Rotterdam CS zonder buitendienststellingen gebouwd

Ahmed Aboutaleb, burgemeester, Rotterdam

VIDEO – De bouw van Rotterdam Centraal Station is praktisch zonder buitendienststellingen gerealiseerd. Dat was een enorme uitdaging voor de OV-sector. Dat zei burgemeester Ahmed Aboutaleb donderdag bij de opening van de nieuwe OV-terminal door Koning Willem-Alexander. “Voor de logistiek en de transport is het een fantastisch bouwwerk omdat er tijdens het bouwproces ook gewoon alle reizigersstromen in stand zijn gehouden”, aldus de trotse burgemeester. 

De meeste reizigers herinneren zich het stationsgebied van Rotterdam niet anders als dat het een grote bouwput is. Toch had burgemeester Aboutaleb er het volste vertrouwen in dat het project succesvol zou worden afgerond. “Rotterdammers weten hoe ze moeten bouwen. Het centraal station is binnen tijd en budget gerealiseerd. We hebben nog een grote bouwwerk binnen tijd en budget opgeleverd, dat is de Tweede Maasvlakte. Vergeleken daarmee is dit station maar een kleintje.” De bouw van het Centraal Station kostte in totaal zo’n 675 miljoen euro.

Bekijk hier het video-interview met burgemeester Aboutaleb:

Buitendienstellingen

Voor de OV-sector was dit project een enorme uitdaging, omdat het station tijdens het bouwproces gewoon open bleef. Aboutaleb: “Tegelijkertijd werd er een heel koninkrijk onder de grond gebouwd met een fietsenstalling waar vijfduizend fietsen in kunnen. Deze bieden ook tegelijkertijd de toegang tot de RandstadRail richting Den Haag of Rotterdam Zuid.”

Rotterdam Centraal is het eerste grote station dat geopend is als onderdeel van een serie aan stationsvernieuwingen en -verbouwingen, waaronder Amsterdam, Den Haag, Delft, Utrecht, Breda en Arnhem.  Dagelijks passeren ongeveer 110.000 mensen dit stationsgebied. Het nieuwe station is ruimer van opzet, wat wordt versterkt door het grote glazen venster met uitzicht op de stad. Het totale oppervlak van het stationsgebied is bijna 47.000 m2. Onder de kap van de grote stationshal zijn kantoren van NS en horeca gebouwd. Dit beslaat in totaal 4.000 m2.

Samenwerking

Het dak boven de sporen is van glas gemaakt. Het station heeft een grote loopbrug die de 16 sporen verbindt en een nieuwe reizigerspassage is bijna 50 meter breed. Het nieuwe station is een stuk toegankelijker geworden met onder meer 27 extra roltrappen. Het station is gerealiseerd door samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Rotterdam, Stadsregio Rotterdam, ProRail en NS.

Bekijk hier de foto’s van de feestelijke opening van het station:

Koning Willem-Alexander, opening Rotterdam CS
Koning Willem-Alexander maakt een wandeling langs de perrons om het nieuwe station te bewonderen.

Marion Gout, directeur ProRail, opening Rotterdam CS
Directeur Marion Gout van ProRail: “Een enorme verbouwing terwijl de reizigers het station gewoon konden blijven gebruiken en de treinen bleven rijden.”

Timo Huges, directeur NS, opening Rotterdam CS
Directeur Timo Huges van NS: “Dit station representeert de reis van deur-tot-deur zoals vervoerders dat aan de reiziger willen aanbieden.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.