Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS

Van Boxtel: andere vervoerder krijgt dezelfde problemen op HSL

De president-directeur van NS, Roger van Boxtel, verwacht dat een andere vervoerder momenteel geen beter vervoer kan aanbieden op de HSL. “Ik kijk met een open blik naar het onderzoek dat staatssecretaris Dijksma initieert, maar een andere vervoerder loopt tegen exact dezelfde problemen aan op dit traject.” Dit zei Van Boxtel donderdag tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.

Van Boxtel meldt stellig hoe complex het vervoer op de HSL is, onder andere vanwege de inzet van Traxx-locomotieven en personeel dat op de HSL mag rijden. Daarom kost het tijd om de prestaties op dit spoor te verbeteren. “Wij halen alles uit de kast om op dit traject beter, sneller en betrouwbaar te rijden. Wel moeten we naar betere prestaties, daar zetten wij ook flink druk achter.”

Marktverkenning

Staatssecretaris Sharon Dijksma wil een marktonderzoek uitvoeren naar het vervoer op de HSL om te bekijken of een andere partij beter vervoer op dit spoor kan aanbieden, nadat de parlementaire enquêtecommissie Fyra eerder concludeerde dat het aanbod op de HSL nu onder de maat is. Onder andere Arriva roept al langere tijd dat ze veel eerder met hogesnelheidstreinen over de HSL zou kunnen rijden.

Van Boxtel meldt dat hij met een open blik kijkt naar het onderzoek. “Ik ga serieus naar de uitkomsten kijken, maar ik kan niet op voorhand zeggen dat ik de resultaten ga overnemen. Als uit het onderzoek blijkt dat wij iets kunnen doen om het bod voor de reiziger te verbeteren, dan doen we dat graag.”

HSL

Hoewel Van Boxtel niet ontkent dat het vervoer over de HSL nu lang niet altijd voldoende is, wil hij wel duidelijk maken dat de NS wel degelijk met regelmaat gebruikmaakt van de HSL Zuid. “We halen ook hier weer alles uit de kast om beter en sneller te rijden, maar we moeten van idee af dat er niet gereden wordt over de HSL. We rijden 200 keer per dag over dit spoor. En de huidige treinen rijden 160 kilometer per uur en zijn slechts enkele minuten langzamer dan de Fyra. We moeten dus wel relativeren.”

Hij stelt verder dat er een snellere verbinding mogelijk is, maar dat ze ook rekening houden met meerdere belangen. “Als we niet langer hoeven te stoppen op Den Haag, scheelt dat een half uur”, aldus Van Boxtel. Het overslaan van die stop wordt nu echter steeds afgewezen. “En we hebben ook gekeken waar we in België kunnen stoppen om daar beter aan te sluiten op het vervoer. We hebben geen intentieverschil met de Belgen.”

Hogesnelheidstreinen

Ook ziet hij niets in de aanklacht dat de nieuwe treinen die NS heeft aangeschaft geen hogesnelheidstreinen zijn en dus ook na levering van deze nieuwe treinen geen goed aanbod kan bieden op de HSL. Van Boxtel zegt een goede afweging te hebben gemaakt in de aanschaf van treinen. “Je moet wegen. We hebben ervoor gezorgd dat we compatibel zijn en dat we met deze treinen in België kunnen rijden. Er gebeurt ontzettend veel op de HSL en er wordt heel veel over gereden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.