Sprinter, Intercity, treinen, NS

Financieel directeur: NS gaat eigen broekriem aanhalen

De NS gaat de komende jaren de eigen broekriem aanhalen om de kosten verder omlaag te brengen. Dat doet zij onder meer door op een andere manier in te kopen, minder externe bedrijven in te huren en onnodige uitgaven te schrappen. Dat zei financieel directeur Engelhardt Robbe van NS donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2014.

“We zoeken hierbij oplossingen in de eigen organisatie. Zo zijn we 1,5 jaar geleden gestart met de reorganisatie van onze stafdiensten. Deze reorganisatie gaat de komende jaren 100 miljoen euro opbrengen”, aldus Robbe.

Besparingen

“Ook hebben we het afgelopen jaar 48 miljoen euro op inkoop bespaard. We hebben scherpere contracten op het gebied van IT vastgesteld. Zo hebben we een contract met KPN afgesloten voor een nieuwe IT-infrastructuur. Daarbij is ook de huidige infrastructuur opgeschoond. Doordat we nu alles bij één leverancier hebben neergelegd kunnen we kosten besparen”, zo  vervolgt hij.

NS zal daarnaast de komende jaren minder consultants gaan inhuren. Robbe: “We gaan zorgen dat we de kennis en vaardigheden in eigen huis halen, zodat we met onze eigen mensen projecten kunnen oppakken.” Het gaat volgens Robbe om een mentaliteitsverandering, waarbij ook kleine bedragen belangrijk zijn. “We hebben op dit moment bijvoorbeeld vier personeelsbladen. We hebben daarbij in kaart gebracht wat het kost en wat het oplevert. Op basis daarvan hebben we besloten om nog maar één blad te maken en meer gebruik te maken van het web.”

Investeringen

De besparingen in de organisatie zijn hard nodig, want NS gaat de komende jaren ook flink investeren in het spoorvervoer. Zo investeert het bedrijf de komende tien jaar acht miljard euro in nieuw treinmaterieel, veiligheid en betere voorzieningen.

NS heeft 60 Sprinters bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler besteld. Deze gaat vanaf eind 2016 rijden en hebben meer zitplaatsen dan de huidige Sprinters. Een deel van dit materieel zal ook worden ingezet op trajecten waar het extra druk is. Ook bij de Spaanse treinenbouwer CAF heeft NS een bestelling uit staan. Deze fabrikant levert in 2018 118 nieuwe Sprinters. Voor de nieuwe intercity’s loopt op dit moment een aanbesteding. Daarvoor zijn vier leveranciers geselecteerd die binnenkort een bod zullen uitbrengen. De treinen moeten in 2021 worden geleverd.

Nettowinst

NS behaalde in 2014 een nettowinst van 180 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de beëindiging van de slepende Fyra-kwestie door te schikken met treinfabrikant AnsaldoBreda. In ruil voor het intrekken van een hoge claim betaalde het Italiaanse bedrijf 125 miljoen euro schadevergoeding aan NS.

In 2013 belandde NS nog in de rode cijfers (43 miljoen euro verlies) door forse afschrijvingen en voorzieningen in verband met de Fyra-treinen van AnsaldoBreda. Het bedrijfsresultaat van NS zal in 2015 nog verder onder druk komen te staan vanwege de verhoogde kosten van de gebruikersvergoeding van het spoor en de eerder genoemde investeringen.

Punctualiteit

Volgens NS-directeur Timo Huges heeft betere samenwerking tussen NS en andere partijen geleid tot “voorzichtige verbetering in bijvoorbeeld de klantwaardering, de reizigerspunctualiteit en het vervoer van deur tot deur”. De reizigerspunctualiteit was vorig jaar 92 procent. Dat is twee procent hoger dan in 2013.

“De beleving van de punctualiteit bij de reizigers blijft echter achter”, geeft Huges toe. Het klantoordeel over het op tijd rijden voldeed niet aan de door het ministerie geformuleerde eisen. Mogelijk heeft dit ermee te maken dat de treinen die uitvallen of gepland uit de dienstregeling (vanwege weersomstandigheden) worden gehaald, niet meetellen in de berekening van de punctualiteit.

Doelstellingen

NS heeft 4 van de 13 doelstellingen niet behaald: het klantoordeel over het op tijd rijden, over de reinheid van treinen, het trefpunt van de conducteur in de trein en de beschikbare zitplaatsen in de trein. Omdat deze doelstellingen niet zijn behaald, heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu NS een boete van 2,75 euro over 2014 opgelegd. Daarnaast is de voorwaardelijke boete over 2013 definitief geworden, waardoor NS in totaal 5,5 miljoen euro moet betalen aan het Rijk.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Financieel directeur: NS gaat eigen broekriem aanhalen | OVPro.nl
Sprinter, Intercity, treinen, NS

Financieel directeur: NS gaat eigen broekriem aanhalen

De NS gaat de komende jaren de eigen broekriem aanhalen om de kosten verder omlaag te brengen. Dat doet zij onder meer door op een andere manier in te kopen, minder externe bedrijven in te huren en onnodige uitgaven te schrappen. Dat zei financieel directeur Engelhardt Robbe van NS donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2014.

“We zoeken hierbij oplossingen in de eigen organisatie. Zo zijn we 1,5 jaar geleden gestart met de reorganisatie van onze stafdiensten. Deze reorganisatie gaat de komende jaren 100 miljoen euro opbrengen”, aldus Robbe.

Besparingen

“Ook hebben we het afgelopen jaar 48 miljoen euro op inkoop bespaard. We hebben scherpere contracten op het gebied van IT vastgesteld. Zo hebben we een contract met KPN afgesloten voor een nieuwe IT-infrastructuur. Daarbij is ook de huidige infrastructuur opgeschoond. Doordat we nu alles bij één leverancier hebben neergelegd kunnen we kosten besparen”, zo  vervolgt hij.

NS zal daarnaast de komende jaren minder consultants gaan inhuren. Robbe: “We gaan zorgen dat we de kennis en vaardigheden in eigen huis halen, zodat we met onze eigen mensen projecten kunnen oppakken.” Het gaat volgens Robbe om een mentaliteitsverandering, waarbij ook kleine bedragen belangrijk zijn. “We hebben op dit moment bijvoorbeeld vier personeelsbladen. We hebben daarbij in kaart gebracht wat het kost en wat het oplevert. Op basis daarvan hebben we besloten om nog maar één blad te maken en meer gebruik te maken van het web.”

Investeringen

De besparingen in de organisatie zijn hard nodig, want NS gaat de komende jaren ook flink investeren in het spoorvervoer. Zo investeert het bedrijf de komende tien jaar acht miljard euro in nieuw treinmaterieel, veiligheid en betere voorzieningen.

NS heeft 60 Sprinters bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler besteld. Deze gaat vanaf eind 2016 rijden en hebben meer zitplaatsen dan de huidige Sprinters. Een deel van dit materieel zal ook worden ingezet op trajecten waar het extra druk is. Ook bij de Spaanse treinenbouwer CAF heeft NS een bestelling uit staan. Deze fabrikant levert in 2018 118 nieuwe Sprinters. Voor de nieuwe intercity’s loopt op dit moment een aanbesteding. Daarvoor zijn vier leveranciers geselecteerd die binnenkort een bod zullen uitbrengen. De treinen moeten in 2021 worden geleverd.

Nettowinst

NS behaalde in 2014 een nettowinst van 180 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de beëindiging van de slepende Fyra-kwestie door te schikken met treinfabrikant AnsaldoBreda. In ruil voor het intrekken van een hoge claim betaalde het Italiaanse bedrijf 125 miljoen euro schadevergoeding aan NS.

In 2013 belandde NS nog in de rode cijfers (43 miljoen euro verlies) door forse afschrijvingen en voorzieningen in verband met de Fyra-treinen van AnsaldoBreda. Het bedrijfsresultaat van NS zal in 2015 nog verder onder druk komen te staan vanwege de verhoogde kosten van de gebruikersvergoeding van het spoor en de eerder genoemde investeringen.

Punctualiteit

Volgens NS-directeur Timo Huges heeft betere samenwerking tussen NS en andere partijen geleid tot “voorzichtige verbetering in bijvoorbeeld de klantwaardering, de reizigerspunctualiteit en het vervoer van deur tot deur”. De reizigerspunctualiteit was vorig jaar 92 procent. Dat is twee procent hoger dan in 2013.

“De beleving van de punctualiteit bij de reizigers blijft echter achter”, geeft Huges toe. Het klantoordeel over het op tijd rijden voldeed niet aan de door het ministerie geformuleerde eisen. Mogelijk heeft dit ermee te maken dat de treinen die uitvallen of gepland uit de dienstregeling (vanwege weersomstandigheden) worden gehaald, niet meetellen in de berekening van de punctualiteit.

Doelstellingen

NS heeft 4 van de 13 doelstellingen niet behaald: het klantoordeel over het op tijd rijden, over de reinheid van treinen, het trefpunt van de conducteur in de trein en de beschikbare zitplaatsen in de trein. Omdat deze doelstellingen niet zijn behaald, heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu NS een boete van 2,75 euro over 2014 opgelegd. Daarnaast is de voorwaardelijke boete over 2013 definitief geworden, waardoor NS in totaal 5,5 miljoen euro moet betalen aan het Rijk.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.