Henk Don, bestuurslid, Autoriteit Consument en Markt (ACM)

Europese toezichthouders pleiten voor aanbesteden spoornetwerk

De Europese netwerkorganisatie van onafhankelijke spoortoezichthouders IRG-Rail heeft op 14 en 15 april gepleit voor openbare aanbesteding van het Europese spoorwegnet. De toezichthouders deden dat tijdens een algemene vergadering van de organisatie in Den Haag. Zij gaven daarbij aan bezorgd te zijn over de voorstellen tot onderhandse gunning in de Europese lidstaten.

De concessie voor het hoofdrailnet wordt nu nog onderhands aan NS gegund door het ministerie voor Infrastructuur en Milieu. Alleen regionale spoorlijnen worden tot nu toe openbaar aanbesteed.

Openbare aanbesteding

Hoewel een voorstel van de Europese Commissie tot openbare aanbesteding van het gehele Europese spoor vorig jaar door het Europees Parlement werd afgewezen zijn de partijen hierover op dit moment nog in onderhandeling met de Europese Raad. Ook de Tweede Kamer stemde in maart vorig jaar tegen de plannen.

“IRG-Rail is een voorstander van een openbare aanbesteding,” aldus voorzitter Henk Don van IRG-Rail. Don is naast voorzitter van IRG-Rail ook directeur van Autoriteit Consument en Markt in Nederland. “Rechtstreekse gunning van concessies komt op de tweede plaats. Dit vanwege vanwege de moeilijkheid om een spoorwegonderneming te stimuleren tot efficiëntie bij een onderhandse gunning.”

Concurrentie

“Het is belangrijk dat nieuwe spoorvervoerders de gelegenheid krijgen om mee te dingen naar spoorlijnen die nu nog door de staatsspoorwegen worden geëxploiteerd. Concurrentie is geen doel op zich, maar kan een benchmark zijn en efficiëntie garanderen als het gaat om publieke middelen en prestaties.”

“Een openbare aanbesteding is een integraal onderdeel van de openstelling van de markt. Het leidt tot een kwaliteits- en efficiëntieverbetering. We hebben hier al positieve voorbeelden van gezien in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland waar men meer waar voor publiek geld krijgt.”

Stations en vrachtterminals

IRG-Rail nam ook een positie in over de toegang tot voorzieningen op stations en vrachtterminals voor spoorgoederenvervoer. Daarbij pleit het voor onafhankelijkseisen voor exploitanten van deze voorzieningen. Don: “Dit is met name belangrijk voor nieuwe spoorwegondernemingen. Daarnaast dienen er duidelijke regels te zijn voor de toegang.”

Ook benadrukte Don het belang van een goede procedure voor geschillenbeslechting bij vraagstukken over de toegang tot voorzieningen. Daardoor moeten toezichthouders in staat zijn om geschillen te voorkomen. Als ze echter voorkomen moeten er duidelijke procedures zijn om ze op te lossen.”

Vierde Spoorpakket

Don sprak zich ook op op dezelfde wijze uit over het Vierde Spoorpakket in een interview met BNR. SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt dat hij hiermee zijn boekje te buiten is gegaan en stelde hierover Kamervragen aan minister Henk Kamp van Economische Zaken. Kamp stelt daarbij dat het “opknippen en aanbesteden van het hoofdrailnet” niet overeenkomt met de “de Nederlandse inzet ten aanzien van het Vierde Spoorpakket”.

“Het kabinet wil flexibiliteit behouden bij het bepalen van de omvang van de vervoerconcessie. Het kabinet wil ten aanzien van de marktopening en het opknippen van het hoofdrailnet eigen keuzes kunnen maken”, aldus Kamp. Volgens de minister zal de Lange Termijn Spooragenda de komende jaren verder worden ingevuld “binnen de  bestaande marktordening”.

Onderzoek

Don pleitte vorig jaar ook al voor een onderzoek naar de splitsing van het hoofdrailnet. Ook toen volgde er kritiek vanuit de SP. De volgende vergadering van IRG-Rail zal in november opnieuw in Den Haag plaatsvinden.

Lees ook:

 

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Europese toezichthouders pleiten voor aanbesteden spoornetwerk”

Dennis Rijst|22.04.15|15:38

Alsjeblieft niet het hoofdrailnet ook nog aanbesteden, dan gaat het echt een zooitje worden op stations.
Je krijgt allemaal verschillende incheckpaaltjes dat je door bomen het bos niet ziet, helemaal voor ouderen.

Gewoon lekker zo laten zoals het nu is bij de NS, hier is niks mis mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europese toezichthouders pleiten voor aanbesteden spoornetwerk | OVPro.nl
Henk Don, bestuurslid, Autoriteit Consument en Markt (ACM)

Europese toezichthouders pleiten voor aanbesteden spoornetwerk

De Europese netwerkorganisatie van onafhankelijke spoortoezichthouders IRG-Rail heeft op 14 en 15 april gepleit voor openbare aanbesteding van het Europese spoorwegnet. De toezichthouders deden dat tijdens een algemene vergadering van de organisatie in Den Haag. Zij gaven daarbij aan bezorgd te zijn over de voorstellen tot onderhandse gunning in de Europese lidstaten.

De concessie voor het hoofdrailnet wordt nu nog onderhands aan NS gegund door het ministerie voor Infrastructuur en Milieu. Alleen regionale spoorlijnen worden tot nu toe openbaar aanbesteed.

Openbare aanbesteding

Hoewel een voorstel van de Europese Commissie tot openbare aanbesteding van het gehele Europese spoor vorig jaar door het Europees Parlement werd afgewezen zijn de partijen hierover op dit moment nog in onderhandeling met de Europese Raad. Ook de Tweede Kamer stemde in maart vorig jaar tegen de plannen.

“IRG-Rail is een voorstander van een openbare aanbesteding,” aldus voorzitter Henk Don van IRG-Rail. Don is naast voorzitter van IRG-Rail ook directeur van Autoriteit Consument en Markt in Nederland. “Rechtstreekse gunning van concessies komt op de tweede plaats. Dit vanwege vanwege de moeilijkheid om een spoorwegonderneming te stimuleren tot efficiëntie bij een onderhandse gunning.”

Concurrentie

“Het is belangrijk dat nieuwe spoorvervoerders de gelegenheid krijgen om mee te dingen naar spoorlijnen die nu nog door de staatsspoorwegen worden geëxploiteerd. Concurrentie is geen doel op zich, maar kan een benchmark zijn en efficiëntie garanderen als het gaat om publieke middelen en prestaties.”

“Een openbare aanbesteding is een integraal onderdeel van de openstelling van de markt. Het leidt tot een kwaliteits- en efficiëntieverbetering. We hebben hier al positieve voorbeelden van gezien in Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland waar men meer waar voor publiek geld krijgt.”

Stations en vrachtterminals

IRG-Rail nam ook een positie in over de toegang tot voorzieningen op stations en vrachtterminals voor spoorgoederenvervoer. Daarbij pleit het voor onafhankelijkseisen voor exploitanten van deze voorzieningen. Don: “Dit is met name belangrijk voor nieuwe spoorwegondernemingen. Daarnaast dienen er duidelijke regels te zijn voor de toegang.”

Ook benadrukte Don het belang van een goede procedure voor geschillenbeslechting bij vraagstukken over de toegang tot voorzieningen. Daardoor moeten toezichthouders in staat zijn om geschillen te voorkomen. Als ze echter voorkomen moeten er duidelijke procedures zijn om ze op te lossen.”

Vierde Spoorpakket

Don sprak zich ook op op dezelfde wijze uit over het Vierde Spoorpakket in een interview met BNR. SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt dat hij hiermee zijn boekje te buiten is gegaan en stelde hierover Kamervragen aan minister Henk Kamp van Economische Zaken. Kamp stelt daarbij dat het “opknippen en aanbesteden van het hoofdrailnet” niet overeenkomt met de “de Nederlandse inzet ten aanzien van het Vierde Spoorpakket”.

“Het kabinet wil flexibiliteit behouden bij het bepalen van de omvang van de vervoerconcessie. Het kabinet wil ten aanzien van de marktopening en het opknippen van het hoofdrailnet eigen keuzes kunnen maken”, aldus Kamp. Volgens de minister zal de Lange Termijn Spooragenda de komende jaren verder worden ingevuld “binnen de  bestaande marktordening”.

Onderzoek

Don pleitte vorig jaar ook al voor een onderzoek naar de splitsing van het hoofdrailnet. Ook toen volgde er kritiek vanuit de SP. De volgende vergadering van IRG-Rail zal in november opnieuw in Den Haag plaatsvinden.

Lees ook:

 

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Europese toezichthouders pleiten voor aanbesteden spoornetwerk”

Dennis Rijst|22.04.15|15:38

Alsjeblieft niet het hoofdrailnet ook nog aanbesteden, dan gaat het echt een zooitje worden op stations.
Je krijgt allemaal verschillende incheckpaaltjes dat je door bomen het bos niet ziet, helemaal voor ouderen.

Gewoon lekker zo laten zoals het nu is bij de NS, hier is niks mis mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.