Grote teleurstelling over uitblijven geschikte OV-kaart voor blinden

Blinden- en slechtzienden, openbaar vervoer, perron

De Tweede Kamer is teleurgesteld over het uitblijven van een oplossing voor een passend reisproduct voor blinden- en slechtzienden. Meerdere partijen pleitten er donderdag tijdens een debat voor om Reizen op Rekening in te voeren voor deze doelgroep. Volgens staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu is dit echter nog niet technisch haalbaar.

Alle partijen in de Tweede Kamer willen dat er snel een oplossing komt voor deze problematiek. Over een passend reisproduct voor blinden- en slechtzienden wordt al meer dan twee jaar gesproken. Visueel gehandicapten hebben onder meer problemen met het in- en uitchecken omdat het voor hun niet duidelijk is of het geluid dat je hoort zodra je in- of uitcheckt van hun kaart afkomstig is of van een andere reiziger. Ook het reizen met meerdere vervoerders, en het vinden van de verschillende OV-chippaaltjes, is voor hen problematisch. Dit heeft als gevolg dat zij onbedoelde boetes krijgen als zij niet of onjuist hebben in- of uitgecheckt.

Oplossing

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie: ”Ik ben heel erg teleurgesteld over de afloop van het debat. We hebben de staatssecretaris gevraagd om voor een oplossing te zorgen. We weten dat deze oplossing voorhanden is, want met de NS-Business Card is Reizen op Rekening al mogelijk. De staatssecretaris hoeft alleen nog de diverse partijen bij elkaar te brengen om dit mogelijk te maken.”

Met de normale OV-chipkaart moeten reizigers direct een boete betalen als zij zijn vergeten in- of uit te checken. Met de NS-Business Card zou met het Reizen op Rekening in de backoffice een uitzondering kunnen worden gemaakt voor blinden- en slechtzienden. Daardoor zouden zij net als andere reizigers gewoon kunnen in- en uitchecken, maar als het dus even niet lukt een vrijwaring krijgen vanwege hun visuele beperking.

Uitrollen

VVD-Kamerlid Betty de Boer vindt het ook jammer dat er nog geen oplossing is. “Ik vind dat het niet opschiet. Ze zijn sneller met de Apollo op de maan dan dat ze hier een oplossing voor vinden. Er bestaat al een NS-Business Card. Deze mogelijkheid is er al. Het is alleen een kwestie om dit uit te rollen voor blinden en slechtzienden.”

“Als je een mobiel abonnement hebt, dan betaal je je rekening ook achteraf. Blinden- en slechtzienden kunnen bij een apparaat niet zien hoeveel ze opladen. Het is natuurlijk mogelijk voor hen om voor automatisch opladen te kiezen, maar dan nog moeten wij ze de keuze geven om achteraf te kunnen betalen”, aldus de VVD’er.

OV Begeleiderskaart

De ChristenUnie vroeg tijdens het debat ook aandacht voor de OV Begeleiderskaart. Ook dit onderwerp kreeg volgens Dik-Faber onvoldoende aandacht tijdens het debat. ”We gaan daarom op beide punten moties indienen. Hopelijk worden deze door de andere partijen gesteund.”

Ingeborg van der Pijl van de Oogvereniging is blij dat het pleidooi voor een passend reisproduct voor blinden- en slechtzienden wordt gesteund door de Tweede Kamer. Ze vindt echter dat de staatssecretaris dit onderwerp onvoldoende oppakt. ”Het OV-chipsysteem is op alle punten niet toegankelijk voor blinden- en slechtzienden. Het is nodig dat er snel een goede oplossing komt.”

OV-chip 2.0

Van der Pijl: “

De NS-Business Card werkt al voor het stads- en streekproduct. Het zou mooi zijn als we een dergelijk product ook voor blinden en slechtzienden kunnen invoeren. Maar er moet wél van alle kanten de wil zijn om er uit te komen. Er komt nog een vervolggesprek tussen de vervoersregio’s, de staatssecretaris en de Oogvereniging. Hopelijk kunnen we daar een dusdanige oplossing vinden.”

Dik-Faber: “De invoering van de OV-chip 2.0 kan blinden en slechtzienden nog verder helpen, want ook dit is gebaseerd op Reizen op Rekening. De staatssecretaris zegt hiervan ook dat het technisch niet mogelijk zou zijn, maar Arriva laat al in het noorden van het land zien dat dit wél mogelijk is. In Rotterdam wordt er ook al proefgedraaid met een nieuw systeem.”

Pilots

Vervoerder Arriva is eind vorig jaar in Friesland en Groningen met een proef gestart waarbij er met een smartphone wordt ingecheckt voor een reis. De betaling vindt achteraf plaats. De RET is begin deze maand een proef gestart waarbij reizigers achteraf een rekening ontvangen voor hun reiskosten. De NS-Business Card gebaseerd op het platform Reizen op Rekening is al in 2011 in gebruik genomen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.