VDL Citea, Electric (foto: VDL)

V-Storage wil batterijen van elektrische bussen hergebruiken

Het bedrijf V-Storage wil oude batterijen van elektrische bussen gaan hergebruiken om batterijsystemen te ontwikkelen waarin energie kan worden opgeslagen. Die opgeslagen energie kan dan weer gebruikt worden om andere elektrische bussen of bijvoorbeeld bedrijven van elektriciteit te voorzien. V-Storage is recentelijk opgericht door busfabrikant VDL en de Valkenswaardse energieleverancier Scholt Energy Control, zodat de twee partijen samen verder kunnen werken aan nieuwe innovaties op het gebied van energieopslag.

De twee partijen zien de opslag van energie als een uitdaging vanwege de toekomstige omschakeling naar elektrisch busvervoer. De overheid en vervoerders hebben afgesproken dat alle nieuwe bussen vanaf 2025 uitstootvrij moeten rijden en dit betekent waarschijnlijk een flinke groei van het aantal elektrische bussen.

Deze bussen moeten allemaal van elektriciteit worden voorzien en dat kan leiden tot een enorme piek in de vraag naar elektriciteit. Door overschotten aan hernieuwbare energie op te slaan in batterijen, kan een dure uitbreiding van het Nederlandse elektriciteitsnetwerk wellicht voorkomen worden.

Batterijsysteem

Op winderige en op zonnige dagen wordt een overschot aan energie opgewekt, die ook nog eens relatief goedkoop is. In de batterijsystemen die V-Storage wil ontwikkelen, kunnen de overschotten aan energie worden opgeslagen en worden gebruikt worden op momenten dat het aanbod lager is en de stroom dus duurder. “De op gunstige momenten opgeslagen elektriciteit wordt gebruikt om elektrische bussen op te laden en dient daarnaast als reservecapaciteit om pieken in de stroomvraag op te vangen”, aldus VDL.

Het eerste batterijsysteem van V-storage zal nog dit jaar worden geïnstalleerd op het terrein van VDL ETG in Eindhoven, al zal dit batterijsysteem nog niet worden gevormd van oude batterijen uit elektrische bussen. “Momenteel zijn er nog geen oude batterijen”, erkent Menno Kleingeld, de directeur van VDL ETS (Enabling Transport Solutions). VDL ETS is een van de aandeelhouders van V-Storage. “Maar die gaan er wel komen.” In de stad Eindhoven moeten alle bussen al in 2020 op elektriciteit gaan rijden. VDL gaat aan het einde van dit jaar al veertig voertuigen leveren.

Batterijcapaciteit

De oude batterijen uit elektrische bussen kunnen volgens VDL worden hergebruikt omdat ze vervangen zullen moeten worden wanneer de capaciteit van de batterij te laag wordt. “Je kunt dit zien als een mobiele telefoon”, legt Kleingeld uit. ”Op het begin gaat de batterij van je telefoon nog twee dagen mee, maar als je je telefoon een tijdje gebruikt, moet je hem al na één dag opladen. De capaciteit van een batterij wordt steeds minder; dit geldt ook voor de batterijen van elektrische bussen.” Op dat moment is de batterij niet meer geschikt om een bus te laten rijden, maar zijn de batterijen nog prima geschikt om energie in op te slaan.

Hoe lang het precies zal gaan duren voordat de batterijen van een elektrische bus vervangen moeten worden, kan Kleingeld niet zeggen. Dit ligt namelijk aan veel verschillende elementen, onder meer de frequentie waarop de bus wordt geladen. “We verwachten dat een batterij vervangen moet worden als hij 80 procent van zijn capaciteit bereikt heeft”, aldus Kleingeld.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.