Coöperatie vervoerders in TLS krijgt langzaam vorm

De verdere invulling van Trans Link Systems (TLS) tot een coöperatie waarin alle vervoerders zitting hebben, wordt volgende week besproken. Dat bevestigt Eric Janse de Jonge van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). TLS is het bedrijf achter de OV-chipkaart en heeft NS en de stadsvervoerders GVB, HTM en RET als aandeelhouders. Om alle grote vervoerders een gelijke stem te geven over het OV-chipkaartsysteem, vindt een herstructurering plaats en wordt een coöperatie gevormd waarin ook de vervoerders Arriva, Connexxion/Veolia en Syntus zitting hebben. Volgens het NOVB vindt momenteel vooroverleg plaats tussen de vervoerders om alle juridische en financiële plooien zoveel mogelijk glad te strijken.

Hoe de constructie er precies uit gaat zien, is nog onbekend, aldus Janse de Jonge. De intentie om tot een coöperatie met alle vervoerders te komen werd vorig jaar al uitgesproken. Omdat dergelijke afspraken ook nog door de Europese moederbedrijven van de deelnemende regiovervoerders moesten worden goedgekeurd, heeft de daadwerkelijke vorming van zo’n coöperatie op zich laten wachten, zegt de NOVB-voorzitter.

Reizigersopbrengsten

Een coöperatie tussen alle vervoerders is al lang een wens van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Dit om onenigheid over de organisatie achter de chipkaart te voorkomen en vervoerders meer invloed te geven op het bestuur, beleid en uitvoering van TLS. Het NOVB is een orgaan van vervoerders en overheden dat twee jaar geleden is opgericht om dat soort problemen het hoofd te bieden.

Twee jaar geleden zei toenmalig Veolia-directeur Manu Lageirse nog tegen OVPro dat het ‘onverstandig’ was om alle vervoerders aandeelhouder te maken van Trans Link Systems (TLS). Daarmee zouden de vervoerders te grote financiële risico’s lopen die uiteindelijk bij de reiziger terecht kwamen in de vorm van duurdere tarieven. Nu zeggen vervoerders juist dat deelname in een coöperatie perspectief biedt op een gelijk speelveld op de OV-betaalmarkt. De NOVB-voorzitter zegt niet te weten wat er in de tussentijd is veranderd.

Samenwerking

De details van de overeenkomst worden in de NOVB-vergadering volgende week donderdag verder uitgewerkt. Lang gekoesterde wens is bijvoorbeeld dat reizigers op termijn maar één keer per reis hoeven in- of uit te checken, ongeacht of de reis met verschillende vervoerders plaatsvindt.

Hoewel er in de politiek een breed gedragen wens is om dit mogelijk te maken, zijn de verschillende vervoerders terughoudend over inzage in elkaars reizigersaantallen. Ook werken ze met verschillende tarieven, wat een versimpeling van het incheckproces zou bemoeilijken. Overigens stellen de vervoerders de tarieven vast in overleg met de concessieverlenende overheden.

Hoorzitting

Er is ook nog veel onzeker over de rol die aanbieders van mobiliteitsproducten gaan hebben in de coöperatie. Tijdens een hoorzitting over de toekomst van het OV (‘Betalen in het OV 2.0’) in de Tweede Kamer eerder deze maand klaagden aanbieders van dergelijke mobiliteitskaarten dat zij moeilijk toegang krijgen tot reisproducten van met name NS. De spoorvervoerder verkoopt zelf de NS Business Card aan zakelijke reizigers, maar stelt niet dezelfde diensten tegen dezelfde prijs ter beschikking aan de andere aanbieders. Die kunnen daardoor moeilijk concurreren met de NS Business Card, zeggen ze.

Ook regionale vervoerders verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) zien het niet zitten om de mobiliteitsaanbieders onbeperkt toegang tot hun reisproducten te geven. Tijdens de hoorzitting zei commercieel directeur Hans Peters van NS wel dat mobiliteitsaanbieders ‘een plek moeten krijgen’ in het TLS-overleg.

Alternatieve betalingsmethoden

Eén van de doelen van de samenwerking is het afstemmen en coördineren van nieuwe en alternatieve betalingsmethoden met de OV-chipkaart. Verschillende vervoerders experimenteren al met dergelijke alternatieven. Zo start het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB dit najaar samen met andere vervoerders een proef met Vodafone en KPN om in- en uitchecken met een smartphone mogelijk te maken. Zo’n honderd OV-reizigers krijgen daarvoor een NFC simkaart, waarop een OV-chip is geïnstalleerd. De poortjes gaan open door de telefoon voor de kaartlezer te houden.

Ook lopen er proeven met reizen op rekening, waarbij niet-zakelijke reizigers achteraf betalen voor hun gemaakte reis. GVB in Amsterdam en diens Rotterdamse tegenhanger RET experimenteren hiermee. Regionale vervoerder Syntus is onlangs juist gestopt met een dergelijke proef, omdat er te weinig mensen gebruik van zouden maken. Reden was dat de pilot niet werkte in combinatie met kortingsproducten, waar juist veel Syntus-klanten gebruik van maken.

Vergeten uit te checken

Voor reizigers die vergeten uit te checken (wat vervoerders vorig jaar vorig jaar ongeveer 16 miljoen euro opleverde) is er de website uitcheckgemist.nl. Hier kunnen reizigers hun saldo terugvragen. Behalve NS zijn vervoerders RET, HTM, GVB, Arriva, Syntus, Connexxion, EBS en Veolia betrokken bij het initiatief, Sinds 8 september doet ook het Utrechtse stadsvervoer U-OV (uitgevoerd door Qbuzz) mee.

Verder heeft Connexxion in het concessiegebied Zaanstreek nieuwe incheck-apparatuur aangebracht die voorbereid is op contactloos betalen. In de toekomst kunnen passagiers mogelijk voor hun rit betalen door hun mobiele telefoon of hun bankpas voor het display te houden. Verder zijn de nieuwe incheck-schermen duidelijker voor reizigers.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: admin

3 reacties op “Coöperatie vervoerders in TLS krijgt langzaam vorm”

Sèbastiaan de Groot|20.09.15|23:54

Het zou mooi zijn als de OV Chipkaart Europees gaat worden.
Dan kan je gewoon met de OV Chipkaart de grens over zonder problemen.
In België komt ook zoon soort kaart onder een andere naam en die lijkt erg op de Nederlandse OV Chipkaart.

Rita Gehlen|16.09.15|17:03

uit te checken

Rita Gehlen|16.09.15|16:57

dit is nog veel beter systeem dat je dan maar een keer hoeft uit te sxhecken he steun dit systeem ik ben er voor