Met een internetverbinding is het niet zo erg als de verbinding even wegvalt. Een laptop of smartphone pakt het signaal snel weer op en de gebruiker kan verder waar hij is gebleven. Telefoongesprekken worden bij het wegvallen van een signaal helemaal afgebroken”, legt de KPN-deskundige uit.

4G-netwerk

Met het 4G-netwerk, de opvolger van het 3G-netwerk, zijn er al stappen vooruit gemaakt met de kwaliteit van de netwerkverbindingen. ”4G heeft een grotere doordringbaarheid door de lage frequentie, waardoor een verbinding minder makkelijk wordt verbroken”, aldus De Leeuw.

In lange treintunnels kan het echter altijd voorkomen dat de telefoonverbinding wegvalt. Zo zijn er in spoortunnels zoals Rotterdam Blaak of de hsl-tunnel extra faciliteiten nodig om het telefoonbereik te verbeteren. 

De Leeuw: ”Het lijkt me in het belang van de reiziger om dit in ieder geval op de hsl-lijn te realiseren. Dat is een spoorlijn waar veel zakelijke reizigers gebruik van maken. De betrokken partijen dienen daarvoor met elkaar om tafel te gaan.”

Netwerkinstallaties

Om de mobiele dekking te kunnen realiseren in de spoortunnel, dient ProRail de werkzaamheden in de planning vast te leggen. Daarna kunnen providers netwerkinstallaties in de tunnel aanbrengen. Dat kan volgens KPN op twee manieren. Door gebruik te maken van signaalversterkers met om de 250 meter een antenne. De signaalversterker zet het signaal van het buitennetwerk door naar de antennes in de tunnel en waarborgt de connectiviteit. Zo breng je het buitenwerk in de tunnel.

De andere manier is met een apart basisstation in de tunnel, waarmee het buitennetwerk wordt uitgebreid naar de tunnel. Dit wordt volgens KPN in het algemeen bij langere tunnels gedaan. “De manier waarop we dekking realiseren is natuurlijk ondergeschikt aan het gemak en plezier wat de reiziger heeft bij een goede spraak- en dataverbinding die altijd goed werkt”, aldus De Leeuw.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Providers en ProRail kunnen telefoonbereik in spoortunnel verbeteren”

openOV|28.01.14|11:42

Als alle providers nu eens zouden samenwerken om in tunnels 2 (redundante) goed functionerende installaties aan te leggen, waar vervolgens alle providers over kunnen roamen is dat voor veiligheid een plus, maar ook voor onderhoudbaarheid. Op de laatste plaats natuurlijk het gebruiksgemak voor de reiziger en daarmee de klant.

John rdam|28.01.14|12:10

In de Rotterdamse metrotunnels is al jarenlang prima bereik. Maar blijkbaar doet de RET gewoon zelf wat ProRail liever op een ander afschuift. Dat zegt dus heel veel over de klantfocus van ProRail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.