NS, trein, station Roermond

Veolia wil met kort geding NS uitsluiten van OV-concessie Limburg

Veolia heeft een kort geding aangespannen tegen de provincie Limburg waarmee de vervoerder wil voorkomen dat NS-dochter Abellio kan meedingen naar de OV-concessie in Limburg. Veolia vindt dat er geen sprake is van een level playing field. Zo zou NS niet de juiste informatie over reizigersopbrengsten hebben aangeleverd over Limburgse spoorlijnen die ze op dit moment uitbaat. Dat maakt het voor concurrerende inschrijvers onmogelijk om een juiste berekening te maken. NS ontkent dat er onjuiste informatie is aangeleverd.

Woordvoerder Eric Trinthamer van NS: ”De provincie vaardigt het bestek uit waarop partijen kunnen bieden. Omdat goed te kunnen doen heeft de provincie NS om informatie gevraagd over de lijnen waar NS nu rijdt. NS heeft alle door de provincie gevraagde informatie aangeleverd. De provincie heeft ervaring met het doen van aanbestedingen, dus weet welke informatie nodig is voor andere partijen om een bod te doen.”

Concurrentie

Ook verwacht Veolia dat NS concurrenten uit de markt prijst door heel laag in te schrijven op de concessie en dit vervolgens te compenseren met bijvoorbeeld de winstgevende intercity’s waarmee zij in Limburg rijdt. Directeur Manu Lageirse van Veolia: ”Het strategisch belang om de concurrent hier weg te houden zal hierbij hoger zijn dan het belang van winst maken op de concessie.”

NS weerspreekt dat zij een eventueel gat in inkomsten gaat compenseren met andere, winstgevende treindiensten. Woordvoerder Eric Trinthamer: ”Nee, want dan zou er sprake zijn van kruissubsidiëring en dat is Europees gezien niet toegestaan.”

Gelijke kansen

Volgens Veolia heeft NS allerlei voordelen ten opzichte van haar concurrenten, waarmee alle andere inschrijvers bij voorbaat al kansloos zijn. Lageirse: ”NS heeft servicebalies op de Limburgse treinstations, waar dochter Abellio gebruik van kan maken, maar concurrerende vervoerders niet. Abellio kan betere aansluitingen aanbieden, omdat NS de intercitydiensten al verzorgt. Als NS niet meedoet, dan heeft elke speler dezelfde kans om de aanbesteding te winnen.”

Daarnaast heeft NS volgens de directeur voordelen op het gebied van inzet van treinmaterieel. ”Voor kleine spoorvervoerders is het vanwege de korte termijn heel moeilijk om treinen op tijd aan te schaffen. Een oplossing zou kunnen zijn als we tijdelijk in de treinen van NS mogen rijden. Ook zou de provincie de treinen tijdelijk kunnen financieren in afwachting van de aanbesteding.”

OV-concessie

Limburg besteedt het gehele openbaar vervoer in de provincie in een keer aan met uitzondering van de intercitydiensten, die in handen blijven van NS. De stoptrein-verbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard, die nu nog door NS worden verzorgt, worden voor het eerst aanbesteed. Een andere regionale spoorlijn in de concessie is de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Deze spoorverbinding en de Limburgse busdiensten worden op dit moment door Veolia geëxploiteerd.

Omdat er geen gehoor is gegeven aan de eerdere protesten van alle regionale vervoerders (Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia), stapt Veolia nu naar de rechter. Lageirse: ”Wij hebben het oneerlijk speelveld in deze concessie al aangekaart bij het ministerie en bij de provincie. Die geven beide aan hier niet over te gaan en verwijzen naar de ander. Omdat we van het kastje naar de muur worden gestuurd, leggen we het nu aan de rechter voor.”

Rechtszaak

Lageirse: ”We eisen dat er op zijn minst een level playing field is. Zo lang dat niet geregeld kan deze aanbesteding niet doorgaan. Op deze manier wordt de markt stuk gemaakt.” Lageirse is positief gestemd over de uitkomst van de rechtszaak: ”We gaan er vanuit dat de rechter de juiste beslissing hierin zal nemen. Ik denk dat we een sterke case hebben en dat het leidt tot de bewustwording in politiek Den Haag en bij de provincie Limburg dat het zo niet kan.”

Het kort geding vindt op 2 oktober plaats. In dezelfde maand moeten geïnteresseerde vervoerders ook hun inschrijvingen indienen. De OV-concessie Limburg gaat in op 11 december 2016 en duurt 15 jaar.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “Veolia wil met kort geding NS uitsluiten van OV-concessie Limburg”

Thomas|16.09.14|12:20

Onder het stukje gelijke kansen staat:
– NS heeft al servicebalies;
– NS kan betere aansluitingen bieden;
– NS heeft voordeel op het gebied van de inzet van materieel.

Misschien moet Veolia erkennen dat NS vanwege het bovenstaande gewoon een veel betere kandidaat is, in plaats van naar de rechter te gaan. Wat moet de rechter dan zeggen? ‘NS, jullie moeten servicebalies sluiten, jullie mogen de aansluitingen niet afstemmen op de intercitydiensten, en geen bestaand materieel gebruiken!’

Huib Zegers|16.09.14|20:40

Manu Lageirse moet niet zeuren. Als Abellio de beste prijs-kwaliteit biedt aan de reizigers in Limburg wint de NS-dochter terecht de concessie. Alle regionale vervoerders maken deel uit van hele grote spelers op de wereldmarkt dus er is geen plaats voor Calimero-tranen.

Paul Lamote|17.09.14|17:46

Veolia heeft gelijk, NS wordt aan alle bevoordeeld door de overheden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Veolia wil met kort geding NS uitsluiten van OV-concessie Limburg | OVPro.nl
NS, trein, station Roermond

Veolia wil met kort geding NS uitsluiten van OV-concessie Limburg

Veolia heeft een kort geding aangespannen tegen de provincie Limburg waarmee de vervoerder wil voorkomen dat NS-dochter Abellio kan meedingen naar de OV-concessie in Limburg. Veolia vindt dat er geen sprake is van een level playing field. Zo zou NS niet de juiste informatie over reizigersopbrengsten hebben aangeleverd over Limburgse spoorlijnen die ze op dit moment uitbaat. Dat maakt het voor concurrerende inschrijvers onmogelijk om een juiste berekening te maken. NS ontkent dat er onjuiste informatie is aangeleverd.

Woordvoerder Eric Trinthamer van NS: ”De provincie vaardigt het bestek uit waarop partijen kunnen bieden. Omdat goed te kunnen doen heeft de provincie NS om informatie gevraagd over de lijnen waar NS nu rijdt. NS heeft alle door de provincie gevraagde informatie aangeleverd. De provincie heeft ervaring met het doen van aanbestedingen, dus weet welke informatie nodig is voor andere partijen om een bod te doen.”

Concurrentie

Ook verwacht Veolia dat NS concurrenten uit de markt prijst door heel laag in te schrijven op de concessie en dit vervolgens te compenseren met bijvoorbeeld de winstgevende intercity’s waarmee zij in Limburg rijdt. Directeur Manu Lageirse van Veolia: ”Het strategisch belang om de concurrent hier weg te houden zal hierbij hoger zijn dan het belang van winst maken op de concessie.”

NS weerspreekt dat zij een eventueel gat in inkomsten gaat compenseren met andere, winstgevende treindiensten. Woordvoerder Eric Trinthamer: ”Nee, want dan zou er sprake zijn van kruissubsidiëring en dat is Europees gezien niet toegestaan.”

Gelijke kansen

Volgens Veolia heeft NS allerlei voordelen ten opzichte van haar concurrenten, waarmee alle andere inschrijvers bij voorbaat al kansloos zijn. Lageirse: ”NS heeft servicebalies op de Limburgse treinstations, waar dochter Abellio gebruik van kan maken, maar concurrerende vervoerders niet. Abellio kan betere aansluitingen aanbieden, omdat NS de intercitydiensten al verzorgt. Als NS niet meedoet, dan heeft elke speler dezelfde kans om de aanbesteding te winnen.”

Daarnaast heeft NS volgens de directeur voordelen op het gebied van inzet van treinmaterieel. ”Voor kleine spoorvervoerders is het vanwege de korte termijn heel moeilijk om treinen op tijd aan te schaffen. Een oplossing zou kunnen zijn als we tijdelijk in de treinen van NS mogen rijden. Ook zou de provincie de treinen tijdelijk kunnen financieren in afwachting van de aanbesteding.”

OV-concessie

Limburg besteedt het gehele openbaar vervoer in de provincie in een keer aan met uitzondering van de intercitydiensten, die in handen blijven van NS. De stoptrein-verbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard, die nu nog door NS worden verzorgt, worden voor het eerst aanbesteed. Een andere regionale spoorlijn in de concessie is de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Deze spoorverbinding en de Limburgse busdiensten worden op dit moment door Veolia geëxploiteerd.

Omdat er geen gehoor is gegeven aan de eerdere protesten van alle regionale vervoerders (Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia), stapt Veolia nu naar de rechter. Lageirse: ”Wij hebben het oneerlijk speelveld in deze concessie al aangekaart bij het ministerie en bij de provincie. Die geven beide aan hier niet over te gaan en verwijzen naar de ander. Omdat we van het kastje naar de muur worden gestuurd, leggen we het nu aan de rechter voor.”

Rechtszaak

Lageirse: ”We eisen dat er op zijn minst een level playing field is. Zo lang dat niet geregeld kan deze aanbesteding niet doorgaan. Op deze manier wordt de markt stuk gemaakt.” Lageirse is positief gestemd over de uitkomst van de rechtszaak: ”We gaan er vanuit dat de rechter de juiste beslissing hierin zal nemen. Ik denk dat we een sterke case hebben en dat het leidt tot de bewustwording in politiek Den Haag en bij de provincie Limburg dat het zo niet kan.”

Het kort geding vindt op 2 oktober plaats. In dezelfde maand moeten geïnteresseerde vervoerders ook hun inschrijvingen indienen. De OV-concessie Limburg gaat in op 11 december 2016 en duurt 15 jaar.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “Veolia wil met kort geding NS uitsluiten van OV-concessie Limburg”

Thomas|16.09.14|12:20

Onder het stukje gelijke kansen staat:
– NS heeft al servicebalies;
– NS kan betere aansluitingen bieden;
– NS heeft voordeel op het gebied van de inzet van materieel.

Misschien moet Veolia erkennen dat NS vanwege het bovenstaande gewoon een veel betere kandidaat is, in plaats van naar de rechter te gaan. Wat moet de rechter dan zeggen? ‘NS, jullie moeten servicebalies sluiten, jullie mogen de aansluitingen niet afstemmen op de intercitydiensten, en geen bestaand materieel gebruiken!’

Huib Zegers|16.09.14|20:40

Manu Lageirse moet niet zeuren. Als Abellio de beste prijs-kwaliteit biedt aan de reizigers in Limburg wint de NS-dochter terecht de concessie. Alle regionale vervoerders maken deel uit van hele grote spelers op de wereldmarkt dus er is geen plaats voor Calimero-tranen.

Paul Lamote|17.09.14|17:46

Veolia heeft gelijk, NS wordt aan alle bevoordeeld door de overheden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.