Thalys, hogesnelheidstrein, Station Nord, Parijs, reizigers

Barcodelezers maken internationale treinreis drempelloos

Internationale treinreizigers moeten geen belemmeringen ervaren als zij een station in een ander land bezoeken. Om het reizigersgemak, ook met de ingebruikname van de poortjes, te bevorderen zijn er onlangs barcodelezers in de poortjes geïnstalleerd. Reizigers kunnen met de vierkante barcode op hun internationale ticket of binnenlandse e-ticket de poorten passeren. Doordat de barcodelezers geïntegreerd zijn met de OV-chipkaartlezer, kunnen deze tickets op dezelfde manier als een OV-chipkaart worden gescand.

Technologiebedrijf Sqills heeft de backoffice software geleverd en gekoppeld aan de barcodelezers. De software bevat alle relevante data- en validatieregels om het toegangsrecht vast te stellen en de poort te openen. “Internationale reizers hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun reis te onderbreken. De validatiesoftware zorgt er dan voor dat een reiziger het station uit kan en er ook weer in mag”, zo vertelt programmamanager OV-chipkaart en Poortjes Paul Compen van NS International.

Barcodelezer

In mei vorig is gestart met de installatie van de geïntegreerde barcode- en OV-chipkaartlezers op diverse NS-stations. Inmiddels zijn alle stations met gesloten poortjes met de barcodelezer uitgerust. “Grote internationale stations, zoals Amsterdam, Schiphol en Rotterdam krijgen daarbij een barcodelezer op alle poortjes. Op de andere stations is er een barcodelezer in de brede poorten geïnstalleerd. Dat is logisch, omdat daar vaak mensen met een koffer doorheen gaan.”

Compen: “Voorheen werden internationale tickets gevalideerd met een kniptang. Daardoor was het niet mogelijk om dit ticket na de reis opnieuw te gebruiken of achteraf je geld terug te vragen. Bij de introductie van deze nieuwe functionaliteit moest dit principe overeind blijven. Het was de kunst om de balans te vinden tussen klantgemak en fraudemogelijkheden.”

Internationale treinstations

Operationeel directeur Bart van Munster van Sqills: “Het barcodesysteem is uniek, omdat NS alle barcodes kan scannen en valideren. De tickets die bij NS International gekocht zijn werken ook op barcodelezers in stations in het buitenland, zoals bijvoorbeeld op Brussel-Zaventem.”

“We hebben het systeem voor NS flexibel ingericht. Daardoor kan NS bijvoorbeeld zelf in de backoffice instellen welke validatiemogelijkheden ze per ticket willen hebben of hoe vaak het is toegestaan om een station tijdens de reis te verlaten.”

Prestaties online ticketing

De internationale OV-sector staat de komende jaren voor de uitdaging om de prestaties van de verkoop- en validatiesystemen verder te verbeteren. Van Munster: “Door diverse initiatieven wordt de Europese OV-markt transparanter en kan er nog veel worden verbeterd voor de reiziger.”

“Standaardisering is daarbij een belangrijke succesfactor waarop NS vooruitloopt door het volgen van een Europese standaard voor de opmaak van de barcode. Als alle OV-bedrijven deze standaard gaan volgen, dan wordt het een stuk makkelijker om tickets internationaal uit te gaan geven.”

Marieke van Gompel

Barcodelezer, e-ticket, OV-chipkaart, poorten, station

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Barcodelezers maken internationale treinreis drempelloos”

Evert Bouws|27.08.15|16:39

Blijkbaar is het systeem nog niet echt universeel. Op mijn ticket voor Londen via Eurostar bevonden zich twee barcodes: de ene om bij Eurostar te kunnen inchecken en de tweede om de poortjes in Rotterdam Centraal te kunnen passeren, dit overigens zonder toelichting. In Rotterdam bevinden zich diverse voor doorgaande reizigers belangrijke zaken, zoals de wachtkamer (huiskamer) en de winkel van Bruna, waar je een krant kan kopen.

David-Joris Nijenhuis|24.12.15|21:44

Het systeem werkt nog steeds niet naar behoren. Met mijn Duitse Europa-Spezial Eindhoven-Berlijn (met IC-Bus tussen Eindhoven en Düsseldorf) Kon ik een poortje niet door en verscheen de mededeling: “ticket niet bruikbaar in Nederland!”. Gelukkig had ik nog een key-Card, (ooit van een lokettiste in Roosendaal gekregen), waarmee ik door elk poortje kan, reuze-handig die dingen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.