Connexxion, Valleilijn ( Bron: Roel Hemkes ©)

NS en Connexxion van start met enkelvoudig inchecken op Valleilijn

Connexxion en NS geven donderdag het startsein voor de langverwachte pilot met single check-in/check-out op de Valleilijn. Bovendien grijpen de twee vervoerders de kans om op dit traject verschillende nieuwe OV-betaalmanieren te beproeven. Tijdens de pilotperiode wordt een drietal proeven gedaan met verschillende reismogelijkheden. “Het is een mooie mix van een oplossing voor de single check-in/check-out en een test voor de nieuwe manieren van OV-betalen”, aldus Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

Het NOVB is nauw betrokken bij de pilot en heeft zowel vervoerders als de politiek ondersteund en gestimuleerd om van deze pilot een realiteit te maken. De pilot wordt in drie fases uitgevoerd, namelijk het kopen van een e-ticket via de mobiele telefoon, reisregistratie door middel van GPS en achteraf betalen.

Enkelvoudig inchecken

Het voorkomen van meerdere malen inchecken tijdens één reis is al jaren een wens van de politiek en de OV-sector. Het is namelijk niet erg gebruiksvriendelijk voor reizigers. Maar eerdere pogingen tot proeven hiertoe strandden en zelfs aan deze pilot zijn nog zeer strenge eisen verbonden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vooraf benadrukt dat de pilot slechts 12 maanden mag duren en bovendien hebben de vervoerders verschillende maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat er concurrentiegevoelige informatie kan worden uitgewisseld tussen Connexxion en NS.

Fase 1 start op donderdag; dan kunnen reizigers een e-ticket op hun mobiele telefoon downloaden. Dit doen ze door via de appstores en Google play Android een app te downloaden. Tranzer heet die applicatie. Via deze app is een e-ticket te koop via iDeal of creditcard. De reiziger krijgt via de app op zijn telefoon een barcode, die ook gebruikt kan worden om de OV-chippoortjes te openen.

Swipe&Go

In het tweede kwartaal volgt de fase met ‘Swipe&Go’. In Engeland wordt dit al gebruikt onder de naam ’tap in, be out’. In de app moeten reizigers voorafgaand aan hun reis aangegeven te starten met hun treinreis. Tijdens hun treinrit wordt dan door middel van GPS en beacons bijgehouden waar de reiziger zich verbindt. “Wanneer de reiziger het station verlaat, ontvangt hij een bericht via de app die vraagt of hij zijn reis inderdaad wil beëindigen. Op deze wijze weten we waar en met welke vervoerder de reiziger gereisd heeft”, legt NS uit.

Overigens zal de reiziger in eerste instantie ook nog gewoon in moeten checken met zijn OV-chipkaart, omdat de vervoerders eerst willen checken of het bijhouden van een reis via GPS-registratie wel goed werkt. Om dit te checken vragen vervoerders de reiziger om in de app te bevestigen of hij werkelijk de reis heeft afgelegd die via de app geregistreerd is. Wanneer deze techniek zich bewezen heeft, willen Connexxion en NS de proef uitbreiden met achteraf betalen. Dan krijgt de reiziger achteraf periodiek een rekening voor alle reizen die hij in een bepaalde periode heeft afgelegd en hoeft hij niet meer in en uit te checken met zijn OV-chipkaart.

Reizen op rekening

De laatste proef betreft het reizen op rekening voor mensen met een voordeelabonnement met een OV-chipkaart. Dit is in eerste instantie dus weinig anders dan de huidige manier van reizen. Er zijn twee wezenlijke verschillen, namelijk dat de reiziger niet langer tussendoor hoeft uit te checken en dat het niet langer nodig is om vooraf tot wel twintig euro op de kaart te laden, omdat reizigers achteraf mogen betalen.

De betrokken partijen hebben samen bewust gekozen om de pilot in drie proeven uit te voeren om de verschillende de reismogelijkheden te kunnen beproeven. De eerste proef start in maart, de tweede is gepland om te beginnen in mei en de laatste in het najaar. De vervoerders en NOVB willen na evaluatie van elk van de proeven bekijken of én welke toepassingen mogelijk ingezet kunnen worden om enkelvoudig in- en uitchecken in overige delen van Nederland te ondersteunen. “We gaan van dunne stromen naar de dikke stromen”, aldus Janse de Jonge.

Geld vervoerder

Anoniem reizen blijft gewoon mogelijk op de Valleilijn, maar niet als de reiziger gebruik wil maken van het enkelvoudig inchecken. Voor de tweede proef moet de reiziger toestemming geven dat zijn locatie wordt bepaald. Op basis van zijn begin – en eindhalte wordt namelijk geregistreerd welke reis is afgelegd en met welke vervoerder hij heeft gereisd. Zo kan de back-office bepalen welke rit bij een bepaalde vervoerder is afgelegd, zodat het juiste deel van de betaalde ritprijs bij de juiste vervoerder terecht komt. Dit is vooruitlopend op de toekomst, mocht de single check in/check-out landelijk worden uitgerold en hiervan meerdere reizigers gebruik gaan maken.

Connexxion en NS kunnen hierdoor met name het aantal foutieve transacties door een verkeerde incheck verminderen én het klantgemak verhogen. “Voor de reizigers is het vervelend dat ze meerdere handelingen moeten verrichten bij een overstap op een andere vervoerder”, aldus Herman de Gooijer van Connexxion. “Met een beetje pech staan ze dan in het geval van drukte in de rij voor bij de OV-chippaaltjes en zien ze net hun aansluitende trein vertrekken. We maken het zo hopelijk simpeler voor de reiziger.”

Toekomst single check-in

De realisatie van deze pilot was ingewikkeld, omdat de vervoerders en het NOVB werden geconfronteerd met juridische en technische problemen. Het vereiste aanpassingen en dat kostte nogal wat samenwerking en inspanning. “We hopen met deze pilot als eerste te kijken hoe we het reisgemak het meest kunnen verbeteren”, aldus Janse de Jonge. “Ten tweede kijken we of de techniek zich bewijst tijdens deze proef én welke techniek het beste werkt.” Daarna komt een belangrijke vervolgstap, namelijk bepalen of en hoe een verdere uitrol mogelijk is. Dat wordt nog een grote uitdaging voor de toekomst.

Inge Jacobs

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS en Connexxion van start met enkelvoudig inchecken op Valleilijn”

Arco Sierts|23.03.17|09:23

[Opmerking tbv redactie: tekstblokje “Swipe&Go”, typefoutje in

“Op deze wijze weten we waar en met welke vervoeder”,

moet uiteraard zijn “vervoerder”]

Maarten Kwak|25.07.17|12:03

In Amersfoort heb je naar mijn weten twee vervoerders met ieder hun eigen incheckpaal.
Je kunt zomaar bij de verkeerde paal inchecken. Je wilt van Amersfoort naar Utrecht maar je checkt perongeluk in bij Connexxion en stapt in de NS trein naar Utrecht. Gevolg: CXX ziet wel een check in maar geen check uit, 20 euro. Ns ziet geen check in, wel check out. Vanwege zogenaamde vergeten check in 20 euro in rekening. 40 euro!
Twee incheckpalen? Dit moet met de huidige technieken eenvoudiger zijn?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS en Connexxion van start met enkelvoudig inchecken op Valleilijn | OVPro.nl
Connexxion, Valleilijn ( Bron: Roel Hemkes ©)

NS en Connexxion van start met enkelvoudig inchecken op Valleilijn

Connexxion en NS geven donderdag het startsein voor de langverwachte pilot met single check-in/check-out op de Valleilijn. Bovendien grijpen de twee vervoerders de kans om op dit traject verschillende nieuwe OV-betaalmanieren te beproeven. Tijdens de pilotperiode wordt een drietal proeven gedaan met verschillende reismogelijkheden. “Het is een mooie mix van een oplossing voor de single check-in/check-out en een test voor de nieuwe manieren van OV-betalen”, aldus Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

Het NOVB is nauw betrokken bij de pilot en heeft zowel vervoerders als de politiek ondersteund en gestimuleerd om van deze pilot een realiteit te maken. De pilot wordt in drie fases uitgevoerd, namelijk het kopen van een e-ticket via de mobiele telefoon, reisregistratie door middel van GPS en achteraf betalen.

Enkelvoudig inchecken

Het voorkomen van meerdere malen inchecken tijdens één reis is al jaren een wens van de politiek en de OV-sector. Het is namelijk niet erg gebruiksvriendelijk voor reizigers. Maar eerdere pogingen tot proeven hiertoe strandden en zelfs aan deze pilot zijn nog zeer strenge eisen verbonden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vooraf benadrukt dat de pilot slechts 12 maanden mag duren en bovendien hebben de vervoerders verschillende maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat er concurrentiegevoelige informatie kan worden uitgewisseld tussen Connexxion en NS.

Fase 1 start op donderdag; dan kunnen reizigers een e-ticket op hun mobiele telefoon downloaden. Dit doen ze door via de appstores en Google play Android een app te downloaden. Tranzer heet die applicatie. Via deze app is een e-ticket te koop via iDeal of creditcard. De reiziger krijgt via de app op zijn telefoon een barcode, die ook gebruikt kan worden om de OV-chippoortjes te openen.

Swipe&Go

In het tweede kwartaal volgt de fase met ‘Swipe&Go’. In Engeland wordt dit al gebruikt onder de naam ’tap in, be out’. In de app moeten reizigers voorafgaand aan hun reis aangegeven te starten met hun treinreis. Tijdens hun treinrit wordt dan door middel van GPS en beacons bijgehouden waar de reiziger zich verbindt. “Wanneer de reiziger het station verlaat, ontvangt hij een bericht via de app die vraagt of hij zijn reis inderdaad wil beëindigen. Op deze wijze weten we waar en met welke vervoerder de reiziger gereisd heeft”, legt NS uit.

Overigens zal de reiziger in eerste instantie ook nog gewoon in moeten checken met zijn OV-chipkaart, omdat de vervoerders eerst willen checken of het bijhouden van een reis via GPS-registratie wel goed werkt. Om dit te checken vragen vervoerders de reiziger om in de app te bevestigen of hij werkelijk de reis heeft afgelegd die via de app geregistreerd is. Wanneer deze techniek zich bewezen heeft, willen Connexxion en NS de proef uitbreiden met achteraf betalen. Dan krijgt de reiziger achteraf periodiek een rekening voor alle reizen die hij in een bepaalde periode heeft afgelegd en hoeft hij niet meer in en uit te checken met zijn OV-chipkaart.

Reizen op rekening

De laatste proef betreft het reizen op rekening voor mensen met een voordeelabonnement met een OV-chipkaart. Dit is in eerste instantie dus weinig anders dan de huidige manier van reizen. Er zijn twee wezenlijke verschillen, namelijk dat de reiziger niet langer tussendoor hoeft uit te checken en dat het niet langer nodig is om vooraf tot wel twintig euro op de kaart te laden, omdat reizigers achteraf mogen betalen.

De betrokken partijen hebben samen bewust gekozen om de pilot in drie proeven uit te voeren om de verschillende de reismogelijkheden te kunnen beproeven. De eerste proef start in maart, de tweede is gepland om te beginnen in mei en de laatste in het najaar. De vervoerders en NOVB willen na evaluatie van elk van de proeven bekijken of én welke toepassingen mogelijk ingezet kunnen worden om enkelvoudig in- en uitchecken in overige delen van Nederland te ondersteunen. “We gaan van dunne stromen naar de dikke stromen”, aldus Janse de Jonge.

Geld vervoerder

Anoniem reizen blijft gewoon mogelijk op de Valleilijn, maar niet als de reiziger gebruik wil maken van het enkelvoudig inchecken. Voor de tweede proef moet de reiziger toestemming geven dat zijn locatie wordt bepaald. Op basis van zijn begin – en eindhalte wordt namelijk geregistreerd welke reis is afgelegd en met welke vervoerder hij heeft gereisd. Zo kan de back-office bepalen welke rit bij een bepaalde vervoerder is afgelegd, zodat het juiste deel van de betaalde ritprijs bij de juiste vervoerder terecht komt. Dit is vooruitlopend op de toekomst, mocht de single check in/check-out landelijk worden uitgerold en hiervan meerdere reizigers gebruik gaan maken.

Connexxion en NS kunnen hierdoor met name het aantal foutieve transacties door een verkeerde incheck verminderen én het klantgemak verhogen. “Voor de reizigers is het vervelend dat ze meerdere handelingen moeten verrichten bij een overstap op een andere vervoerder”, aldus Herman de Gooijer van Connexxion. “Met een beetje pech staan ze dan in het geval van drukte in de rij voor bij de OV-chippaaltjes en zien ze net hun aansluitende trein vertrekken. We maken het zo hopelijk simpeler voor de reiziger.”

Toekomst single check-in

De realisatie van deze pilot was ingewikkeld, omdat de vervoerders en het NOVB werden geconfronteerd met juridische en technische problemen. Het vereiste aanpassingen en dat kostte nogal wat samenwerking en inspanning. “We hopen met deze pilot als eerste te kijken hoe we het reisgemak het meest kunnen verbeteren”, aldus Janse de Jonge. “Ten tweede kijken we of de techniek zich bewijst tijdens deze proef én welke techniek het beste werkt.” Daarna komt een belangrijke vervolgstap, namelijk bepalen of en hoe een verdere uitrol mogelijk is. Dat wordt nog een grote uitdaging voor de toekomst.

Inge Jacobs

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS en Connexxion van start met enkelvoudig inchecken op Valleilijn”

Arco Sierts|23.03.17|09:23

[Opmerking tbv redactie: tekstblokje “Swipe&Go”, typefoutje in

“Op deze wijze weten we waar en met welke vervoeder”,

moet uiteraard zijn “vervoerder”]

Maarten Kwak|25.07.17|12:03

In Amersfoort heb je naar mijn weten twee vervoerders met ieder hun eigen incheckpaal.
Je kunt zomaar bij de verkeerde paal inchecken. Je wilt van Amersfoort naar Utrecht maar je checkt perongeluk in bij Connexxion en stapt in de NS trein naar Utrecht. Gevolg: CXX ziet wel een check in maar geen check uit, 20 euro. Ns ziet geen check in, wel check out. Vanwege zogenaamde vergeten check in 20 euro in rekening. 40 euro!
Twee incheckpalen? Dit moet met de huidige technieken eenvoudiger zijn?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.