Uitbreiding voor herboren autoslaaptrein vanaf 2016

De autoslaaptrein naar Italië, die eerder dit jaar onder de vlag van Treinreiswinkel een doorstart maakte, breidt in 2016 het aantal ritten uit. Waren er dit jaar zeven ritten van Düsseldorf naar Italië, volgend jaar worden dat er negentien. Ook wil de winkel misschien de aloude routes richting Frankrijk tot leven wekken, al zijn de tariefonderhandelingen daarover nog in volle gang.

Volgend jaar exploiteert Treinreiswinkel met een gehuurde trein van 20 mei tot en met 25 september reizen naar Italië. Dit jaar reed de trein van 3 juli tot en met 15 augustus. “We zaten er niet op te wachten om op stel en sprong de treinexploitatie over te nemen”, zegt directeur Helmut Brall van Treinreiswinkel. “Maar door het failliet gaan van de vorige aanbieder Euro-Express Treincharter (EETC) moesten we wel. We hadden al veel reizen volgeboekt. Toen hebben we maar een eigen trein gehuurd.”

Vakantiegangers

Dat blijkt dus een succes te zijn. Van de zeven treinen zijn er al vijf heen en weer geweest. De komende week volgen de laatste twee. Aan het einde van de zomer zijn waarschijnlijk ruim 2000 vakantiegangers vervoerd en 75 auto’s. “Dat is nog weinig hoor, de gemiddelde wintersporttrein heeft er veel meer. Maar dit aantal toont voor ons aan dat er toekomst in zit.” Niet iedereen kocht overigens een retourtje: bij de eerste en laatste trein is dat niet mogelijk.

Eerder dit jaar trok het Delftse EETC de stekker uit de autoslaaptrein, die ooit begon al NS-dienst. De kosten waren te hoog geworden. Met name de tariefsverhoging die ProRail doorvoerde om op het Nederlandse spoor te mogen rijden, deed het bedrijf de das om, evenals de koersstijging van de Zwitserse Frank. EETC reed vanuit ‘s-Hertogenbosch naar Livorno en Alessandria in Italië, maar ook het Sloveense Koper en tot drie jaar geleden naar Avignon en Fréjus in Frankrijk.

Vertrekhalte

De tariefstijging is ook mede de reden dat Treinreiswinkel ‘s-Hertogenbosch als vertrekplaats inruilde voor Düsseldorf in Duitsland. “Voor het gedeelte dat je op het Nederlandse spoor rijdt, betaal je bijna net zoveel als voor het Duitse spoor”, zegt Brall. “En daarnaast hebben ze in Düsseldorf een zeer goede en grote werkplaats voor het verhelpen van defecten.”

Is ‘s-Hertogenbosch als oude vertrekhalte definitief afgeschreven? Misschien niet, zegt Brall. “We merken dat er behoorlijk wat animo is van reizigers om nu al hun treinreis voor volgend jaar vast te leggen. Wanneer genoeg klanten al reserveren, geeft ons dat meer ruimte om wellicht weer vanaf ‘s-Hertogenbosch te vertrekken. Maar vooralsnog is Düsseldorf onze vertrekplaats. Vanaf Nederland is dat ook niet zo ver.” Veruit de meerderheid van de passagiers komt uit Nederland, het personeel is ook Nederlands. “Eigenlijk is het gewoon een Nederlandse trein in Duitsland”, aldus Brall.

Uitdaging

Treinwinkel speelde al met het idee om zelf autoslaaptreinen te verzorgen vanuit Düsseldorf, maar die zouden pas vanaf 2016 gaan rijden. Doordat EETC stopte, kwamen de voorbereidingen daarvoor in een stroomversnelling. Brall: “We huren al geregeld zelf treinen, bijvoorbeeld de Krokus Express voor wintersportvakanties. We hebben de ervaring in huis, maar het was een enorme uitdaging om alles rond te krijgen, van materieel en personeel tot het recht om op het spoor te mogen rijden. Dan ben je blij dat je een groot netwerk hebt, zoals wij.”

Voor Treinreiswinkel kwam het goed van pas dat het bedrijf de Nederlandse agent is van de Italiaanse treinexploitant Trenitalia, daardoor kreeg het bedrijf sneller toestemming voor rijden op het spoor in Italië. “We willen bekijken of we in de toekomst meer treinen zelf kunnen exploiteren. Daarbij kijken we ook naar Franse bestemmingen zoals Avignon en Narbonne”, zegt Brall. “Maar dat is toekomstmuziek, de tariefonderhandelingen daarover lopen nog.”

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.