Regionale spoorvervoerders reden in 2015 stipter dan NS

Arriva, NS, Veolia, treinen

De Nederlandse spoorvervoerders op de decentrale lijnen behaalden in 2015 opnieuw gemiddeld hogere cijfers voor punctualiteit en rituitval dan de NS op het hoofdrailnet. Op de decentrale lijnen kwam in de afgelopen twaalf maanden 95 procent van alle treinen met niet meer dan 3 minuten vertraging op de plaats van bestemming aan. Op het hoofdrailnet was dit 89,5 procent. Tevens vielen er minder treinen uit. Dit blijkt uit cijfers van het prestatiedashboard van ProRail over 2015. 

De treinen van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia en de NS-treinen op decentrale lijnen zijn dus vaker op tijd gekomen in het afgelopen jaar dan de treinen van NS op het hoofdrailnet. Ook qua rituitval doen de regionale vervoerders het beter.

Punctualiteit en rituitval

Gemiddeld kwamen op alle decentrale stations dus ruim 9 van de 10 treinen met uiterlijk drie minuten vertraging op de eindbestemming aan. Op de decentrale lijn waarop de meeste treinen uit waren gevallen in 2015 – de verbinding tussen tussen Zwolle en Coevorden – had nog steeds 95,9 procent van alle treinen gereden. Daarmee doen de vervoerders op de decentrale lijnen het beter dan de NS op het hoofdrailnet. De cijfers van ProRail tonen dat zowel de NS als de vervoerders op de decentrale lijnen wel de opgelegde norm op het gebied van punctualiteit, treinuitval en geleverde treinpaden behaalden.

In november liepen de meeste treinen vertraging op, zowel op de decentrale lijnen als op het hoofdrailnet. De norm voor de treinpunctualiteit voor de reizigersvervoerders stond op 87,0 procent, maar NS behaalde slechts 82,1 procent. Op decentrale lijnen moesten de vervoerders een norm behalen van 93,0 procent. Zij bereikten in die maand een percentage van 90,6 procent.

In maart waren de uitvalcijfers het hoogst. Dit kwam deels door een grote stroomstoring in Noord-Holland, waardoor veel treinen in Noord- en Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht niet meer konden rijden. Bovendien werden ook op Schiphol veel vertragingen gemeld in die maand, mede door defecte treinen, een brandmelding en seinstoringen.

IC Direct

De IC Direct-treinen presenteerden het slechtst. In 2015 viel ruim 8 procent van alle IC Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda in het afgelopen jaar uit. De norm die NS hierop moet hanteren is ‘slechts’ 2,6 procent. De IC Direct tussen Rotterdam en Amsterdam presteerde zelfs nog slechter. In 2015 viel 16,2 procent van deze treinen uit. Dat is bijna één op de zeven treinen. De IC Direct tussen Amsterdam CS en Rotterdam haalde alle maanden van het jaar een uitvalpercentage van meer dan 10 procent.

Bovendien wisten de treinen ook de norm op het gebied van punctualiteit niet te behalen. Slechts 80 procent van de IC Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda reed op tijd. Bij de verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam wist slechts drie kwart van het totaal aantal treinen op tijd op het aankomststation te arriveren. Deze trein presteerde met name tussen april en augustus flink onder de maat.

Minder storingen

De NS is al druk bezig om de punctualiteit van de Intercity Direct te verbeteren, nadat bleek dat deze trein vaker uitviel dan afgesproken. De spoorvervoerder heeft hoge verwachtingen van de sandwich-configuratie. In dat geval worden twee locomotieven ingezet, één voor en één achter, die afwisselend de rijtuigen van de trein trekken. Door deze maatregel hoeft de locomotief aan het einde van elke rit niet meer te worden omgereden zodat de trein kan keren. Dit proces leverde regelmatig problemen op.

In het dashboard van ProRail worden de meest recente cijfers over de prestaties van ProRail per dag gepubliceerd, maar ook de prestaties van de afgelopen 12 maanden en de norm, dus de bodemwaarde die is afgesproken. De cijfers uit het dashboard van ProRail kunnen verschillen met de cijfers die NS hanteert, omdat NS alleen afgerekend wordt op vertragingen en uitval die aan NS toe te rekenen zijn. In het jaarverslag van NS uit 2014 bleek dat de spoorvervoerder vorig jaar betere cijfers had behaald voor de reizigerspunctualiteit in vergelijking met een jaar eerder. In 2014 behaalde NS een punctualiteitscijfer van 92,3 procent, in vergelijking met 90,0 procent in 2013. Bovendien arriveerde 94,9% van de treinen op het Nederlandse hoofdrailnet binnen de norm van 5 minuten op de bestemming.

Inge Jacobs

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Regionale spoorvervoerders reden in 2015 stipter dan NS”

Peter Stitselaar|20.01.16|00:49

De NS neemt ook geen aansluitingen over. De deur gaat open om uit te stappen en aan de overkant van het perron gaat de deur dicht en rijdt de trein weg. De overheid heeft een verkeerde opdracht gegeven: ze moeten op tijd vertrekken en dat doen ze dus. Niks aansluitingen. Het is net een modelspoorbaan, speelgoedtreintjes dus.

Ronald Stevens|06.01.16|15:44

Van een site die zich OVPRO noemt verwacht ik dat er geen appels met peren worden vergeleken zoals nu wel wordt gedaan. Het is zinloos om een lijnvoering Den Helder – Nijmegen te vergelijken met Stavoren-Leeuwarden of Maastricht-Heerlen. Nogal suggestief en niet OVPRO waardig.

Jan Telnekes|05.01.16|19:01

Maar ja als je dan ook geen aansluitingen overneemt wat veel het geval is is dat ook niet zo moeilijk, als je alleen tussen a en b rijdt