Directeur-generaal UIC: station is het hart van steden in ontwikkeling

Station Casa Port, Casablanca, ONCF

Waar een OV-terminal in het verleden slechts een plek was voor vertrek en aankomst, spelen stations een steeds belangrijkere rol in steden in ontwikkeling. De stationsomgeving is een plek om te wonen, om zaken te doen en heeft een steeds grotere sociale rol. In de toekomst zal deze ontwikkeling alleen maar toenemen. Dat zegt directeur-generaal Jean-Pierre Loubinoux van de International Union of Railways (UIC). Loubinoux spreekt op 21 oktober op het congres NEXTSTATION in Marrakesh.



Bij de ontwikkeling van spoorlijnen dient er te worden nagedacht over de hoeveelheid en de locatie van stations. Loubinoux geeft als voorbeeld de ontwikkeling van stations in het Braziliaanse Rio de Janeiro. “In Brazilië komen er veel stations bij. Omdat er ook hogesnelheidslijnen in ontwikkeling zijn, is het goed om een web aan stations te creëren, zodat reizigers makkelijk op de hogesnelheidstrein kunnen stappen.” In Brazilië wordt er onder andere gewerkt aan de hogesnelheidslijn Trem de Alta Velocidade Rio-São Paulo, die de steden Rio de Janeiro en São Paulo met elkaar verbindt.

Nieuwe stationsconcepten

Dat geldt ook voor Marokko waar op dit moment gewerkt wordt aan een hogesnelheidslijn tussen de steden Casablanca en Tanger in waar het driedaagse railevenement NEXTSTATION plaatsvindt. “Marokko is een land waar het spoor flink in ontwikkeling is. Naast de hogesnelheidslijn, werkt het land aan goederenspoorlijnen, elektrificatie van spoorlijnen en de ontwikkeling van nieuwe stationsconcepten.”

Een van de nieuwe stationsconcepten is uitgevoerd bij het Casa Port Station in Casablanca. Daar opende in november vorig jaar een nieuwe stationshal van maar liefst 33.500 vierkante meter. Ter vergelijking: de stationshal van Utrecht Centraal zal na de oplevering in 2016 een totale oppervlakte van 25.000 vierkante meter hebben.

 Het Casa Port station is ontwikkeld om twintig miljoen reizigers per jaar te ontvangen en bijna vijfduizend passagiers per uur in spitsuren. Het station is gebaseerd op een uniek concept waarin moderne ontwerpen gecombineerd zijn met traditionele Marokkaanse architectuur.

Duurzaam spoor

Het spoor is verreweg de meest duurzame vervoersvorm, vertelt Loubinoux. De internationale spoorsector is zich er bewust van dat ze een belangrijke rol speelt in het groene scenario van de Verenigde Naties. Er is een toekomst voor het spoor in de 21ste eeuw. Het spoor zal zich echter niet alleen ontwikkelen, dat gebeurt samen met andere modaliteiten.”

Om een volwaardige rol te vervullen in deze transportmix moet de spoorsector vervolgstappen maken op het gebied van duurzaamheid, kosten reduceren, de capaciteit verhogen en belemmeringen op het gebied van operabiliteit en administratie terugdringen, zegt Loubinoux. “Er moeten vervolgstappen worden genomen om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Bijvoorbeeld door elektrificatie van het spoor of het gebruik van duurzamere brandstoffen.”

Productiviteit en capaciteit

“Tegelijkertijd dienen spoorbedrijven hun productiviteit te verhogen. Het spoor is een kostbare modaliteit als je kijkt naar de aanleg van de infrastructuur en de aanschaf treinmaterieel. Met een verhoging van de productiviteit, kunnen kosten worden teruggebracht. Dat kan onder meer door de kosten voor het spooronderhoud terug te brengen en op een duurzame manier om te gaan met onderdelen van treinen en spoorinfrastructuur.”

Een andere manier om het spoor winstgevender te maken is de capaciteit verhogen. Dit kan volgens Loubinoux op verschillende manieren. “De capaciteit van het rollend materieel kan worden verhoogd door bijvoorbeeld met langere goederentreinen te rijden en ze zwaarder te beladen. Ook nieuwe beveiligingssystemen voor het spoor kunnen ervoor zorgen dat er meer treinen op het spoor kunnen rijden. Denk aan de introductie van het Europese systeem ERTMS, waardoor treinen elkaar sneller kunnen opvolgen.”

Intercontinentale spoorcorridors

“De aanleg van intercontinentale corridors kan de rol van het spoor als ruggengraat van de transportsector verder versterken. Naast de technische interoperabiliteit zouden ook ook de administratieve verschillen tussen landen moeten worden weggehaald”, vindt Loubinoux.

Het financieringssysteem van het spoor zal ook veranderen, verwacht Loubinoux. “Je ziet dat in landen waar spoorsystemen innoveren en groeien dat er er een financieringsmix ontstaat tussen publiek en private investeringen. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen.”

UIC

De Union Internationale des Chemins de fer (Internationale Spoorwegunie), is de wereldwijde organisatie voor de spoorsector. Het UIC is in 1922 opgericht met het doel om de onderdelen voor treinmaterieel en infrastructuur te harmoniseren en de technische eisen voor het spoor op internationaal niveau te regelen. De UIC heeft 240 leden verspreid over alle vijf continenten en het aantal groeit nog steeds. UIC heeft onder meer leden in Japan, China, Rusland, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

NEXTSTATION vindt van 21 tot en met 23 oktober plaats. Op woensdag 21 en donderdag 22 oktober zijn er conferenties met internationale sprekers. Op vrijdag 23 oktober is er een excursie naar het nieuwe Casa Port station in Casablanca, het station van Marrakesh en de hogesnelheidslijn die van Casablanca naar Tanger rijdt.

Marieke van Gompel

Meld je aan voor dit driedaagse railevenement via:
http://nextstation2015.com/registration

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Directeur-generaal UIC: station is het hart van steden in ontwikkeling”

Evert Bouws|27.08.15|16:51

In dit artikel wordt een verband gelegd tussen ontwikkelingen van het spoor een die van stations. Dat verband hoeft er helemaal niet te zijn. In Riga bijv. is het centraalstation een indrukwekkend modern ogend complex met veel winkels en horeca, maar veel treinen rijden er niet. Het OV in de Baltische staten bestaat hoofdzakelijk uit busverbindingen, met daarbij een weinig indrukwekkend aanbod aan Russische lange afstandstreinen.