borger, fyra, enquête

Inspecteur Lloyd’s: Op papier niets mis met Fyra

De Fyra-treinen die in 2012 op het Nederlandse spoor gingen rijden, zijn terecht goedgekeurd. Dat verklaarde certificiëringsmanager van Lloyd’s Register Nederland Jerry Borger woensdag tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek doet naar de gefaalde Fyra.

Tijdens het verhoor kwam naar voren dat de inspectie van de hogenelheidstrein vooral op papier plaatsvond. Het ging er met name om of het kwaliteitsmanagementsysteem op orde was. Er was volgens Borger geen tijd om naar elke afzonderlijke trein te kijken. Dat was volgens de certificiëringsmanager ook niet waarvoor hij was ingehuurd.

Eisenpakket

Lloyd’s gaf een certificaat af met een eisenpakket, waarna de Italiaanse Fyra-fabrikant AnsaldoBreda moest aangeven dat iedere trein volgens de eisen van dat certificaat was gebouwd. Borger noemde dit een gebruikelijke procedure bij het keuren van treinen. Het rapport van Lloyd’s was voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uitgangspunt voor het besluit dat de treinen het spoor op mochten.

Inspecteur-generaal van de ILT Jenny Thunnissen vertelde woensdag dat het de fabrikant en de vervoerder zijn die samen naar de kwaliteit van de treinen moeten kijken en dat honderd procent kwaliteitsgarantie niet bestaat. Ook zij herhaalde voor de commissie dat een certificaat wordt afgegeven op basis van het ‘type’ trein, niet voor iedere trein afzonderlijk.

Slordigheden

De getuigenis van Borger week af van die van kwaliteitsinspecteur Tinus Borger, die maandag voor de enquêtecommissie moest verschijnen. Hij stelde dat de treinen nog vol mankementen zaten toen ze naar Nederland kwamen. Volgens Borger verschilden de verklaringen zo van elkaar omdat Jonkers veel vaker persoonlijk aanwezig was op de werkvloer bij AnsaldoBreda. Borgers moest vooral opletten of aan wettelijke procedures werd voldaan, ook al zag hij ook dat er ‘slordigheden’ plaatsvonden bij het productieproces.

De Fyra-treinen kwamen eind 2012 na jarenlange vertraging op het Nederlandse en Belgische spoor terecht. Ze moesten gaan rijden op de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. Tijdens de strenge winter van dat jaar kwamen allerlei mankementen aan het licht. Dit varieerde van loslatende dakbedekking en roestvorming tot loslatende kabels, branden en ophoping van sneeuw bij technische onderdelen. Het toppunt was een bodemplaat die onder een treinstel uitviel. Hierdoor werd de Fyra na krap 40 dagen van het spoor gehaald.

Martijn van Best

Lees ook:

 

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.