UITP, reizigersinformatie, KNV

‘EU moet reizigersinformatie in heel Europa openbaar maken’

De reiziger laat zich al lang niet meer tegenhouden door geografische grenzen, maar de verzamelde data over onder meer reizigersaantallen, dienstregelingen en rijtijden is nog steeds niet openbaar beschikbaar in heel Europa. Daarom moet de EU ingrijpen. “De Europese Unie zou er niet alleen voor moeten zorgen dat data over reisinformatie openbaar wordt, maar ook dat alle partijen hier op een gemakkelijke manier toegang tot krijgen”, aldus Magda Kopczynska, directeur Innovative and Sustainable Mobility bij de Europese Commissie.

Dit zei ze tijdens een debat over de gevolgen van digitalisering op de kaartverkoopsystemen en reizigersinformatiesystemen tijdens de UITP-conferentie in Den Haag afgelopen donderdag. Deze conferentie werd gehouden in Den Haag, ter ere van het Nederlandse EU-voorzitterschap. Kopczynska vertelde de toeschouwers dat een geïntegreerd systeem voor kaartverkoop en passagiersinformatie zou kunnen leiden tot betere tarieven en meer complete informatie voor de passagier.

Eén reiskaart

Ook Arco Groothedde, directeur van Translink, vindt het openlijk delen van informatie over het OV van belang. Dit zou namelijk kunnen betekenen dat reizigers met één kaart over concessiegrenzen in Europa kan reizen. “Reizigers willen niet meerdere kaarten hoeven te kopen om een reis af te leggen. En de techniek hiervoor bestaat al, dus het is nu ons doel om een duidelijk en goed bestuur te creëren op het gebied van data. Er moeten duidelijke richtlijnen komen over de wijze waarop deze informatie gedeeld wordt en daar moet de EU bij helpen.”

Momenteel is de data van reizigersinformatie in verschillende landen al vrij toegankelijk en te gebruiken voor iedere afnemer. Die vrijwaring vond ruim een maand geleden in Nederland plaats en is ook al gewoon in het Verenigd Koninkrijk. “Het was lastig om die markt te openen, vooral voor het spoor”, aldus Peter Miller, de directeur van het Britse bedrijf ITO World. “Maar toen die informatie eenmaal vrijelijk beschikbaar was, waren alle OV-bedrijven er blij mee.”

Concurrentie

De belangrijkste reden dat data nu vaak in verschillende landen nog niet gedeeld wordt, is concurrentie. Steve Wakeland, de algemene directeur van ITSO: “De reiziger wil makkelijk toegang krijgen tot deze informatie en we moeten dus aan die vraag voldoen. En het is ook goed voor commerciële partijen die een deel willen gaan uitmaken van de transportsector, waaronder mobiliteitskaartaanbieders.”

Groothedde benadrukte tijdens het debat ook hoe belangrijk het is dat OV-bedrijven het delen van informatie minder als concurrentie gaan zien. “Wij hebben voor het creëren van de OV-chipkaart gekeken naar de situatie in Hongkong. Ook andere landen moeten dit doen. We hoeven niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden, want we kunnen van elkaar leren. Reizigers willen niet met meerdere kaarten in hun portemonnee hoeven rond te lopen, omdat ze steeds een andere kaart nodig hebben als ze de grens overgaan.”

Kritische noot

De secretaris-generaal van de UITP, Alain Flausch, wilde nog wel een kritiekpunt te berde brengen. “Ik speel even advocaat van de duivel als voormalig vervoerder. Wat heb ik hieraan? Ik geef al mijn informatie af, maar wat krijg ik als vervoerder hiervan terug?” Kopczynska had daar wel een antwoord op. “Wanneer de data gedeeld wordt, klinkt het aannemelijk dat er een zeer goed planningsservice ontwikkeld wordt. Vervoerders hoeven dat dan niet meer zelf te doen.”

Wakeland denkt bovendien dat vervoerders altijd baat hebben bij meer informatie, omdat ze hiermee de dienstverlening aan de reizigers kunnen verbeteren. “Als vervoerder krijg je veel meer informatie. Waar zijn de bussen precies en wilde kaartjes worden het meeste verkocht? Op basis van die informatie kun je als vervoerder je service verbeteren.”

Het zou bovendien goed zijn voor de samenwerking, vult Kopczynska later nog aan. “Als alle data verzameld en openlijk toegankelijk wordt, kunnen vervoerders bijvoorbeeld ook inzicht krijgen in taxi-data en dit gebruiken om hun vervoer te verbeteren.”

Inge Jacobs

Lees meer over de UITP-conferentie:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘EU moet reizigersinformatie in heel Europa openbaar maken’ | OVPro.nl
UITP, reizigersinformatie, KNV

‘EU moet reizigersinformatie in heel Europa openbaar maken’

De reiziger laat zich al lang niet meer tegenhouden door geografische grenzen, maar de verzamelde data over onder meer reizigersaantallen, dienstregelingen en rijtijden is nog steeds niet openbaar beschikbaar in heel Europa. Daarom moet de EU ingrijpen. “De Europese Unie zou er niet alleen voor moeten zorgen dat data over reisinformatie openbaar wordt, maar ook dat alle partijen hier op een gemakkelijke manier toegang tot krijgen”, aldus Magda Kopczynska, directeur Innovative and Sustainable Mobility bij de Europese Commissie.

Dit zei ze tijdens een debat over de gevolgen van digitalisering op de kaartverkoopsystemen en reizigersinformatiesystemen tijdens de UITP-conferentie in Den Haag afgelopen donderdag. Deze conferentie werd gehouden in Den Haag, ter ere van het Nederlandse EU-voorzitterschap. Kopczynska vertelde de toeschouwers dat een geïntegreerd systeem voor kaartverkoop en passagiersinformatie zou kunnen leiden tot betere tarieven en meer complete informatie voor de passagier.

Eén reiskaart

Ook Arco Groothedde, directeur van Translink, vindt het openlijk delen van informatie over het OV van belang. Dit zou namelijk kunnen betekenen dat reizigers met één kaart over concessiegrenzen in Europa kan reizen. “Reizigers willen niet meerdere kaarten hoeven te kopen om een reis af te leggen. En de techniek hiervoor bestaat al, dus het is nu ons doel om een duidelijk en goed bestuur te creëren op het gebied van data. Er moeten duidelijke richtlijnen komen over de wijze waarop deze informatie gedeeld wordt en daar moet de EU bij helpen.”

Momenteel is de data van reizigersinformatie in verschillende landen al vrij toegankelijk en te gebruiken voor iedere afnemer. Die vrijwaring vond ruim een maand geleden in Nederland plaats en is ook al gewoon in het Verenigd Koninkrijk. “Het was lastig om die markt te openen, vooral voor het spoor”, aldus Peter Miller, de directeur van het Britse bedrijf ITO World. “Maar toen die informatie eenmaal vrijelijk beschikbaar was, waren alle OV-bedrijven er blij mee.”

Concurrentie

De belangrijkste reden dat data nu vaak in verschillende landen nog niet gedeeld wordt, is concurrentie. Steve Wakeland, de algemene directeur van ITSO: “De reiziger wil makkelijk toegang krijgen tot deze informatie en we moeten dus aan die vraag voldoen. En het is ook goed voor commerciële partijen die een deel willen gaan uitmaken van de transportsector, waaronder mobiliteitskaartaanbieders.”

Groothedde benadrukte tijdens het debat ook hoe belangrijk het is dat OV-bedrijven het delen van informatie minder als concurrentie gaan zien. “Wij hebben voor het creëren van de OV-chipkaart gekeken naar de situatie in Hongkong. Ook andere landen moeten dit doen. We hoeven niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden, want we kunnen van elkaar leren. Reizigers willen niet met meerdere kaarten in hun portemonnee hoeven rond te lopen, omdat ze steeds een andere kaart nodig hebben als ze de grens overgaan.”

Kritische noot

De secretaris-generaal van de UITP, Alain Flausch, wilde nog wel een kritiekpunt te berde brengen. “Ik speel even advocaat van de duivel als voormalig vervoerder. Wat heb ik hieraan? Ik geef al mijn informatie af, maar wat krijg ik als vervoerder hiervan terug?” Kopczynska had daar wel een antwoord op. “Wanneer de data gedeeld wordt, klinkt het aannemelijk dat er een zeer goed planningsservice ontwikkeld wordt. Vervoerders hoeven dat dan niet meer zelf te doen.”

Wakeland denkt bovendien dat vervoerders altijd baat hebben bij meer informatie, omdat ze hiermee de dienstverlening aan de reizigers kunnen verbeteren. “Als vervoerder krijg je veel meer informatie. Waar zijn de bussen precies en wilde kaartjes worden het meeste verkocht? Op basis van die informatie kun je als vervoerder je service verbeteren.”

Het zou bovendien goed zijn voor de samenwerking, vult Kopczynska later nog aan. “Als alle data verzameld en openlijk toegankelijk wordt, kunnen vervoerders bijvoorbeeld ook inzicht krijgen in taxi-data en dit gebruiken om hun vervoer te verbeteren.”

Inge Jacobs

Lees meer over de UITP-conferentie:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.